Die Bot heeft het ook slim gedaan. Heel slim om te zeggen tegen de 'nee' stemmers om te zeggen dat ze dan vooral niet moeten stemmen. Zo krijg je inderdaad een meerderheid 'ja'-stemmers. Al die uitlatingen in de politiek helpen ook gigantisch.
Ik weet het nog steed sniet. Phortje, Ik weet dat bepaalde dingen niet in d egrondwet staat. Ook veel economische punten worden niet vermeld. Ik bedoel er meer me ete zeggen dat als w enog meer een eenheid gaan vormen dat er op een gegeven moment een situatie komt dan andere landen druk gaan zetten op Nederland omdat wij toch maar een speelbal van d egrote landen zijn. Nederland heeft totaal geen macht. En als we een veto gebruiken dan worden we toch alleen maar uitgekotst. Luxemburg houd keurig zijn mond....Als die moeilijkheden krijgen dan ligt dat binnen d ekortste kerel op zijn gat.
May-25-2005 09:19
Stephan B
Senior tranceaddict
Registered: Jul 2004
quote:
Originally posted by jp
De EU had uit twaalf landen moeten blijven bestaan. De rest van Europa moet maar haar eigen gemeenschap vormen
Precies. Doordat de EU steeds groter wordt en er met steeds meer meningen rekening moet worden gehouden groeit de bureaucratie in Brussel alsmaar door. Ik persoonlijk zie de nieuwe lidstaten ook meer als zakkenvullers dan dat ze ook werkelijk iets toe voegen. De nieuwe leden zijn in vele gevallen nog samenlevingen die grotendeels leunen op een economie die wordt gedreven door de landbouw. Hierdoor moet de EU hun veel landbouwsubsidie schenken. En wat krijgen we er voor terug? Sinds hun toedreden zijn de sinaasappelen echt niet ineens weer voor een kwartje per stuk.
May-25-2005 18:33
Roger
blaat
Registered: May 2004
ik had gehoord dat alle landen ook op sommige punten hun veto recht verliezen en dat er op een meerderheid gestemd kan worden. Heeft iemand dit ook gelezen of gehoord? ik heb nog niet echt tijd gehad om het na te zoeken vanwege examens.
maar als dat zo is dan krijgt nederland nog minder te zeggen en wordt er helemaal over ons heen gewalst.
verder vind ik dat we nog maar even moeten wachten met heel die grondwet en eenwording. wachten tot heel het oostblok politiek en economisch aangesterkt is. Vooral politiek want daarmee is het in veel van die landen echt een puinhoop! Denk ook niet dat rusland erg op een europa blok staat te wachten dus laten we het oostblok maar als een bufferzone gebruiken...
May-26-2005 22:08
Siesta
In praise of the sun
Registered: Jun 2001
wat ik wel vaag vind is dat het kabinet er weer miljoenen euros er door heen scheurt (campagnes etc.) door mensen over te halen. En terwijl de partijen die nee zeggen juist niks krijgen. Hoezo democratie
Heb niet alles doorgelezen, maar heb het idee dat er nu al met nederland gespeeld wordt. 180 euro betalen we per hoofd!, terwijl die grotere landen veel minder betalen. Logisch dat zij voor zijn. Nu heeft dit niet te maken met de grondwet, maar geeft wel aan hoe de verhoudingen zijn.
May-27-2005 06:09
MaGiK54
Happy Skippy
Registered: Apr 2002
Ben benieuwd wat de Fransen gaan stemmen vandaag........
May-29-2005 12:50
jp
Retired tranceaddict
Registered: Apr 2001
quote:
Originally posted by MaGiK54
Ben benieuwd wat de Fransen gaan stemmen vandaag........
Ik denk 62% non
May-29-2005 12:58
sndh
'dispels & contradicts'
Registered: May 2003
Ik hoop eigenlijk, als nee-stemmer, dat Frankrijk de hete kastanjes uit het vuur haalt en een Non naar Brussel stuurt. Samen met Nederland een Nee sturen kan misschien, net als Denemarken ooit, wel wat positieve veranderingen bewerkstelligen waardoor we wel een Ja geven, we moeten wel vooruit met Europa!
May-29-2005 14:19
jp
Retired tranceaddict
Registered: Apr 2001
Drie Franse exit-polls van 18:00 uur geven aan dat 'Non' tegen de Europese Grondwet gewonnen heeft. De percentages schommelen tussen de 50,5 en 53%.
De uitslagen werden bekend gemaakt in het NOS Journaal van 20:00 uur. In Frankrijk zelf moeten die nog geheim blijven, omdat in Parijs en Lyon tot 22:00 uur gestemd kan worden. In de rest van het land zijn de stembureaus om 20:00 uur dicht gegaan.
Om 20.00 uur had 66% van de Franse kiezers zijn stem uitgebracht. Als de stembureaus in Parijs en Lyon straks ook gesloten zijn, zal naar verwachting zo'n 75% van de stemgerechtigden naar de stembus zijn gegaan.
May-29-2005 18:28
sndh
'dispels & contradicts'
Registered: May 2003
inderdaad, de eerste exitpolls komen ongeveer om 22.00