|
| quote: | Originally posted by SnuggLe
En jij Matthijs? Shanghai lijkt me VET! |
Ja Shanghai is echt geweldig!!! Ben er afgelopen zomer 11 dagen geweest in het kader van een studiereis. Ik studeer Regionale en Stedelijke Economie met een vleugje logistiek, en op al deze terreinen is Shanghai eigenlijk toonaangevend. We hebben daar diverse projecten bezocht (high-tech parken, grote projectontwikkelaars, het gemeentelijke planningsinstituut, een free-trade zone, de organisatie van de World Expo 2010 etc.), en bij alles valt gewoon op hoe verschrikkelijk doortastend ze daar zijn.
China is natuurlijk bezig de omslag te maken van een communistisch systeem naar een meer markt-georiënteerde structuur, en Shanghai is daarbij gekozen als speerpunt. Die steun vanuit de landelijke en regionale overheid zorgt ervoor dat de ontwikkeling zich werkelijk in een recordtempo kan voltrekken. In de tijd dat hier de bouwaanvraag wordt ingediend, hebben ze daar al een wolkenkrabber van 50 verdiepingen uit de grond gestampt. En ook echt álles gaat de lucht in, buitenwijken staan al bomval met flats van 30 verdiepingen, wat voor nederlandse begrippen natuurlijk al erg hoog is. En dan heb ik het dus niet eens over de gebouwen in het centrum, die bijna een halve kilometer de lucht in gaan... Om een betere indruk te geven hoe massaal Shanghai nou echt is, is hier een foto van ongeveer 1/5 (!) van de maquette die van de gehele stad is gemaakt:

Deze foto is gemaakt vanaf de 88e verdieping, was wel erg jammer dat het toen zo mistig was.

Het jammere van Shanghai is echter dat ze alles op de westerse manier proberen te doen, waardoor hun eigen cultuur en bouwstijl volledig verloren dreigen te gaan.
Een ander opvallend iets zijn de enorme tegenstellingen tussen arm en rijk. Je ziet de flitsende nieuwe kantoorpanden bijna letterlijk de sloppenbuurten van de stad opeten, waarbij de mensen uit die krotten geen keus hebben; ze moeten verplicht vertrekken. Onderstaande foto beeld dat min of meer uit, op de voorgrond de verpauperde woningen, terwijl op de achtergrond de hijskranen bouwen aan wéér een nieuwe wolkenkrabber.

Shanghai is in ieder geval een zeer enerverende stad, en ik zou iedereen ook zeker aanraden er ooit heen te gaan mocht je de kans krijgen. De mensen zijn er ontzettend vriendelijk en belangstellend, en zelfs in de arme wijken heb ik me nooit één moment onveilig gevoeld. Ook leuk om te doen: neem vanaf Pudong International Airport de Maglev naar de stad zelf. De Maglev is een magneettrein die maar liefst 430 km/h haalt, wat al een ervaring op zich is!
Misschien is Shanghai wel een leuk idee voor een TA-trip?? Ik heb daar namelijk in m'n vrije weekend ook een discotheek bezocht (op de vijfde verdieping van een kantoorpand ) waar onder andere Ferry Corsten, Scott Bond, Matt Hardwick en The Thrillseekers gedraaid hadden! :
|