Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Airbase
Pages (6): « 1 2 3 4 [5] 6 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Sorrow
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2003

Intressant diskussion..

Först och främst bör det väl nämnas att Jezper har gjort väldigt mycket mer för trance i Sverige än de flesta andra, och hans produktioner håller genomgående hög kvalitet. Vad man tycker om dem rent smakmässigt är en annan fråga. Att säga att "han precis blivit bra" bara för att man råkar gilla den senaste låten känns nästan lite taskigt mot Jezper.

Anywho.. Vidare kan man se till hur bra något är producerat rent tekniskt, melodiskt osv, men att kategorisera en hel genre som skräp är, i mina ögon iallafall, väldigt trångsynt.

Faktum är att den stora massan vill höra ASOT nonstop. Det är bara att kolla på vilka låtar som mest diskuteras, vilka låtar som mest spelas. Är det då konstigt att samma människor mest producerar ASOT-låtar? Knappast.

Därtill är det, som bekant för de flesta, som så att hela scenen är producentstyrd. En DJ som fått en låt spelad på ASOT får fler spelningar än en som inte har det, oavsett deras kvaliteter som DJ. Följaktligen är det en relativt stor massa som proddar av karriärsskäl också, ur DJ-synpunkt då.

Som NooN sade är det dessutom ett väldigt tjat om genres hela tiden. Alla vill vara unika, just deras genre är mer elitistisk än alla andra. Personligen skiter jag fullkomligt i vilken genre det är så länge jag gillar låten och tror att den kommer passa i mina set. Det tenderar bli progressiv house, tribal, tech trance och techno, men det återkommande temat är alltid energi och flow. Det är också det jag försöker skapa när jag nu befinner mig i en produktionsfas. Så får genre bestämmas av andra som har lust med det.

Old Post Mar-12-2005 12:38  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

quote:
Originally posted by Sorrow

Först och främst bör det väl nämnas att Jezper har gjort väldigt mycket mer för trance i Sverige än de flesta andra, och hans produktioner håller genomgående hög kvalitet. Vad man tycker om dem rent smakmässigt är en annan fråga. Att säga att "han precis blivit bra" bara för att man råkar gilla den senaste låten känns nästan lite taskigt mot Jezper.

vilka "andra" jamfor du med da?
Syftar du pa svenska producenter sa har han fortfarande lang vag mot snubbar som Son Kite (som saljer langt mycket mer an de flesta svenska tranceproducenterna), Ticon, Vibrasphere etc. Det ar bara att kolla in massorna som dras till deras spelningar och jamfor med en vanlig Airbasespelning. Gar helt enkelt inte att jamfora :Q

Och jag har helt serios nar jag sager att One Man Army-latarna var de enda bra latarna jag hort fran Airbase.

Utifran din beskrivning verkar ju trancescenen otroligt medioker idag. Producenter som producerar inte sant som de skulle vilja producera utan for att den stora massan hungrar efter det for tillfallet.

Old Post Mar-12-2005 13:40  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

quote:
Originally posted by RebeL9
vilka "andra" jamfor du med da?
Syftar du pa svenska producenter sa har han fortfarande lang vag mot snubbar som Son Kite (som saljer langt mycket mer an de flesta svenska tranceproducenterna), Ticon, Vibrasphere etc. Det ar bara att kolla in massorna som dras till deras spelningar och jamfor med en vanlig Airbasespelning. Gar helt enkelt inte att jamfora :Q

Och jag har helt serios nar jag sager att One Man Army-latarna var de enda bra latarna jag hort fran Airbase.

Utifran din beskrivning verkar ju trancescenen otroligt medioker idag. Producenter som producerar inte sant som de skulle vilja producera utan for att den stora massan hungrar efter det for tillfallet.

Hört talas om trance.nu?

Om du säger att de enda bra låtarna är just de, tja, då är det i mina ögon helt klart en fråga om smak och inte om hans produktionsegenskaper.

Avslutningsvis lägger du orden i min mun. Det var inte vad jag skrev. Vad jag skrev var att majoriteten föredrar ASOT framför Son Kite, även om Son Kite är bättre producenter. Följaktligen är det fler som producerar den typen av musik. Av samma anledning som att fler gör pop än techno. Den andra delen är producenter som proddar det de gör av karriärsskäl. Det förekommmer i ganska stor utsträckning. Men det finns även undantag för detta, Christian Rusch är en som gått sin egen väg. Nu Jezper och Envio också.

Old Post Mar-12-2005 13:55  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

quote:
Originally posted by Sorrow
Hört talas om trance.nu?

Om du säger att de enda bra låtarna är just de, tja, då är det i mina ögon helt klart en fråga om smak och inte om hans produktionsegenskaper.

Avslutningsvis lägger du orden i min mun. Det var inte vad jag skrev. Vad jag skrev var att majoriteten föredrar ASOT framför Son Kite, även om Son Kite är bättre producenter. Följaktligen är det fler som producerar den typen av musik. Av samma anledning som att fler gör pop än techno. Den andra delen är producenter som proddar det de gör av karriärsskäl. Det förekommmer i ganska stor utsträckning. Men det finns även undantag för detta, Christian Rusch är en som gått sin egen väg. Nu Jezper och Envio också.

ja vad har det med smaken att gora om inte annat? Gor det nagon skillnad? Varfor skulle det upplevas konstigt att bara tycka om nagra enstaka latar an allihopa?

