Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Matlagningstråden
Pages (6): « 1 2 3 4 [5] 6 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Smeagol
Senior tranceaddict

Registered: Apr 2003

quote:
Originally posted by Laszlo
Testade jofawe's kycklinggryta - med vissa modifikationer. (Lite mer kryddor, ris ist. för pasta osv) Jävlar i havet vad gott det blev

titta

Ser riktigt gott ut! Speciellt med den dar snitsiga IKEA-skeden i! Skulle garna prova om det skulle vara mojligt att fa tag i kraaaam fraaaasch i italien, men de puckona vet inte vad det ar for nagot. trots att Torino bara ligger en timme fran franska gransen.

Vad skulle vara ett bra surogat? gradde? mjolk?

Annars far jag be min flickvan ta med det ner nar hon kommer pa besok... Man kan gora sa mycket trevligt med kraaam fraaasch (hur ar det det stavas "pa riktigt"? craime fraiche? nagon som kan franska battre an jag?)

Old Post Jan-31-2005 11:20  Sweden
Click Here to See the Profile for Smeagol Click here to Send Smeagol a Private Message Add Smeagol to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

quote:
Originally posted by Smeagol
Ser riktigt gott ut! Speciellt med den dar snitsiga IKEA-skeden i! Skulle garna prova om det skulle vara mojligt att fa tag i kraaaam fraaaasch i italien, men de puckona vet inte vad det ar for nagot. trots att Torino bara ligger en timme fran franska gransen.

Vad skulle vara ett bra surogat? gradde? mjolk?

Annars far jag be min flickvan ta med det ner nar hon kommer pa besok... Man kan gora sa mycket trevligt med kraaam fraaasch (hur ar det det stavas "pa riktigt"? craime fraiche? nagon som kan franska battre an jag?)

Finns det inte det i Italien?
Testa matlagningsyogurt .. det borde väl vara nästan samma smak va?
Jo det funkar nog

Old Post Jan-31-2005 11:28  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smeagol
Senior tranceaddict

quote:
Originally posted by jofawe
Finns det inte det i Italien?
Testa matlagningsyogurt .. det borde väl vara nästan samma smak va?
Jo det funkar nog

Ska prova. Har fatt fragan vad kraaam fraaasch egentligen ar och jag har inte riktigt kunnat svara. Vad f-n ar det egentligen??

Och vad heter matlagningsyoughurt pa italienska? Youghurt da cucina? hmm, far ta en tur pa Conad (ICA) och se vad de har for nagot. Kommer ju behova kopa purjolok och chykklingfile' anda.

Fast kanske inte blir av forran imorgon. Vi har fortfarande kvar av chili con carnen och polentan sen igar. (varfor finns det ingen smilie som slickar sig om munnen??)

Old Post Jan-31-2005 13:25  Sweden
Click Here to See the Profile for Smeagol Click here to Send Smeagol a Private Message Add Smeagol to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

quote:
Originally posted by Smeagol
Ska prova. Har fatt fragan vad kraaam fraaasch egentligen ar och jag har inte riktigt kunnat svara. Vad f-n ar det egentligen??

Och vad heter matlagningsyoughurt pa italienska? Youghurt da cucina? hmm, far ta en tur pa Conad (ICA) och se vad de har for nagot. Kommer ju behova kopa purjolok och chykklingfile' anda.

"Den naturligt syrade grädden, den krämiga konsistensen och den syrligt friska smaken gör Arla crème fraiche till en suverän produkt i alla typer av matlagning. Arla Creme fraiche görs på Svenska naturliga råvaror."

Källa: http://www.arla.se/templates/Produc...4&ProductID=295

haha.. såg att arla inte heller kan stava till creme fraiche:
http://www.arla.se/templates/Product.aspx?id=2114&ProductID=125

Old Post Jan-31-2005 15:38  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Kamelen
Supreme tranceaddict

