Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium > BeTA's en boeken lezen...
Lees jij wel eens een 'echt' boek?
You do not have permission to vote on this poll.
vrij regelmatig 10 24.39%
soms wel eens 8 19.51%
slechts heel zelden 8 19.51%
eigenlijk nooit 15 36.59%
Total: 41 votes 100%
  [Edit Poll (moderators only)]

Pages (5): « 1 2 3 4 [5]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Jasperovitsj
Zehra roxorzz my boxorzz

Registered: Apr 2004

En het is wel een feit dat ge geen enkel fantasy-boek kunt lezen zonder af en toe te denken "Hmm, dat heb ik al eerder gelezen in LOTR"
Er zijn natuurlijk genregebonden archetypes, maar Tolkien heeft er met zijn boeken toch een hoop extra gecreëerd

Old Post Jul-01-2005 17:54  Belgium
Click Here to See the Profile for Jasperovitsj Click here to Send Jasperovitsj a Private Message Visit Jasperovitsj's homepage! Add Jasperovitsj to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Rhand
Supreme tranceaddict

Registered: Apr 2005

quote:
Originally posted by Kaidreas
ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. ik ben er zelfs heel blij om. maakt het allemaal zo veel easier om het voor te stellen. wie waar staat, wat voor bomen er staan, welke kleur.
die vent was gewoon te geniaal voor zijn tijd. hij heeft het boek zelf zo geschreven, dat alle maanstanden die hij beschrijft dat die overeen komen heel reis (van de fellowship)
hij maakt geheel nieuwe talen en schriften. omg respect.

nog iets.. alle games (computer, board of cards) die met orks, elfen enz te maken hebben, zijn gebaseerd op zijn werk. kdurf er zelf men communieziel op verwedden dat de meeste fantasy-schrijvers wat spul van hem halen

Ik heb nergens gezegd dat ik er niet van hou om gedetailleerde beschrijvingen te lezen. In tegenstelling, ik hou er zelfs van. Maar dan moet je het wel boeiend beschrijven, en dat doet Tolkien voor mij niet. Wat doet het er toe of hij nieuwe talen enzo uitvindt? Voor het boek te waarderen is dat voor mij geen enkele waardemeter... "Oh nee, die gast heeft zelf een taal uitgevonden. Ma mensen toch, das dan wel ne goeie schrijver ze!" Zo denk ik dus helaas niet. Wat niet afneemt dat daardoor mijn respect voor de man bijneemt. Maar de schrijver is niet het verhaal

Elk computerspel met elfen in is gepikt van Tolkien? Jij denkt dat Tolkien de elfen heeft uitgevonden? Goed bezig
Lees eens wat folklore/mythe verhalen, en je zal zelfs op het idee komen dat onze Tolkien zélf ook een klein diefje was...

En tuurlijk hebben andere schrijvers hun inspiratie gezocht in Tolkiens verhalen. Een winnende boodschap schrijf je niet zomaar af hé...

@Jasperovitsj: Nog niet veel fantasy gelezen?

Old Post Jul-01-2005 18:15  Belgium
Click Here to See the Profile for Rhand Click here to Send Rhand a Private Message Add Rhand to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jasperovitsj
Zehra roxorzz my boxorzz

quote:
Originally posted by Rhand

@Jasperovitsj: Nog niet veel fantasy gelezen?

Eigenlijk wel

Old Post Jul-01-2005 18:25  Belgium
Click Here to See the Profile for Jasperovitsj Click here to Send Jasperovitsj a Private Message Visit Jasperovitsj's homepage! Add Jasperovitsj to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Rhand
Supreme tranceaddict

quote:
Originally posted by Jasperovitsj
Eigenlijk wel

En toch denk je bij elk fantasy-boek dat je las aan Tolkien? Weird...

Oké, bij Brooks en Feist kan ik me inbeelden waarom je denkt aan Tolkien.

Maar verklaar me eens waarom je denkt aan Tolkien bij volgende auteurs:

-Robert Jordan (Rad des Tijds/Wheel of Time)
-Steven Erikson (Malazan Empire)
-George R.R. Martin (Lied van Ijs en Vuur/A song of Ice and Fire)
-John Marco (Tyrants and Kings)

Old Post Jul-01-2005 18:36  Belgium
Click Here to See the Profile for Rhand Click here to Send Rhand a Private Message Add Rhand to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Kaidreas
Lord of the offtopics

Registered: Dec 2003

quote:
Originally posted by Rhand
Ik heb nergens gezegd dat ik er niet van hou om gedetailleerde beschrijvingen te lezen. In tegenstelling, ik hou er zelfs van. Maar dan moet je het wel boeiend beschrijven, en dat doet Tolkien voor mij niet. Wat doet het er toe of hij nieuwe talen enzo uitvindt? Voor het boek te waarderen is dat voor mij geen enkele waardemeter... "Oh nee, die gast heeft zelf een taal uitgevonden. Ma mensen toch, das dan wel ne goeie schrijver ze!" Zo denk ik dus helaas niet. Wat niet afneemt dat daardoor mijn respect voor de man bijneemt. Maar de schrijver is niet het verhaal

Elk computerspel met elfen in is gepikt van Tolkien? Jij denkt dat Tolkien de elfen heeft uitgevonden? Goed bezig
Lees eens wat folklore/mythe verhalen, en je zal zelfs op het idee komen dat onze Tolkien zélf ook een klein diefje was...