Ja jag vet mycket val att majoriteten foredrar ASOT. Det ar ju trancens mainstream just nu. Pa samma satt som att de flesta foredrar Norah Jones nar hon i mitt tycke inte ens ar halften sa bra som Sophie Zelmani.
Jag undrar just inte om Airbase kom till en punkt da han sjalv tittade tillbaka pa sina produktioner och insag att de flesta var riktigt veka och kande kanske att det var dags att ga vidare istallet for att bara sta och stampa pa samma punkt.

Sedan aterstar det ju att se om hans framtida produktioner blir nagra hojdare. Att byta stil betyder ju inte automatiskt att det blir bra.

Old Post Mar-12-2005 14:06  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

quote:
ja vad har det med smaken att gora om inte annat? Gor det nagon skillnad? Varfor skulle det upplevas konstigt att bara tycka om nagra enstaka latar an allihopa?

Ja jag vet mycket val att majoriteten foredrar ASOT. Det ar ju trancens mainstream just nu. Pa samma satt som att de flesta foredrar Norah Jones nar hon i mitt tycke inte ens ar halften sa bra som Sophie Zelmani.
Jag undrar just inte om Airbase kom till en punkt da han sjalv tittade tillbaka pa sina produktioner och insag att de flesta var riktigt veka och kande kanske att det var dags att ga vidare istallet for att bara sta och stampa pa samma punkt.

Sedan aterstar det ju att se om hans framtida produktioner blir nagra hojdare. Att byta stil betyder ju inte automatiskt att det blir bra.

Aye caramba. Det är skillnad på smak och att objektivt se på en produktion. E-type gör i mina öron värdelös musik. Men det är väldigt bra producerat. Följaktligen är E-type och personerna bakom honom bra producenter.

Att säga att Jezper kom till en punkt där han tittade på allt han jobbat och slitit med och sade "nä, jag är nog inte duktig iaf, bäst att göra något annat" är ju något otroligt dissande mot Jezpers producerande. Att du inte tyckte om låtarna var en annan sak, men inte kan du säga att de inte var välproducerade. Att du inte gillar hans musik betyder ju knappast att han är en dålig producent. På samma sätt som att bara för att jag inte har samma åsikt som du betyder ju inte det att du är dum i huvudet.

Old Post Mar-12-2005 15:34  Sweden
trancedanne
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004

Sorrow sa allt nödvändigt här..
Airbase äger, punkt slut. Han har redan bevisat hur bra producent han är genom låten Theme from The Rock för ett antal år sedan.
Vid den här tiden så gjorde han också en break låt som heter "Top Break" och han bevisade redan här att det inte bara är trance han är bra på..
Kan laddas ner ifrån www.beatmaka.com

Old Post Mar-12-2005 18:02  Sweden
Click Here to See the Profile for trancedanne Click here to Send trancedanne a Private Message Add trancedanne to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

Airbase latar ar inget vidare ur ett producentperspektiv heller. De flesta tranceproducenter jag varit i kontakt med har varit overrens om att hans latar ar daligt mastrade etc.
Visst han ar inte ensam om att ha daligt mastrade latar men nagra av hans latar later riktigt daligt.
Ta for exempel Richi M, som producerar ganska smorig popeurotrance. Men jamfor hans ljudbild med Airbase. Sa mycket klarare.

Daligt producerat i kombination med dalig fantasi blir daliga produktioner.
Minns forsta gangen jag horde honom for 5 ar sedan. Pa den tiden var han en ren Ferry/VDM-kopia fast blekare. Verkade som han forsokte kopiera andras sound rakt av. Sa trist nar producenter inte ens forsoker nischa sig sjalva

Old Post Mar-13-2005 02:23  Afghanistan
christian_rusch
Supreme tranceaddict

Registered: May 2003

Tja, säga vad man vill, jag tycker det är kul att Jezper går vidare och utforskar sigsjälv och musiken djupare. Sen vad Rebel9 och alla andra tycker om det skiter jag blankt i, för ärligt talat har det ingen som helst betydelse. Jezpers musik är Jezpers musik och vill han producera nu-speed-tech-metal-polka så woopdie, go for it...

Vet inte vad som är mer tragiskt, att folk tjafsar om saker som inte har ett dugg med topicen att göra eller att Rebel9 efter flera år fortfarande driver sin anti-airbasekampanj. Lägg ner, du har inget att tjäna på att smutskasta Jeppe - även om det skulle vara berättigat eller inte - du drar saker och ting till sådana extremer att du bara framstår som barnslig.

Alla vet att musikindustrin är riktigt jävla skev och att en liten skara i stort styr vad den stora viljelösa massan ska lyssna på... Gregs och min "The Promise" skickades till Armin över ett år innan den kom ut på Anjuna. Då spelades den aldrig, men när den åter igen kom fast från Anjuna var det ju en given låt att spela. Vill ju inte vara otacksam, för det är jag verkligen inte, men visst dödar det en hel del av glädjen i att vara en del av scenen. Man skulle kunna säga att scenen är som lösa förbindelser, man föredrar något riktigare men i brist på annat så lockar det ändå.

