|
|
|
|
 |
Smekbar
I smek, there for I am.

Registered: Apr 2003
|
|
|
Jag började väl min riktiga lyssning på EDM med Goatrance typ när jag var 14 tror jag. Då köpte jag ett Destination Goa album (7an för att va exakt) utan att alls veta vad det var och sen dess jag nog faktiskt hållt mig ganska kvar i de trakterna. Har förstås lyssnat på en hel jävla massa annat också, jag har enormt bred musiksmak som sträcker sig långt utanför EDM. Inom EDM är det dock väldigt få genrer jag undviker (är väl typ HardStyle och sånt liknande tjaffs...)
Nuförtiden är det dock huvudsakligen Techno (de flesta stilar), Psy (de flesta stilar, men helst fullon) samt Drum N Bass (Tech-step & Neurofunk) som spelas hemma Det är även helt klart de stilarna jag föredrar att höra på fester. Vanliga trance gillar jag väl sisådär... Finns typ 3-4 låtar totalt av alla jag hört (och det är rätt så jävla många) som jag tyckt var ruskigt bra och ska det överhuvudtaget lyssnas på trance så får det vara någon av de låtarna då, resten är helt enkelt för tråkigt 
| quote: | Originally posted by DjAviander
Full-On är inte min melodi sen 1200 mics (Dålig efterapning av Astral Projection) släppte sitt första album. |
Hmmmm jag kan verkligen inte på något sätt förstå likheten mellan 1200mics och Astral Projection och jag har lyssnat _väldigt_ mycket på båda Astral Projection skulle jag dessutom knappast definiera som full-on... 1200mics är däremot ganska lika t.ex. GMS, men det har ju sina orsaker... :P
Är lite osäker på er ålders-teori. Tror nog snarare på en kombination av den och lite av vad Laszlo sagt (tror de va han iaf). Man kanske lugnar ner sig med åren men jag tror även att ju mer man lyssnat på en viss genre desto mer kräsen blir man, dvs man vill hela tiden ha snyggare och snyggare produktioner. Produktionerna inom trancen är numera så lika i soundet att det blivit tråkigt eftersom skillnaden mellan olika låtar till stor del bara är melodin, resten är det inte så stor skillnad mellan. Progressive är väl en lite mindre genre än så länge med lite färre artister, samt inte lika gammal som trancen, så den är inte lika låst som trancen blivit. Det är alltså en genre som till stor del fortfarande utvecklas och folk lägger eventuellt ner mer tid på produktionerna där. Det kan även vara så att när man går över till att lyssna på en ny genre så vet man inte alls riktigt hur man ska lyssna på den, med resultat att man tycker produktionerna låter bättre även fast de kanske inte är det. Tror väldigt mycket handlar om vana, jag vet att det gör det för mig iaf.
Har yrat på som fan nu och vet inte om där e så mycket sammanhang, men man kan ju alltid hoppas 
|
Jun-15-2005 23:56
|
|
|
 |
 |
gurra
Supreme tranceaddict

Registered: Jun 2004
|
|
|
| quote: | Originally posted by Jre
Jag gjorde själv den "resan" för några år sedan.
Jag växte på något sätt ifrån trancen och fastnade
istället för House.
House är nog mer "kärlek vid första ögonkastet" för alla
tycker fan om house.Sen är det ju mer soft att dansa till musik
som ligger runt 125-135 Bpm..Vi gamlingar fixar väl inte > 140Bpm 
|
Jag tror också att BPM sjunker i takt med att åldern stiger. Har själv närmat mig house en hel del och det verkar fortsätta på det spåret. Jävligt skön musikstil.
Gillar även progressive och är mycket förtjust i svensk techno, eller det soundet iaf (beyer & lekebusch ). Men jag har faktiskt aldrig riktigt fastnat för trance, den sorten som brukar kallas för uplifting. Onekligen mycket energi, men jag tycker det är lite pretentiöst och jag har haft svårt att ta till mig av det. Finns såklart låtar och artister som sticker ut, men överlag har jag alltid upplevt det en som lite larvig och ostig genre.
Det som sparkade in mig på EDM-spåret var helt klart Distance To Goa 2 & 3. Efter det lyssnade jag mycket på Astral Projection, Man With No Name, Chi-A.D., Hallucinogen, Transwave m.fl. Mycket hänger med mig än idag från goa/psy-världen. Mest progpsy, men också lite mer udda project som Shpongle. 1200 Mics tycker jag är rätt sköna också, många utfärdar ostvarning, men jag tycker dom gör rolig och unik musik. 
|
|
Jun-16-2005 00:35
|
|
|
 |
 |
|  |
All times are GMT. The time now is 01:57.
Forum Rules: