|
| quote: | Originally posted by Smeagol
Ja, varfor inte gora hela varlden till ett land? Skulle ju vara trevligt pa manga satt.
Forenklat ser jag pa saken sa har:
Det finns kulturella, ideologiska, ekonomiska (tyvarr), osv skillnader mellan olika delar av varlden. Darfor ar det opraktiskt att satta allt under samma styre. Darfor finns det olika lander.
Annu ar Europa langt ifran sa pass homogent att man kan gora ett land av det.
Dessutom tycker jag att kulturell mangfald ar nagot man bor bevara. Att satta alla regioner i Europa (eller varlden for den delen) pa samma niva ekonomiskt ar jag verkligen for, men kulturell likriktning ska man akta sig for.
Det finns saker som ar praktiska att centralisera inom europa, andra inte. Vad jag kanner ar att EU har centraliserat alldeles for mycket. Tex ar styrrantan san sak som bor hallas lokal imo. Den ska inte centraliseras forran hog/lag-konjunktur samanfaller i hela europa. Annu ar det for mycket lokala fluktuationer for att centralisera den. Men jag gillar egentligen att snacka ekonomi, for jag vet inget och tycker inte om konceptet pengar overhuvudtaget: "Jag gor dig bara en tjanst om jag far nagot tillbaka". Vissa kallar det rattvisa, jag kallar det egoism. 
Dessutom ar vi nog egentligen avrubrik. Vad vi borde diskutera ar, precis som du sa, vad de olika partierna vill. Och uppriktigt har jag ingen aning. |
om jag ska vara ärlig så tror jag att världen mer eller mindre kommer bli ett land. fast det tar nog ganska många 100år till innan världen är mogen för det, men jag är ganska säker på att det kommer hända, på ett eller annat sätt.
du har en poäng i att vi inte har exakt samma kultur etc. MEN europas olika kulturer är faktiskt ganska lika ändå,inte så mycket som skiljer (som du borde ha märkt om du var en del utomlands, bor i turin o så ), även om det är saker som skiljer, så klart. men grejen är oxå den att EU ska ju inte syssla med sånna saker som gör att våra kulturer skiljer oss åt, typ skolfilosofier etc, rent kulturella grejer (hmm känner att jag börjar upprepar mig lite här ).
kolla tex i USA, ett land där det finns väldigt stora skillnader mellan delstater, dom klarar sig utan några som helst problem.
as for EMU och styrräntan, det är som du säger en liten annan sak. men eftersom jag är stark EMU anhängare måste jag försvara det lite oxå... för det första, faktum är att den ekonomiska utvecklingen i Europas länder, är mer gämlik än den ekonomiska utveckling som är i sveriges olika regioner. sen att många stora ekonomer säger att räntepolitiken spelat ut sin roll, och att emu ger stora handelsfördelar gör inte saken sämmre, skulle kunna rada upfp många bra saker med emu, men ja, lite of topic 
|