En tuurlijk hebben andere schrijvers hun inspiratie gezocht in Tolkiens verhalen. Een winnende boodschap schrijf je niet zomaar af hé...

neen, ik zei dat van die schriften en talen, om zijn genialiteit te bewijzen, zou inderdaad dom zijn moest je daarom een boek lezen

neen inderdaad tolkien heeft de elfen niet uitgevonden. maar ge kunt er gewoon niet onderuit dat die wel op dat werk zijn gebaseerd.
zoals verschillende sub-rassen, ie: orks, zwarte-orks. elves, high elves, dark elves, wood elves.. and carry on.
en folklore verteld veel over draken, elfen, feeën, dwergen maar orks (aardmannen wel), hobbits enz. hij heeft een geheel ander verhaal gecreeerd. en vandaaruit is de mega hype onstaan.

de hippies begonnen aan lotr terwijl ze genoten van hun wiet (om hun trip te hebben over dwergen enz.
met hun t-shirt van Gandalf for president.
zonder hem was het allemaal niet opgeblazen geweest en gehyped

Old Post Jul-01-2005 18:57  Belgium
Click Here to See the Profile for Kaidreas Click here to Send Kaidreas a Private Message Add Kaidreas to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
kutvolkots
Supreme tranceaddict

Registered: Jun 2005

Literatuur is de popmuziek onder de leesbaarheid, de Tiësto, de 50 cent, de Evanescence, de Intwine, de Pim Fortuyn...

Zolang iets maar op een bepaalde manier geschreven is kan het literatuur worden het verhaal zelf is totaal niet van belang.

In 200 bladzijden 'triviaaliteratuur' kan veel meer gebeuren dan in 200 bladzijden literatuur aangezien een van de voorwaarden voor literatuur is dat het uitgebreid is beschreven.

I naver make eny spalling errors.

Old Post Jul-01-2005 19:07  Netherlands
Click Here to See the Profile for kutvolkots Click here to Send kutvolkots a Private Message Add kutvolkots to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Rhand
Supreme tranceaddict

quote:
Originally posted by Kaidreas
neen, ik zei dat van die schriften en talen, om zijn genialiteit te bewijzen, zou inderdaad dom zijn moest je daarom een boek lezen

neen inderdaad tolkien heeft de elfen niet uitgevonden. maar ge kunt er gewoon niet onderuit dat die wel op dat werk zijn gebaseerd.
zoals verschillende sub-rassen, ie: orks, zwarte-orks. elves, high elves, dark elves, wood elves.. and carry on.
en folklore verteld veel over draken, elfen, feeën, dwergen maar orks (aardmannen wel), hobbits enz. hij heeft een geheel ander verhaal gecreeerd. en vandaaruit is de mega hype onstaan.

de hippies begonnen aan lotr terwijl ze genoten van hun wiet (om hun trip te hebben over dwergen enz.
met hun t-shirt van Gandalf for president.
zonder hem was het allemaal niet opgeblazen geweest en gehyped

Tolkien heeft geen wood-elves en dark-elves en high-elves uitgevonden? Maarja, hij heeft verschillende rassen gecreeërd. Maar dat doen veel schrijvers

Old Post Jul-01-2005 20:05  Belgium
Jasperovitsj
Zehra roxorzz my boxorzz

Gisteren De Da Vinci Code eindelijk gelezen, en ik snap de hype wel.
Degelijke thriller, mooi opgebouwd en heel spannend en toch vlot geschreven. Ook zeer interessante onderwerpen waar veel mee te doen was voor een schrijver. Af en toe stelde ik me toch vragen bij bepaalde passages, en soms neemt Brown een loopje met de realiteit. Maar al bij al een degelijk boek, goeie mix van thriller, actie en mystiek!

Old Post Jul-20-2005 00:05  Belgium
CygnusX
Ex-moderator

Registered: Apr 2002

quote:
Originally posted by Jasperovitsj
Gisteren De Da Vinci Code eindelijk gelezen, en ik snap de hype wel.
Degelijke thriller, mooi opgebouwd en heel spannend en toch vlot geschreven. Ook zeer interessante onderwerpen waar veel mee te doen was voor een schrijver. Af en toe stelde ik me toch vragen bij bepaalde passages, en soms neemt Brown een loopje met de realiteit. Maar al bij al een degelijk boek, goeie mix van thriller, actie en mystiek!

Hehe, toevallig, ik ben er pas aan begonnen

Old Post Jul-20-2005 00:35 
Click Here to See the Profile for CygnusX Click here to Send CygnusX a Private Message Add CygnusX to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Rhand
Supreme tranceaddict

Net de nieuwe Harry Potter uit... En ja hoor, het was weer een pareltje

Old Post Jul-20-2005 01:51  Belgium
Gladius
Supreme tranceaddict

Registered: Apr 2002

bij the Da Vinci code had ik op den duur toch het gevoel van: allé, weer het zoveelste raadsel oplossen, weeral eens ontsnappen...
maar voor de rest zeer goed boek.

Ik ben atm aan een reisverhaal bezig van Martin Buckley, 'een korrel zand', waarin hij over de hele wereld de woestijnen doorkruist. zeer boeiend!

listening to music with your heart... pure energy... you can feel . in the air . on your skin . in your soul

Old Post Jul-20-2005 11:28  Belgium
Click Here to See the Profile for Gladius Click here to Send Gladius a Private Message Add Gladius to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium > BeTA's en boeken lezen...
Post New Thread    Post A Reply

Pages (5): « 1 2 3 4 [5]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackVocal track. Easy one. [2007] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMystery - Fever [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 01:33.

Forum Rules: