|
Jag bytte till Mozilla för ett par månader sedan, och jag är mycket nöjd. Fungerar mycket bättre, hänger sig inte lika ofta, inga popups, många smarta finesser, tar mindre plats och minne.
Pluginer (av "multimediatyp") kan kännas bökigare att installera eftersom de inte installeras automatiskt, utan det kommer ett meddelande som säger i stil med "tryck här för rätt plugin". Detta stör mig dock inte eftresom jag istället vet att annat skit som jag inte vill installera, inte kan installeras av sig själv. Hitintills har jag inte stött på någon plugin-grej som inte har fungerat.
Pluginer som förändrar/utökar funktionaliteten hos Mozilla finns det gott om, vilket man knappast kan säga om IE.
Mozilla följer HTML-standarden vilket IE INTE gör. Microsoft har hittat på egna grejor, som visserligen kan vara bra, men som gör att andra läsare kan ha problem med viss kod. Eftersom de flesta (?) använder IE så är många sidor skrivna för IE, vilket skulle kunna medföra problem. Jag har emellertid inte stött på ett enda problem av denna karaktären.
Det enda jag numera använder IE till är att fixa bankärenden, min banks hemsida stödjer (ännu) inte Mozilla.
Jag rekommenderar i dagsläget alltid folk att köra Mozilla, speciellt folk som inte har så stor datorvana, som i annat fall hade installerat massa skit utom egen kännedom.