Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Reclaim Law And Order !
Pages (6): « 1 2 3 4 [5] 6 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Mika
Junior tranceaddict

Registered: Mar 2003
Evil1 ja va ska man säga

quote:
att sluta leka samhällsmyra och vara kontrollerad och förslavad av dom rikare.

På vilket sätt är du kontrollerad och förslavad av de rikare? Det är väl du och endast du som ha makten att göra vad du vill av dit liv? Eller har ja fel?

Jag tror absolut inte att alla "Reclaimare" gör det dom för att dom känner sig förtryckta eller maktlösa utan för att dom tycker det är kul att vandalisera. Och "Allt åt alla"? Bah! Dom hade lika gärna kunnat skrivit "Jag är lat och avundsjuk på alla som kommit nånstans i livet". Fan va jag hade njutit av att glida förbi ett gäng reclaimare med en Ferrari eller dylik svindyr bil som jag arbetat ihop till själv och bara hånskrattat dem i anskitet. Dom förtjänar inget annat. Vill du ligga på sofflocket och anordna reclaim fester? Fine men ge fan i vanligt hederligt folk som arbetat och slitit för att komma någonvart. AVUNSDSJUKA med ett stort A är ett ord som passar i dom här sammanhangen.

Old Post May-05-2003 22:08  Sweden
Click Here to See the Profile for Mika Click here to Send Mika a Private Message Add Mika to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NordLight
Trance Daddy

Registered: May 2001

quote:
Originally posted by AC.
Om det är vad du vet så tycker då i vart fall jag att det verkar som du inte lyckats skaffat dig en uppfattning om vad som hände (Där du inte var) genom media. Du har altså inte lyckats ta till dig repotage från båda sidor.

Jag tycker mig nog ha lyssnat på båda sidor. Om jag inte minns fel så var det jag som postade Reclaims officiella ställningstagande här i forumet för allmän beskådning. Dessutom har jag talat med folk som var där samt läst ett antal artiklar i både dags, nät -& kvällspress.

quote:
Sju poliser var efter demonstrationen anmälda för misshandel. i samtliga fall, utom ett har chefsåklagare Christer Ekelund beslutat om att gå vidare med förundersökning
Taget ur Expressen; http://www.expressen.se/expressen/j...sp?d=10&a=31859
"Ett av de fall där det inletts förundersökning gäller fotografen Johan Solum som bevakade Reclaim the Streets-aktionen för Aftonbladets räkning.
Enligt uppgifter i Aftonbladet blev Solum blev attackerad av en polisman. När Solum visade sin kamera och sade att han var pressfotograf uppges polismannen har svarat att det ''skiter jag fullständigt i''.
Polismannen ska därefter ha slagit med batongen mot Solums huvud.
Händelsen dokumenterades på bild av Solums kollega Mattias Carlsson."

Jag hade läst artikeln du hänvisar till, men det ändrar ändå inte min grundläggande uppfattning. Som jag skrivit i tidigare inlägg så finns det säkert poliser som slagit både fel personer samt lite för hårt. MEN jag säger det återigen: Befinner man sig mitt i ett upplopp där butiker vandaliseras samt poliser attackeras får man skylla sig själv om man åker på stryk!

quote:
Angående vad du trodde dig veta enligt punkt 1. Låt mig citera ur RF, regeringsformen (andra kapitlet för den som är intreserad)
"Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats"

Men du måste fortfarande söka tillstånd. På polisens hemsida skrivar man tydligt att "gatufesten" var olaglig!

quote:
vad beträffar att någon skulle ha "kvalificerat sig för att få rejält med stryk." så återfinner man även denna gång om man läser i regeringsformen:
"Varje medborgare är skyddad mot kroppsstraff. Han är därjämte skyddad mot tortyr..."

Kom igen! Du måste väl förstå att jag inte förespråkar tortyr. Polisen har rätt att tillgripa våld vid sådana upplopp och det tycker jag är helt rätt.

Old Post May-06-2003 07:50  Sweden
Click Here to See the Profile for NordLight Click here to Send NordLight a Private Message Add NordLight to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict

Registered: May 2002

Jag finner mycket av vad du säger väldigt farligt och hotande mot den frihet och demokrati vi faktiskt har i Sverige idag.

Man ska inte behöva åka på stryk bara för att man råkar vara vid fel plats vid fel tillfälle. Jag tror du missar hela poängen med mitt urdrag från expressens artikel. Jag jag ville framhäva var att polisen vid minst fem tillfällen agerat utanför sina befogenheter, vilket leder mig in på det sista du sa i ditt inlägg. Polisen misstänks vid minst fem tillfällen INTE haft rätt att tillgripa det våld som gjordes.