Om nu så Jezper då väljer att lämna det skabbiga mainstreamfnasket för att söka något som för honom känns riktigare, är det då inte något eftersträvansvärt som du då borde vara glad över Reb? Uppenbarligen går hans produktioner åt rätt håll vad gäller ditt smak och tycke, så varför inte uppmuntra istället? Det är lite som att se en riktigt stor *jiggle jiggle* människa som är ute och springer... endera kan man tänka "ah, spring du din feta jävel" eller så kan man tänka "ah, respect".

Anjunabeats / Captured / Subtraxx / Gesture

http://www.christianrusch.com/

Last edited by christian_rusch on Mar-13-2005 at 12:26

Old Post Mar-13-2005 12:13  Sweden
Click Here to See the Profile for christian_rusch Click here to Send christian_rusch a Private Message Visit christian_rusch's homepage! Add christian_rusch to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South

Registered: Jan 2004

quote:
Syftar du pa svenska producenter sa har han fortfarande lang vag mot snubbar som Son Kite (som saljer langt mycket mer an de flesta svenska tranceproducenterna), Ticon, Vibrasphere etc.

den här topicen är ganska meningslös tycker jag för att det handlar helt enkelt om folks smak, den ena tycker om airbase den andra gör det inte. men just denna mening här ovan fastnade jag för. Hur i h*lvete kan man jämföra Airbase med Son Kite? det är som att säga att solen borde lysa mindre så att månen syns bättre

Old Post Mar-13-2005 12:25  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

vafor kan man inte jamfora Son Kite med Airbase. Och da syftar jag inte pa att bada producerar trance (aven om det ror sig om olika slags trance) utan pa att bada ar svenskar och ar kanda hos en svensk publik samt produktionsmassigt.

Angaende Ruschs inlagg sa kan jag inte annat an smale at hans pastaende. "anti-airbasekampanj" haha. Ar det det du kallar det?
Folk skulle kunna pasta idag att jag inte gillar Airbase om det inte vore for att jag hort hans latar i 5-6 ars tid. Jag gillade dem inte ens da. Och det har inget att gora med min smak eftersom jag gillade uplifting trance bade da och nu. Jag har helt enkelt alltid tyckt att hans produktioner later valdigt hemmagjorda och platta.
Visst ar melodierna extravaganta men det racker inte for att latarna haller i mer an en vecka.

jag var mer forvonad att Jezper gar vidare och lagger av med trancen precis nar han for en gangs skull borjar lata proffsigt. Fast det kanske ar som folk sager. Man ska lagga av nar man ligger pa topp. Vad vet jag.
Och jag haller med om att musikindustrin ar riktigt vriden. Ta bara en sadan lat som Tiestos Traffic. Tror nagon pa fullaste allvar att den hade blivit sa sonderspelad om en 18-aring fran norraste Abisko hade producerat den och slappt den pa en liten label? Skulle inte tro det.

Old Post Mar-13-2005 13:34  Afghanistan
christian_rusch
Supreme tranceaddict

Registered: May 2003

quote:
Folk skulle kunna pasta idag att jag inte gillar Airbase om det inte vore for att jag hort hans latar i 5-6 ars tid. Jag gillade dem inte ens da.

Knark?

Det ovan citerade åsido - för jag har fortfarande inte riktigt lyckats förstå vad du menar - så vet jag att du inte gillar Jeppes musik, det har du basunerat ut på forum över hela nätet så länge jag känt till dig, men det enda du åstadkommer genom att fortsätta som du håller på är att a) verka barnslig/avundsjuk, b) skapa osämja samt c) dra topics off-topic. Småle eller kasta ur dig hur många "haha" du vill, det brukar dyka upp sådana när du inte har något att komma med, jag är klar med den här topicen; för den - precis som alla andra likartade diskussioner du brukar dra igång - leder aldrig någonvart.

Anjunabeats / Captured / Subtraxx / Gesture

http://www.christianrusch.com/

Last edited by christian_rusch on Mar-13-2005 at 14:49

Old Post Mar-13-2005 14:39  Sweden
Click Here to See the Profile for christian_rusch Click here to Send christian_rusch a Private Message Visit christian_rusch's homepage! Add christian_rusch to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
CJ InterCity
Peter South

Registered: Jan 2004

quote:
Jag har helt enkelt alltid tyckt att hans produktioner later valdigt hemmagjorda och platta. Visst ar melodierna extravaganta men det racker inte for att latarna haller i mer an en vecka.

på den punkten håller jag med... men Airbase var den första svenska tranceproducenten jag hörde talas om, och det säger en hel del, för mig i af att han sedan blivit omkörd av Mike Shiver, Christian Rusch osv är en annan sak

Old Post Mar-13-2005 14:46  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Airbase
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 2 3 4 [5] 6 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playback[1969] []

Click here to listen to the sample!Pause playback[1969]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 03:02.

Forum Rules: