Well näringsvärdet är faktiskt inte ultradåligt
protein: 12,2g
kolhydrater: 17,2g
fett: 10 g
Men ännu ett exempel på att mcdonalds snack om välbalanserad mat bara är ett stort skitsnack... kollar man bara på t.e.x. hamburgaren så håller det hyfsat bra näringsvärde, men ett meal ajaj..
Det många tyvärr stirar sig blinda på är fetthalten i en produkt, visst det är bra att kolla på det - men minst lika viktigt är mängden kolhydrater, och om det är en fiberrik produkt (vilket ger långsamma kolhydrater som ger näring länge) eller t.e.x pommes som är raka motsatsen..
Bara som ett exempel big mac&co +5kr
protein: 33,4g
kolhydrat: 138,6g
fett: 49,4
En liten enkel förklaring varför man blir mätt men ack så snabbt hungrig igen efter ett mcdbesök..
(Oljekokt potatis och sockerbaserat vatten smakar gott... eller? :-)
/Sipo Näringsguru
Oct-22-2003 06:17
Aendy
Lifeaddict
Registered: Aug 2001
Location: Hammervillageheights
Gjorde ett arbete i skolan en gång där jag tog reda på om det gick att leva på enbart McDonalds mat.
Om man käkade alla sina mål i tre dagar på McD blev detta resultatet:
Total vikt av allt man käka och drack för att få i sig all energi som krävs (helt meningslös fakta): 7895,2 gram
Energifördelning:
Fett Kolh Prot
31E% 55E% 14E%
Dessa siffror är inte direkt skrämmande dåliga men säger inte så mycket om man inte har referensuppgifter så därför:
Om man käkade alla sina mål i tre dagar på Subway blev detta resultatet:
Total vikt av allt man käka och drack för att få i sig all energi som krävs: 9082,5 gram
Energifördelning:
Fett Kolh Prot
28E% 61E% 11E%
___________________
I never had any friends later on like those I had when I was twelve. Jesus, does anyone?
You and me, me and you, we�re the only ones in our song?
Oct-22-2003 09:33
jake
tranceaddict
Registered: Oct 2002
Location: Sthlm
allvarligt Mind: Sälj storyn till expressen! Eller låt mig göra det så splittar vi cashen! Jag har kontakter får det!!!
___________________
They asked the Devil why he was so ugly and he answered: "That is because it is the enemy who holds the pen"
Oct-22-2003 10:55
St_Andrew
I <3 NYC
Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden
har inte läst igenom hela tråden men, kan man inte återvinna handsakrna då? självklart måste man ju vara rädd så det inte sprids bakterier och grejer.. som man samtidigt måste vara rädd om miljön
Oct-22-2003 12:49
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
Location: Sweden
observera att tråden är 2 år gammal!
sipo o aendy: tackar!
___________________
man with no sig
Oct-22-2003 12:53
nekholm
nekholm
Registered: Jan 2001
Location: .fi
På 2 veckor har jag lyckats äta McMat 7 gånger, dvs i genomsnitt varannan dag. Borde kanske sluta med det eller?
___________________
▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲
Oct-22-2003 13:36
Xplorer76
Supreme tranceaddict
Registered: Jan 2002
Location: Stockholm
quote:
Originally posted by nekholm
På 2 veckor har jag lyckats äta McMat 7 gånger, dvs i genomsnitt varannan dag. Borde kanske sluta med det eller?
Det där känns igen... åt lunch på donken ett helt år... 3 cheeees och stor mjölk... nu kan man bara få tetra mjölk och det suger, vill ha en ½ liter minst.
Oct-22-2003 13:42
dj_hysterix
TFHS
Registered: Jul 2002
Location: The Sky
quote:
Originally posted by reveal
(detta verkar vara rätt tråd för min fråga)
vad är grejen med mcdolands nya friterade "baconbitar-i-smält-ost"-bitar? hur nyttigt på en skala kan det vara? har iofs inte smakat dem, men de ser verkligen inte goda ut på reklamen...
baconbitarna är blää..skitäckligt
(jag trodde den här tråden skulle handla om att enligt mcdonalds policy så får man drogtesta medarbetarna, nåt sånt you know )
Oct-22-2003 15:38
mindshooter
Neverchanging avatar
Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris
jag skrattar åt mcdonalds drogpolicy... jag har själv jobbat när en arbetskamrat kom in klockan 7 på morgonen, ögon som tefat...sa att han inte hade sovit på tre nätter och ville jobba....o det var inga problem
Nåja... jag har iaf sagt upp mig på donken nu så jag jobbar bara på donken månaden ut...sen är jag av med den där hålan!!!!!
___________________
Oct-22-2003 17:18
sipowitz
Supreme tranceaddict
Registered: Dec 2001
Location: Maaiiillmööööee
quote:
Originally posted by reveal
observera att tråden är 2 år gammal!
sipo o aendy: tackar!
Hmmsi johan, jag börjar bli allvarligt rädd nu... hur kommer det sig att du kommer ihåg att det fanns en 2 år gammal tråd om mcdonalds och plockar upp den för att ställa en fråga..
Jag tror inte du behöver oroa dig kring näringsvärdet på mcdonalds mat... där du kommer hamna snart... ja där får man maten på jättefina brickor, om man har varit snäll och inte försökt gnagga sig själv ur tvångströjan....
=)
Oct-22-2003 19:28
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
Location: Sweden
quote:
Originally posted by sipowitz
Hmmsi johan, jag börjar bli allvarligt rädd nu... hur kommer det sig att du kommer ihåg att det fanns en 2 år gammal tråd om mcdonalds och plockar upp den för att ställa en fråga..
sökte på "mcdonalds"
___________________
man with no sig
Oct-22-2003 20:34
sipowitz
Supreme tranceaddict
Registered: Dec 2001
Location: Maaiiillmööööee
quote:
Originally posted by reveal
sökte på "mcdonalds"
Så du sökte på mcdondalds, hittade en topic som skrev för två år sen och tyckte den var mest relevant för din fråga :-)
Jag läste i sydsvenskan imorse att de ska flytta sankt larsavdelningen... jag menar så du inte går fel...
Med risk för att det finns icke humorkunniga på forumet så... i'm just kidding with ya! :-)