Haha jag har daknat swe-ta. Man kan lära sig så mycket onödigt och konstigt här.
Jul-20-2006 20:56
jofawe
Official Manb00bs of TA
Registered: Jan 2002
själv är jag svensk, svenska föräldrar men efter lite snabb släktforskning så ser man att min mors sida härstammar i österike (släkten Mozart faktist) och min fars släkt är från spanien.. Det ni!
Jul-20-2006 21:25
nils
château flight
Registered: Sep 2001
quote:
Originally posted by jofawe
själv är jag svensk, svenska föräldrar men efter lite snabb släktforskning så ser man att min mors sida härstammar i österike (släkten Mozart faktist)
haha inte illa! då förväntar vi oss lite musik från din del då
jag är född i LA (amerikansk farsa), men vi flög hit efter bara något år.. så jag är svensk. tycker jag.
quote:
Originally posted by benni
när jag kom till sverige 2003 kunde jag endast säga hej hejdå
den är cool! grymt att lära sig svenska så fort. jag menar, isländskan är väl inte så pass 'svensk'?
Jul-21-2006 13:20
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
quote:
Originally posted by nils
jag menar, isländskan är väl inte så pass 'svensk'?
mer än du tror. det är bara mycket svårt att läsa
jag har kollat lite på nordiska språk. både norska och danska är VÄLDIGT lätta när man kan svenska... det bara kräver lite sisu
faröerska och isländska är båda väldigt svåra språk att läsa men många ord har sitt ursprung i danska och norska
Originally posted by ScuL
mer än du tror. det är bara mycket svårt att läsa
jag har kollat lite på nordiska språk. både norska och danska är VÄLDIGT lätta när man kan svenska... det bara kräver lite sisu
faröerska och isländska är båda väldigt svåra språk att läsa men många ord har sitt ursprung i danska och norska
är det inte snarare danskan och norskan som har många ord från isländska. Isländskan påminner mycket om det språk alla i norden pratade under vikingatiden
Jul-21-2006 14:01
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
quote:
Originally posted by Joe Nas
är det inte snarare danskan och norskan som har många ord från isländska. Isländskan påminner mycket om det språk alla i norden pratade under vikingatiden
joa det sägs att danska var ganska likt isländska under den tiden fast på kontinenten har språket utvecklats och moderniserats och på öerna (island/fåröer) är det nästan likadant till gammla vikingspråket.
isländska har fortfarande flera artikel och grejer som finns i tyska till.ex men inte längre i swe/nor/dk
Originally posted by Joe Nas
Är det bara något jag fått för mig, eller förstår inte islänningarna svenska rätt bra? Jag träffade nämnligen en islänsk tjej när jag var på kreta för måååånga år sen och hon pratade och förstod svenska..