|
Re: Mindshooter's free will
Jag tar mig fräckheten att svara på några av dina frågor 
| quote: | Originally posted by Dragonfly
1. Om man är beroende av något, har man då inte en försvagad valmöjlighet? |
Jo, vart vill du komma? Poängen är att samhällskostnaderna som finns just nu, som följd till olagliga droger, förmodligen (detta går inte säkert att svara på så klart, men jämförelser med t.ex. Holland som har en liberalare drogpolitik pekar tydligt åt ett håll) vida överstiger de kostnader som skulle finnas om somliga droger blev legaliserade.
Kostnader idag: Rättsliga åtgärder mot annars lagliga medborgare (åtgärder som f.ö. kan sopa vilken framgångsrik ärlig person som helsts framtid åt skogen.), ofrivilliga blod/urinprovtagningar på folk, polisiära ansträngningar mot enskilda laglydiga (i övrigt) medborgare, skador/dödsfall/överdoser pga okontrollerad kvalité av substanser / bristfällig information, okunskap osv.
För att nämna ett par.
Om politiken skulle se annorlunda ut så skulle dessa kostnader kunna begränsas till nåt i stil med:
Missbrukarvård / beroendeavvänjning
Sjukvård
Förmodligen skulle också sjukvårdskostnaderna relaterade till överdoser & dylikt bli mindre med tanke på att om tabun skulle minskas/försvinna så skulle inte folk vara rädda för att kontakta sjukpersonal/sjukhus/ambulans etc när de sitter med en puls på 250bpm eller med andningssvårigheter bara för att de inte vill bli inskrivna i ngt brottsregister.
| quote: |
2. Är man dotter eller son till en som blivit beroende och får beroendet in i sin egen kropp, var tog friviljan vägen då. |
Nej, i ett sådant fall (vet inte om du syftar på gravida kvinnor som använder fysiskt beroendeframkallande droger under graviditetstiden och därmed föder substansberoende barn) så tycker jag att personen i fråga bör söka hjälp direkt. (även om du menar föräldrar till äldre barn också) Är man ansvarig för andra personer och inte kan ta sitt ansvar pga ett beroende, då bör man söka hjälp omedelbart. Tyvärr har vi ju samma sak här, folk vill ofta inte erkänna ett beroende, och speciellt med olagliga beroenden och dess tabubeläggning så är risken stor att många personer väljer att inte söka hjälp.
| quote: | | 3. Anser inte du att människan är en enhet där vi påverkar och behöver varandra? Tror inte du på solidaritet? | Syfte med frågan? Självklart behöver man varandra. Solidaritet är självklart viktigt. Förstår dock fortfarande inte frågan riktigt? Eller snarare syftet med den.
| quote: |
4. Jag vill att mina skattepengar går till sjuka och handikappade, inte till de som väljer att knarka sedan ooops, blev beroende. Hur resonerar du här? |
Ska vi inte stifta lite nya lagar kanske, om att förkylda människor inte får lämna sina hem med tanke på smittorisken, om förkylda och andra sjuka skulle stanna hemma hela tiden så skulle man ju spara ner på sjukvården. Eller om man kanske skulle ta och införa en lag på att alla som blir sjuka får skjuta sig, då blir det ju ännu billigare, ja rent ut av kanske alla bidragstagare borde skjuta sig?
Människan är inte felfri, men bör ändå få ha rätt att bestämma över sin själv beträffande de flesta saker. Med god information kan människan undvika risker och undvika att utsätta andra för risker. Detta kan vara allt ifrån att hålla för munnen när vi nyser till att veta att droger kan vara farligt och bör, om alls, användas med yttersta varsamhet.
Man bör också skilja på droger och droger, somliga droger är starkt beroendeframkallande, t.ex. heroin, medans vissa inte är det. Med droger som är så pass beroendeframkallande som heroin kanske det är bäst att staten arbetar emot och försöker få folk att inte syssla med, medan andra droger inte har någon fysisk eller psykisk beroendepotential alls i jämförelse med andra, t.ex. cannabis, mdma.
Se även mitt svar på fråga 1 och ställ dig själv frågan ifall du hellre ser att dina skattepengar går åt till det jag nämnder där.
Detta är ett så stort ämne som man skulle kunna skriva otaliga uppsatser om, och vad man än svarar och skriver så är det något man missar som någon annan kan argumentera vidare på, så det känns tyvärr ganska meningslöst för mig att argumentera i längden. Denna tråd är ett enda stort praktexempel på vad jag menar.
*pust*
edit: kuriosa:
Visste ni att ett heroinberoende fysiskt sett är mycket mindre skadligt än ett cigarettberoende? Det är livsstilen som tar kål på heroinmissbrukarna.. Jaga pengar och droger dagarna i ända, ingen mat, ingen sömn, ingen hygien, oklar kvalitét på heroinet, ena dagen kan en 'dos' innehålla dubbelt så mycket heroin som den gjorde dagen innan, ibland köper de något annat i tron om att det är heroin, när det i själva verket är något mycket farligare / starkare, de delar sprutor, får sjukdomar osv.. Heroinet i sig är inte det som skadar stackarna. I sprututdelningsprogram runt om i världen där heroinmissbrukare har fått sprutor och laboratorietillverkat rent heroin i kontrollerade doser har missbrukarna kunnat leva ett normalt liv utan synbar påverkan utifrån. Självklart är det ingen långtidslösning, men det är ett steg i rätt riktning i min åsikt. Överdoseringar och dödsfall skulle rasa och missbrukare skulle få chansen till att bli av med sitt beroende, sin sjukdom, och förhoppningsvis lyckas återgå till normala liv.
Last edited by staz on Feb-17-2004 at 23:21
|