Åter igen, det finns inget som heter olagligdemonstration. vem som helst var som helst (på allmän plats) får demonstrera, ovadsät hur mycket eller lite tillstånd man har fått från polisen för det. Tänk efter själv vad det skulle innebära om polisen, ett av satens såkallade maktorgan styde vilka grupper som får demonstrera och om vad.

Jag kan tycka mig finna vissa likheter med vad du säger och det gamla kommunistiska kina.

Old Post May-06-2003 11:04  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NordLight
Trance Daddy

quote:
Originally posted by AC.
Jag finner mycket av vad du säger väldigt farligt och hotande mot den frihet och demokrati vi faktiskt har i Sverige idag.

Tråkigt att du tycker det...

quote:
Man ska inte behöva åka på stryk bara för att man råkar vara vid fel plats vid fel tillfälle. Jag tror du missar hela poängen med mitt urdrag från expressens artikel. Jag jag ville framhäva var att polisen vid minst fem tillfällen agerat utanför sina befogenheter, vilket leder mig in på det sista du sa i ditt inlägg. Polisen misstänks vid minst fem tillfällen INTE haft rätt att tillgripa det våld som gjordes.

Av 2500 demonstranter lyckades 2000 hålla sig utanför/ta avstånd från upploppet. Ingen "råkar" bara stå mitt bland maskerade våldsverkare.

quote:
Åter igen, det finns inget som heter olagligdemonstration. vem som helst var som helst (på allmän plats) får demonstrera, ovadsät hur mycket eller lite tillstånd man har fått från polisen för det. Tänk efter själv vad det skulle innebära om polisen, ett av satens såkallade maktorgan styde vilka grupper som får demonstrera och om vad.

Huruvida demonstrationen var olaglig...Läs själv på polisens hemsida.
POLISEN
Klicka på "» [03-05-02 LKC Stockholm]
Våldsamt upplopp i centrala Stockholm "

quote:
Jag kan tycka mig finna vissa likheter med vad du säger och det gamla kommunistiska kina.

Har jag någonsin sagt att jag är emot demonstrationer? Yttrandefrihet och fredliga demonstrationer är en sak
- stenkastande och maskerade ligister en annan.

Old Post May-06-2003 11:24  Sweden
Click Here to See the Profile for NordLight Click here to Send NordLight a Private Message Add NordLight to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Icarus
Suspended User

Registered: Jul 2002
Det skapas ju arbetstillfällen för allt klotter som ska bort. Det är ju bra.

Old Post May-06-2003 11:28  Falkland Islands
Click Here to See the Profile for Icarus Click here to Send Icarus a Private Message Add Icarus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NordLight
Trance Daddy

quote:
Originally posted by Icarus
Det skapas ju arbetstillfällen för allt klotter som ska bort. Det är ju bra.

Lol
Det var ett nytt sätt att se på det...

Greetz
NL

Old Post May-06-2003 11:31  Sweden
Mika
Junior tranceaddict

Registered: Mar 2003
.......

Jag tycker det är mycket klagande för ingenting i många fall. Om jag befinner mig mitt bland stenkastande huliganer så agerar jag medgörligt och gör som polisen säger om jag inte vill bli förknippad med dom. Även fast polisen råkar vara hårdhänt så har jag förståelse för det eftersom man inser vilken svår situation det är för dom att hantera. Poliser är inte mer än människor. Med det sagt så hade inte jag gått hem till mamma eller till pressen å gråtit för att jag råkat fått ett batongslag på mig. Man får ändå inse hur svår situation det handlar om för polisen.

Old Post May-06-2003 18:13  Sweden
Click Here to See the Profile for Mika Click here to Send Mika a Private Message Add Mika to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:
Originally posted by AC.
Sju poliser var efter demonstrationen anmälda för misshandel. i samtliga fall, utom ett har chefsåklagare Christer Ekelund beslutat om att gå vidare med förundersökning

Återigen. Varför är det bara när detta packet åker på däng som det anmäls en massa. Återigen, varför anmäler inte fotbollsupportrarna polisen efter de blivit rejält mörbultade. DÄRFÖR ATT DE VET ATT GER MAN SIG IN I LEKEN FÅR MAN LEKEN TÅLA. Ge faen i att röra er med sådana grupper så undviker ni att få stryk av polisen. Enkel matematik!

