Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
Pages (4): « 1 2 3 [4]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
keddo
u alright mate



Registered: Sep 2001
Location: Stockholm

Har evolverat sjukt mkt dom senaste åren, lyssnat på så grymt mkt så jag inte ens kommer ihåg allt. Klarar knappt sånt jag har kvar på burken från 4 år tillbaka längre. Speciellt inte när några polare här (som e lite efter i musik) har börjat upptäcka sånt jag lyssnade på när jag var 14 år (typ dj jean - the launch)... Har en polare som tjatar om den 24/7 "VISST ÄR DEN BRA=))" "ASSÅ DE E VÄRSTA PARTYLÅTEN JU=))" ...
Så sitter man hemma och lyssnar på typ "progressiv breaks with a pinch of minimaltechnohouse" nä men ni hajjar, mår typ dåligt när folk börjar upptäcka sånt som jag själv upptäckte för 6 år sedan, idag. Må vara lite översittar stil men jag klarar verkligen inte en del gammal mainstream edm .

Sen skiter jag fullständigt i vad folk tycker om den musiken jag lyssnar på. Ok inte till den mån att jag drar på det skithögt varje gång jag har besök, pga respekt mot att folk kanske inte diggar det lika mycket som jag gör. Men sen så när jag tänker efter så drar en polare ALLTID på hans äckliga dj alligator - suck my lollipop och skriker "SKÖN MUSIK VA ?!?!? =)" varje gång jag är i närheten, vilket kan bli ganska irriterande i längden .


___________________

KESO!

Old Post Jun-15-2005 23:46  Sweden
Click Here to See the Profile for keddo Click here to Send keddo a Private Message Add keddo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smekbar
I smek, there for I am.



Registered: Apr 2003
Location: bla bla bla

Jag började väl min riktiga lyssning på EDM med Goatrance typ när jag var 14 tror jag. Då köpte jag ett Destination Goa album (7an för att va exakt) utan att alls veta vad det var och sen dess jag nog faktiskt hållt mig ganska kvar i de trakterna. Har förstås lyssnat på en hel jävla massa annat också, jag har enormt bred musiksmak som sträcker sig långt utanför EDM. Inom EDM är det dock väldigt få genrer jag undviker (är väl typ HardStyle och sånt liknande tjaffs...)

Nuförtiden är det dock huvudsakligen Techno (de flesta stilar), Psy (de flesta stilar, men helst fullon) samt Drum N Bass (Tech-step & Neurofunk) som spelas hemma Det är även helt klart de stilarna jag föredrar att höra på fester. Vanliga trance gillar jag väl sisådär... Finns typ 3-4 låtar totalt av alla jag hört (och det är rätt så jävla många) som jag tyckt var ruskigt bra och ska det överhuvudtaget lyssnas på trance så får det vara någon av de låtarna då, resten är helt enkelt för tråkigt

quote:
Originally posted by DjAviander
Full-On är inte min melodi sen 1200 mics (Dålig efterapning av Astral Projection) släppte sitt första album.

Hmmmm jag kan verkligen inte på något sätt förstå likheten mellan 1200mics och Astral Projection och jag har lyssnat _väldigt_ mycket på båda Astral Projection skulle jag dessutom knappast definiera som full-on... 1200mics är däremot ganska lika t.ex. GMS, men det har ju sina orsaker... :P

Är lite osäker på er ålders-teori. Tror nog snarare på en kombination av den och lite av vad Laszlo sagt (tror de va han iaf). Man kanske lugnar ner sig med åren men jag tror även att ju mer man lyssnat på en viss genre desto mer kräsen blir man, dvs man vill hela tiden ha snyggare och snyggare produktioner. Produktionerna inom trancen är numera så lika i soundet att det blivit tråkigt eftersom skillnaden mellan olika låtar till stor del bara är melodin, resten är det inte så stor skillnad mellan. Progressive är väl en lite mindre genre än så länge med lite färre artister, samt inte lika gammal som trancen, så den är inte lika låst som trancen blivit. Det är alltså en genre som till stor del fortfarande utvecklas och folk lägger eventuellt ner mer tid på produktionerna där. Det kan även vara så att när man går över till att lyssna på en ny genre så vet man inte alls riktigt hur man ska lyssna på den, med resultat att man tycker produktionerna låter bättre även fast de kanske inte är det. Tror väldigt mycket handlar om vana, jag vet att det gör det för mig iaf.

Har yrat på som fan nu och vet inte om där e så mycket sammanhang, men man kan ju alltid hoppas


___________________

Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se


Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com

Old Post Jun-15-2005 23:56  Iceland
Click Here to See the Profile for Smekbar Click here to Send Smekbar a Private Message Visit Smekbar's homepage! Add Smekbar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
gurra
Supreme tranceaddict



Registered: Jun 2004
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by Jre
Jag gjorde själv den "resan" för några år sedan.
Jag växte på något sätt ifrån trancen och fastnade
istället för House.

House är nog mer "kärlek vid första ögonkastet" för alla
tycker fan om house.Sen är det ju mer soft att dansa till musik
som ligger runt 125-135 Bpm..Vi gamlingar fixar väl inte > 140Bpm


Jag tror också att BPM sjunker i takt med att åldern stiger. Har själv närmat mig house en hel del och det verkar fortsätta på det spåret. Jävligt skön musikstil.

Gillar även progressive och är mycket förtjust i svensk techno, eller det soundet iaf (beyer & lekebusch ). Men jag har faktiskt aldrig riktigt fastnat för trance, den sorten som brukar kallas för uplifting. Onekligen mycket energi, men jag tycker det är lite pretentiöst och jag har haft svårt att ta till mig av det. Finns såklart låtar och artister som sticker ut, men överlag har jag alltid upplevt det en som lite larvig och ostig genre.

Det som sparkade in mig på EDM-spåret var helt klart Distance To Goa 2 & 3. Efter det lyssnade jag mycket på Astral Projection, Man With No Name, Chi-A.D., Hallucinogen, Transwave m.fl. Mycket hänger med mig än idag från goa/psy-världen. Mest progpsy, men också lite mer udda project som Shpongle. 1200 Mics tycker jag är rätt sköna också, många utfärdar ostvarning, men jag tycker dom gör rolig och unik musik.

Old Post Jun-16-2005 00:35  Sweden
Click Here to See the Profile for gurra Click here to Send gurra a Private Message Add gurra to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
Post New Thread    Post A Reply

Pages (4): « 1 2 3 [4]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackID This track 2 [2005] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackAlex M.O.R.P.H. - "Unification" (Fred Baker Remix) [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 01:57.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!