|
Ik kan enkel maar zeggen wat mijn boekhouder mij zegt: je moet minstens als zelfstandige een bruto inkomen van 4000 tot 4500 EUR te hebben om in vergelijking met een loontrekkende 1500 EUR netto over te houden.
Een zelfstandige moet zelf zijn RSZ en andere zaken betalen, wat bij een loontrekkende ingehouden wordt. Iemand die netto 1500 EUR verdient, die verdient in werkelijkheid een pak meer, maar door belastingen en andere inhoudingen lijkt dit niet zo. Je vergeet ook dat bij een loontrekkende het vakantiegeld en de 13de maand voorkomt. Een zelfstandige niet. Om nog maar over de pensioenregeling te zwijgen.
Als dj heb je nog het 'nadeel' dat je maar een paar jaar kunt meedraaien in de business, uitzonderingen niet meegeteld. Een dj carriere gaat ongeveer 5 jaar lang mee. Als je er nog een spaarcentje aan wil overhouden moet je rond die 6000 EUR liggen. Ook
Laat u niet verblinden door bedragen... je moet alles in zijn juiste context zien! Trouwens, die 1500 EUR is een ideaal bedrag dat ik naar voren schuif. Je moet dan al 4 x per maand draaien, alsook die prijs krijgen. En we weten allemaal hoe groot de crisis is club landje!
|