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post May-06-2003 18:43  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

quote:
Originally posted by Aendy
Återigen. Varför är det bara när detta packet åker på däng som det anmäls en massa. Återigen, varför anmäler inte fotbollsupportrarna polisen efter de blivit rejält mörbultade. DÄRFÖR ATT DE VET ATT GER MAN SIG IN I LEKEN FÅR MAN LEKEN TÅLA. Ge faen i att röra er med sådana grupper så undviker ni att få stryk av polisen. Enkel matematik!

kan inte göra annat än påpeka hur rätt aendy har...

det verkar nästan som det är många i dom här kretsarna som provocerar poliserna enbart för att få stryk av dom så att dom senare ska kunna anmäla det och kunna klaga på hur dålig polisen är i sverige idag osv...skulle fanimej inte förvåna mig

AC: det finns ju vissa skäl till att man ska söka tillstånd hos polisen för demonstration idag...när man söker tillstånd hos polisen för demonstration så är det delvis för att polisen ska kunna förbereda sig på sådant här och lägga upp planer för hur dom ska motverka det om eventuella våldsamheter uppstår, många har klagat på att polisen gjorde för lite och handlat felaktigt i flera lägen...hade dom kunnat förbereda sig så hade dom kanske vetat exakt vad dom skulle göra så panik/stress hade sluppit uppstå inom deras styrkor

faktum är också att i stort sett alla som söker tillstånd för demonstration får det tillståndet också förutsatt att man har fredliga avsikter

en ide för reclaim om dom nu vill ha sådana här gatufester kanske istället vore att börja sammarbeta med polisen för att kunna hålla rent i sina egna led (vilket dom uppenbarligen inte klarar just nu)

[edit]

en annan sak jag funderat på...många påpekar att det aldrig funnits något vid dessa demonstrationer som gett polisen rätt att mörbulta demonstranter....nå vad FAN ger då demonstranterna rätt att skrika fula grejer till poliserna, kasta saker på dom osv??!?!

batteries not included.

- dave

Old Post May-06-2003 20:51  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NordLight
Trance Daddy

quote:
Originally posted by Aendy

Right on! The defense rests.

Old Post May-06-2003 20:51  Sweden
NordLight
Trance Daddy

quote:
Originally posted by Vizay
...för att kunna hålla rent i sina egna led (vilket dom uppenbarligen inte klarar just nu)

Eller vill...

Old Post May-06-2003 20:54  Sweden
AC.
Supreme tranceaddict

Registered: May 2002

I den artikeln du förmodligen snabbt skummat ignom, nordlight. Däre kan du läsa om en reporter från aftonbladet som helt oskylldigt blivit utsatt för våld av en polisman.

Det finns inget dsom juridiskt sätt heter olaglig demonstration. Du kan inte och kommer förhoppningsvis inte kunna bli dömd för olgademonstration alt. försökt till. Det är inget att disskutera, så är det bara.

Nordlight, du hade gärna sätt att man gått hårdare åt dessa demonstranter och omhändertagit hela bunten. Visste ni att de som försökte starta en demonstration 1:a maj i kina (tror det var så sent som förra året) inte änns hann hålla på i 40 sekunder(!) innan en polis kom och tog dem.

Polisen är utbildad för sådana hära situationer. det är deras jobb! det SKA kunan hantera sådana hära situationer utan att en massa saker går fel!

jag förstår verkligen inte var fotbollssupportrarna komemr in i bilden men okej. För det första så anmäler dem visst polisen. Detta gjorde tex Djurgårdens fotbollsupporterförening järnkaminerna när de var i danmark och ansåg sig blivit orättvist behandlade. (notera att de anmälde den danska polisen, man kan tycka att man är mera tolerant utomlands utan att gå in på varför. trotts detta så anmälde dem polisen. de fick till och med Aftonbladet att be om ursäkt och skriva en rättelse i sin tidining för att de gätt en skev bild om vad som igentligen hände i sommras.) För det andra så har fotbolls supportrarna inte något politiskt aspekt när de 'bråkar med polisen'. reclaim the street är trotts allt i grund och botten en politiskt grupp, de komemr darför använda politiska medel för att kunna hävda sig. där har du din enkla mattematik. förövrigt vill jag kunna umgås med vilka jag vill utan att behöva bli nedslagen, specielt av polisen.

och bara för sakens skull. fasaderna klottras ner och fönstrerna krossas. underhållnignsfirmorna anställer två nya medans butiken får sparka en, lika så försäkringsbolaget får låta en ur sin personal gå för att täcka up förlusterna. ingen tjänade på det i slutändan.

Old Post May-06-2003 21:00  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Reclaim Law And Order !
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 2 3 4 [5] 6 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackDj Nemesis? [2005] [4]

Click here to listen to the sample!Pause playbackPhil Green Presents AI. - Impress (Factor E Remix) [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 02:07.

Forum Rules: