|
| quote: | Originally posted by Rhand
Ik heb nergens gezegd dat ik er niet van hou om gedetailleerde beschrijvingen te lezen. In tegenstelling, ik hou er zelfs van. Maar dan moet je het wel boeiend beschrijven, en dat doet Tolkien voor mij niet. Wat doet het er toe of hij nieuwe talen enzo uitvindt? Voor het boek te waarderen is dat voor mij geen enkele waardemeter... "Oh nee, die gast heeft zelf een taal uitgevonden. Ma mensen toch, das dan wel ne goeie schrijver ze!" Zo denk ik dus helaas niet. Wat niet afneemt dat daardoor mijn respect voor de man bijneemt. Maar de schrijver is niet het verhaal 
Elk computerspel met elfen in is gepikt van Tolkien? Jij denkt dat Tolkien de elfen heeft uitgevonden? Goed bezig 
Lees eens wat folklore/mythe verhalen, en je zal zelfs op het idee komen dat onze Tolkien zélf ook een klein diefje was...
En tuurlijk hebben andere schrijvers hun inspiratie gezocht in Tolkiens verhalen. Een winnende boodschap schrijf je niet zomaar af hé...
|
neen, ik zei dat van die schriften en talen, om zijn genialiteit te bewijzen, zou inderdaad dom zijn moest je daarom een boek lezen
neen inderdaad tolkien heeft de elfen niet uitgevonden. maar ge kunt er gewoon niet onderuit dat die wel op dat werk zijn gebaseerd.
zoals verschillende sub-rassen, ie: orks, zwarte-orks. elves, high elves, dark elves, wood elves.. and carry on.
en folklore verteld veel over draken, elfen, feeën, dwergen maar orks (aardmannen wel), hobbits enz. hij heeft een geheel ander verhaal gecreeerd. en vandaaruit is de mega hype onstaan.
de hippies begonnen aan lotr terwijl ze genoten van hun wiet (om hun trip te hebben over dwergen enz.
met hun t-shirt van Gandalf for president.
zonder hem was het allemaal niet opgeblazen geweest en gehyped