|
Ett skepp kommer lastat!
En eloge till dej AC. för ditt senaste inlägg. Du presenterar vetenskaplig forskning för att backa upp dina argument. Det är väldigt svårt för mej att bevisa en professor ha fel. Men jag tycker den här frågan är så pass intressant så jag ger mej på ett smått maniskt försök 
Tobaksskatten på cigaretter är följande:
20 öre per styck och 39,2 procent av detaljhandelspriset*
Ett paket cigaretter kostar i dagsläget 38,50 kr och innehåller 20 st. cigg.
0.392 * 38,5 = 15,092 kr
0.2 * 20 = 4 kr
15, 092 + 4 = 19,092 kr
Alltså tjänar staten 19,092 kr per köpt cigarettpaket. Säg att en rökare röker ett paket om dagen. Feströkare och deltidsrökare antar jag att vi inte räknar med eftersom dessa ändå på detta sätt skadar sin hälsa tillräkligt för att bli en belastning för samhället (men dessa betalar dock också skatt för sina cigaretter).
19, 092 * 365 = 6968,6 kr.
Jag betalar alltså ca 7000 kr per år för mitt tobaksberoende. Jag började röka när jag var 14 år. Jag förväntas då fyra år i förtid enligt din källa, så då dör jag 73 år gammal (medellivslängden i Sverige är 77 år). Då har jag rökt i 59 år.
6968,6 * 59 = 411 147,4 kr.
Sedär. Förutsätter vi att jag aldrig slutar röka kommer jag alltså under min livslängd att betala 411 147 kr i skatt för mina cigaretter.
Om vi helt förlitar oss på den rapport som du refererar till så stämmer ditt påstående om att samhället förlorar på att jag röker.
Ett problemet förutom min envishet, är det faktum att länken inte säger mer än påståenden. Följande går att läsa:
| quote: |
Skillnader mellan män och kvinnor
Sjukvårdskostnaderna är drygt 600.000 kronor högre för en rökande kvinna och drygt 300.000 kronor för en rökande man. Sjukfrånvaron kostar 270.000 kronor mer för en rökande man och 115.000 kronor för en rökande kvinna. Förtidspensioneringarna är ungefär lika mycket dyrare - 400.000 kronor. Alla jämförelserna avser skillnader i kostnader för rökare och aldrig-rökare under deras livstid.
|
Jag skulle vilja se uträkningarna, men jag vet inte om jag är så intresserad så att jag skulle beställa hela utredningen. Det känns som att det finns en gräns för hur långt man ska ta en internetdiskussion och frågan är om jag inte redan passerat den. 
Anyhow, jag ångar på:
300 000 + 270 000 = 570 000 kr.
570 000 + 400 000 = 970 000 kr.
970 000 - 411 000 = 559 000 kr.
Jag är man så jag kostar alltså samhället 570 000 kr mer än vad du gör om vi först räknar mina högre sjukvårdskostnader och sedan min högre sjukfrånvaro. Om vi dessutom förutsätter att min rökning gör mej förtidspensionerad så kostar jag staten 970 000 kr, vilket är 559 000 kr mer än vad jag ger tillbaka.
Så du har rätt om dom obekräftade siffrorna som rapporten redovisar stämmer. Jag kostar mer än vad jag ger tillbaka om vi bara tar hänsyn till min rökning. Jag är dock fortfarande helt övertygad om att jag personligen under mitt liv ger mer tillbaka än vad jag får, men det är ju här irrelevant eftersom vi pratar rökare i allmänhet och inte om mej personligen även fast jag tagit mej själv som exempel i ekvationen.
Även fast jag bevisats ha fel och nu till 99 % är övertygad om att rökare kostar samhället mer än vad som betalas, så finns det ännu en faktor att ta hänsyn till. Den svenska modellen. Rökare ska fortfarande få röka, men om de nu kostar samhället så himla mycket så tror jag det stora felet ligger i vårt välfärdssystem. Jag tror på, vilket jag ständigt påpekar, att individen själv ska få avgöra sitt öde, till vilka konsekvenser det än får. Om man väljer att röka så ska inte det belasta staten utan en själv. Hur den modellen borde formeras orkar jag inte tänka på nu, men om någon känner för att fortsätta debatten så återkommer jag. Att rökare till större del skulle få finansiera sin sjukvård är ju ett alternativ.
* källa: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19941563.HTM
[KoC reserverar sig för eventuella felstavningar, misskalkyleringar, syftningsfel, dubbelmoral, skitsnack och andra former av misstag. peace, snälla tro inte att jag är sinnessjuk ]
|