|
| quote: | Originally posted by SnuggLe
En jij Matthijs? Shanghai lijkt me VET! |
Ja Shanghai is echt geweldig!!! Ben er afgelopen zomer 11 dagen geweest in het kader van een studiereis. Ik studeer Regionale en Stedelijke Economie met een vleugje logistiek, en op al deze terreinen is Shanghai eigenlijk toonaangevend. We hebben daar diverse projecten bezocht (high-tech parken, grote projectontwikkelaars, het gemeentelijke planningsinstituut, een free-trade zone, de organisatie van de World Expo 2010 etc.), en bij alles valt gewoon op hoe verschrikkelijk doortastend ze daar zijn.
China is natuurlijk bezig de omslag te maken van een communistisch systeem naar een meer markt-georiënteerde structuur, en Shanghai is daarbij gekozen als speerpunt. Die steun vanuit de landelijke en regionale overheid zorgt ervoor dat de ontwikkeling zich werkelijk in een recordtempo kan voltrekken. In de tijd dat hier de bouwaanvraag wordt ingediend, hebben ze daar al een wolkenkrabber van 50 verdiepingen uit de grond gestampt. En ook echt álles gaat de lucht in, buitenwijken staan al bomval met flats van 30 verdiepingen, wat voor nederlandse begrippen natuurlijk al erg hoog is. En dan heb ik het dus niet eens over de gebouwen in het centrum, die bijna een halve kilometer de lucht in gaan... Om een betere indruk te geven hoe massaal Shanghai nou echt is, is hier een foto van ongeveer 1/5 (!) van de maquette die van de gehele stad is gemaakt:

Deze foto is gemaakt vanaf de 88e verdieping, was wel erg jammer dat het toen zo mistig was.

Het jammere van Shanghai is echter dat ze alles op de westerse manier proberen te doen, waardoor hun eigen cultuur en bouwstijl volledig verloren dreigen te gaan.