|
| quote: | Originally posted by tobo99
Bästa Koontz boken är Skymningsögon tycker jag, har läst de flesta... |
japp, första koontz-boken jag läste, fortfarande den bästa efter att ha läst alla (tills för ett år sen iaf, den mannen spottar ju ur sig böcker så det kan ha kommit ett par nya), Intensity är riktigt, riktigt bra också...
David Eddings är annars min favoritförfattare, minst lika underhållande som douglas adams, hade det inte varit för sagan om mallorea så hade jag nog aldrig börjat läsa böcker över huvud taget.
Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea, Sagan om Elenien, Sagan om Tamuli är alla väldigt läsvärda, fast efter 5-10 böcker kan man iofs hans stil ganska bra men det slutar inte vara underhållande för det.
Han och hans fru leigh kan även skriva annat än fantasy, Reginas sång är en riktigt bra thriller om man gillar david eddings stil åtminstone.
Redemption of Althalus är annars också bra fantasy.
Håller just nu på att läsa dragonriders-serien av anne mccaffrey som jag har planerat att läsa ända sen jag spelade ett spel baserat på böckerna, storyn verkade vara mycket bättre än själva spelet.
fredrik lindström och michael moore har också roliga små funderingar, fredrik lindström mest när det gäller språk och mänskligt beteende, och michael moore när det gäller amerikansk politik, familjen bush, miljöförstöring och hur många hamburgare han äter på ett år... "världens dåligaste språk", "jordens smartaste ord", "vad gör all superokända människor hela dagarna" respektive "dude, wheres my country", "stupid white men", "downsize this" är alla roliga och smått lärorika att läsa...
En bok som man absolut ska läsa är mästaren och margarita av michail bulgakov. riktigt skum bok med bl.a. en cigarr-rökande katt och djävulen... 
|