Registered: Dec 2002
Kamelens superoxfilé =) (=

peppra köttet och helstek den i ugn i 30 min.. 175grader =) (=

skala potatisen (1kg) och skär i 3-5 mm tunna skivor.. salta o peppra (Svartpeppar är gott) och stek sedan i ugn på 225 grader ca 20 min (10 + 10) ska förklara

när du häller upp potatisen på plåten så ska det va ett jämnt lager potatis.. och inte ligga på varandra.. jag brukar använda 2 plåtar.. och köra en över o en under.. kör 10 min och sen byter du plats.. dvs (10+10)

medans du har potatisen i ungen så har du hunnit skära upp köttet.. och när potatisen är klar.. tar du och häller över så all potatis hamnar på en plåt.. och ta oxo köttet och lägg i mitten på samma plåt

ta vitlökssmör och lägg en remsa över köttet.. och sedan in med allt i ugnen igen i 250 grader.. detta ska bara ligga inne några min så smöret smälter och försvinner in i köttet och potatisen.. o blir supergott.. ta ut och ät omedelbart =) (=

berätta hur d gick o vad ni tyckte (om ni nu testar nångång)

Old Post Feb-01-2005 07:26 
Click Here to See the Profile for Kamelen Click here to Send Kamelen a Private Message Add Kamelen to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Jag ska minsann laga en riktigt god rätt idag

lövbiff & pasta.

Återkommer med recept.

Old Post Feb-01-2005 17:15  Sweden
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

Tänkte tillaga lite kebabkött och ris - men har inget recept på schysst sås till det...någon?

www.laszlo.se

Old Post Feb-01-2005 20:07 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Lövbiff med dragon, paprika och tagliatelle.

Pasta enligt önskemål
400g lövbiff
1st vitlöksklyfta
1st gul lök
15st färska champijoner
1½ paprika (gärna olika färger)
2msk vetemjöl
1st buljong Kött
1st buljong grönsak
2dl matlagningsgrädde
2tsk soja
1msk fransk dijon senap
1tsk dragon

Hacka vitlök och gul lök fint, strimla köttet å skiva champijonerna.
Fräs lökorna gyllenbruna och lägg i kött å svamp å låt det fräsa lite i nån minut eller två tills köttet fått lite färg.
Strö över vetemjöl å rör om. Häll i grädde, senap, soja och dragon. rör om å lägg i paprikan (som är finhackad).
Låt allt puttra i 5-6 minuter och smaka av med salt och peppar.
Koka under tiden pastan

Smarrigt!

Old Post Feb-01-2005 20:58  Sweden
Smeagol
Senior tranceaddict

Ska fan andra mitt bookmark till TA/forums sa att det gar direkt till den har traden! thread of the year imo.

Old Post Feb-03-2005 12:18  Sweden
dbl
Whitesun

Registered: Dec 2001

ok.... nu har alla kommit med massa avancerade recept typ.. så dags för nått simpelt.. hehe

sitter o käkar kyckling med snabbmakaroner och bearnesås och massa kryddor på.. hel gott och riktigt simpelt

Old Post Feb-10-2005 14:14  Sweden
Click Here to See the Profile for dbl Click here to Send dbl a Private Message Visit dbl's homepage! Add dbl to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jeremy H
Ja hallå?

Registered: Jan 2003

*bump*

Mitt kylskåp innehåller för närvarande en flaska stekmargarin och en flaska ketchup.. dax att handla!

Old Post Aug-06-2006 14:16  Sweden
Click Here to See the Profile for Jeremy H Click here to Send Jeremy H a Private Message Add Jeremy H to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Cloudburst
I am the maximum

Registered: Oct 2003

Hehe, roligt att denna topic kom upp precis nu. Var på ICA innan o handla och lagade till riktigt god pastasås.

Hade inte gjort den på länge så tänkte det var dags.

bechemelsås som grund (smör i kastrull, stek valfritt tillbehör som bacon, lök, skinka, champinjoner etc, tillsätt vetemjöl och häll i mjölk och rör om tills det blir tjockt).

I med pastakrydda och ost så den smälter. Skitgott och skitsnabbt.

insignificant cor member alliance

Old Post Aug-06-2006 14:32  Finland
Click Here to See the Profile for Cloudburst Click here to Send Cloudburst a Private Message Visit Cloudburst's homepage! Add Cloudburst to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Matlagningstråden
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 2 3 4 [5] 6 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackPhat Electro Track ID Needed! [2007] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackGiorgio Moroder - "The Chase" (Midnight Express) [2007]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 03:53.

Forum Rules: