|
Man får väl ta o slänga upp lite recept till er 
Köttfärssås
-----------------------
Skär en röd paprika i mindre bita, släng i en mixer, mixa tillsammans med krossade tomater och några vitlöksklyftor till en krämig sås. Detta blir er tomatsås.
Koka detta i en egen kastrull. I med lite örtkryddor. Basilika funkar fint.
Hacka en lök, fräs den, i med köttfärs o krydda med grillkrydda. Häll i såsen o salta efter behov. Ni ska alltså smaka av här så den blir fin o go. Släng i en eller 2 hackade piripiri. Vill ni lyxa till det så i med en skvätt grädde. Serveras med valfri pasta. Personligen gillar jag spagetti.
------------------------------------------------------------------------
Potatis/kasslergrattäng
Skiva potatisar, lök, purjolök och strimla kassler. Varva i en ugnsform. salta (lite tänk på att kasslern är salt) och peppra mellan varven. Toppa med gratängost. Häll i grädde, mjölk och vatten. Tänk på att den inte får vara för torr, då blir det inte gott. Grädda i 225gr ca 1timme eller mer beroende på hur stor gratängen är.
------------------------------------------------------------------------
Kyckling med spenat i ugn.
Det här är RIKTIGT gott!!!
Ta en ugnsform. Lägg djupfryst, hackad spenat i botten. På med kycklingfiléer. salta, peppra. Häll på matlagningsgrädde, citronsaft och gratängost. Grädda i ugnen tills kycklingen e klar. Serveras med bandspagetti.
-------------------------------------------------------------------------
Redig trance-thai!!!
Fräs upp lite paprika, purjolök, morötter, bambuskott, skivade kastanjer. Släng i en klick röd o en klick grön currypasta. Låt det stekas en stund. Släng i lite kokosmjölk, lite vanlig mjölk. Buljong. Lite fisksås (finns att köpa på ica). Ni kan välja om nin vill ha detta vegetariskt, med fisk, räkor, kyckling. Jag föredrar kyckling. har även provat det med den nya oxfalukorven, och det blev riktigt gott. Avsluta med några torkade limeblad. Servera med kokt ris, eller nudlar.
--------------------------------------------------------------------------
Kommer med fler förslag sen, har massor på lager efterssom jag älskar matlagning.