Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Bra böcker tack
Pages (4): « 1 2 3 [4]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
keddo
u alright mate

Registered: Sep 2001

lotr böckerna of course, riktigt bra.. Sen är också ondskan bra.

KESO!

Old Post Jul-06-2004 12:10  Sweden
Click Here to See the Profile for keddo Click here to Send keddo a Private Message Add keddo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Scintilla
tranceaddict

Registered: May 2004

"Kapten Corellis mandolin" av Louis de Bernières (filmen är värdelös, se inte den, boken är däremot en av de bästa jag läst)

"Ciderhusreglerna" av John Irving. Hm det är också en film, den är visserligen ok, men boken är bättre.

"Ängeln på sjunde trappsteget" av Frank McCourt.

"Den gröna milen" av Stephen King.

Sen har jag precis avslutat trilogin om Ringen samt Bilbo, så det är ett tips för den som inte läst dem . Jag läste på svenska men nån gång i framtiden ska jag läsa dem på engelska. Jag tycker dock att den svenska översättningen är mycket bra och välskriven och väl värd att läsa för den som inte gjort det.

Det här är en lite kul bok som kan passa i hängmattan: "Adam och Eva" av Arto Paasilinna. Väldigt underhållande.

Jag gillar Jonas Gardells böcker också. T ex "Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter", samlingen "Mormor gråter" och den där hans mest berömda bok som jag inte kommer ihåg vad den heter nu. Den om Juha och Jenny, ja jag tror ni vet vilken jag menar. Fortsättningen "Ett ufo gör entré" är också mycket bra.

Hm vad mer... Just nu håller jag med Arundhati Roys "De små tingens gud" som jag hittills gillar, men jag har inte kommit så långt i den än.

Det var väl en del det... God läsning!

Last edited by Scintilla on Jul-08-2004 at 13:04

Old Post Jul-08-2004 12:55  Sweden
Click Here to See the Profile for Scintilla Click here to Send Scintilla a Private Message Visit Scintilla's homepage! Add Scintilla to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
DjAviander
Simply Addicted

Registered: Sep 2003

quote:
Originally posted by Aendy
--
Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams ; helt skönt underbar.
--

Det är seriöst en av dom bästa böckerna jag läst.. Helt j**la underbar =).
Annars kan jag lungt rekommendera Sagan om Belgarion böckerna av David Eddings =) Ruskigt bra..

Sen kan jag även rekommendera:
Michael Moore - Stupid White Men, så sjukt rolig och kritisk bok =)

Sig shmig, who reads these stupid things anyway?

Last edited by DjAviander on Jul-12-2004 at 20:56

Old Post Jul-10-2004 14:33  Sweden
Click Here to See the Profile for DjAviander Click here to Send DjAviander a Private Message Add DjAviander to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mjz
latmask

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by tobo99
Bästa Koontz boken är Skymningsögon tycker jag, har läst de flesta...

japp, första koontz-boken jag läste, fortfarande den bästa efter att ha läst alla (tills för ett år sen iaf, den mannen spottar ju ur sig böcker så det kan ha kommit ett par nya), Intensity är riktigt, riktigt bra också...

David Eddings är annars min favoritförfattare, minst lika underhållande som douglas adams, hade det inte varit för sagan om mallorea så hade jag nog aldrig börjat läsa böcker över huvud taget.
Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea, Sagan om Elenien, Sagan om Tamuli är alla väldigt läsvärda, fast efter 5-10 böcker kan man iofs hans stil ganska bra men det slutar inte vara underhållande för det.
Han och hans fru leigh kan även skriva annat än fantasy, Reginas sång är en riktigt bra thriller om man gillar david eddings stil åtminstone.
Redemption of Althalus är annars också bra fantasy.

Håller just nu på att läsa dragonriders-serien av anne mccaffrey som jag har planerat att läsa ända sen jag spelade ett spel baserat på böckerna, storyn verkade vara mycket bättre än själva spelet.

fredrik lindström och michael moore har också roliga små funderingar, fredrik lindström mest när det gäller språk och mänskligt beteende, och michael moore när det gäller amerikansk politik, familjen bush, miljöförstöring och hur många hamburgare han äter på ett år... "världens dåligaste språk", "jordens smartaste ord", "vad gör all superokända människor hela dagarna" respektive "dude, wheres my country", "stupid white men", "downsize this" är alla roliga och smått lärorika att läsa...

En bok som man absolut ska läsa är mästaren och margarita av michail bulgakov. riktigt skum bok med bl.a. en cigarr-rökande katt och djävulen...

Old Post Jul-10-2004 15:36  Sweden
Click Here to See the Profile for mjz Click here to Send mjz a Private Message Add mjz to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
beaversweede
Senior tranceaddict

Registered: Nov 2003

High Fidelity

skit bra bok..skulle kunna tänka mig läsa om den snart igen

Old Post Jul-11-2004 15:12  Sweden
Click Here to See the Profile for beaversweede Click here to Send beaversweede a Private Message Add beaversweede to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Bra böcker tack
Post New Thread    Post A Reply

Pages (4): « 1 2 3 [4]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackMidor & Six 4 Eight - No Mans Land [2005] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackShane 54 - "Equinoxe 4" (Mat Silver vs. Tony Burt Remix) [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 15:04.

Forum Rules: