Jag hade faktiskt tinnitus under 1 månad i Januari '99. Ett pip runt 1000Hz. Det lustiga var att jag åkte hem en gång med buss i Sth när deras radio utstötte ett pip på exakt den frekvensen som min tinnitus låg på, detta gjorde att pipet dämpades lite för varje gång det pipet hördes ur radion! Fråga mig inte hur det gick till, men så är det.
Sep-17-2003 09:31
DjAviander
Simply Addicted
Registered: Sep 2003
Location: New York, NY
Hmm... Jag har också tinnitus sen 2 år tillbaka..
Pumpade ett cykeldäck med trycklufts"pistol"/pump...
Klämde på däcket, "det behövs liiite till bara!"..
Tryckte igång pumpen, handtaget låste sig och luften sprutade in med en sån våldsam fart att jag inte hann reagera...
Däcket smällde 10 cm från örat...
Dom längre bort sa att det lät som ett hagelskott... Pip varje dag, varje minut, varje sekund... Men för mig dämpar musiken värken och ljudet... Men öronproppar på div. fester är asbra!
SKYDDA ERA ÖRON! Tinnitus är verkligen inge kul!!!
___________________
"If only the good die young, I must be really bad 'cause I intend to live forever!"
Sig shmig, who reads these stupid things anyway?
Oct-21-2003 19:43
vegvisaren
Junior tranceaddict
Registered: Nov 2003
Location: Sweden
Tinnitus är inget man vill ha. Började tänka på mitt billjud. Lätt hänt att man skruvar upp volymen lite för mycket...
___________________
Nov-03-2003 16:33
Kongo_kim
Supreme tranceaddict
Registered: Feb 2003
Location: Stockholm
enligt aftonbladet så kan man få tinnitus på den nya MAtrix filmen.
SF har så hög volym på den så det kan skada öronen
Nov-05-2003 18:02
DjAviander
Simply Addicted
Registered: Sep 2003
Location: New York, NY
Jag såg den igår, märkte ingen skillnad.
Men bion i ÖSD kanske är snälla och har uppfattat det.
Dock kan jag tänka mig att vissa kan få epileptiska anfall p.g.a. fightningscenen i ett blinkande Logos.
___________________
"If only the good die young, I must be really bad 'cause I intend to live forever!"
Sig shmig, who reads these stupid things anyway?
Nov-06-2003 17:53
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK
tänkte att det var interessant att meddela det här..
på en holländskt partysajt finns det en poll nu där alla väljer vad de tycker om öronproppar..
resultatet är så här just nu:
använder du öronproppar på fester?:
ja, jag har specialgjort skyddning (25) 3%
ja, jag gillar det (16) 2%
ibland (24) 2%
nej, men jag tänker att skaffa de 144 (15%)
nej, aldrig (759) 78%
Originally posted by ScuL
tänkte att det var interessant att meddela det här..
på en holländskt partysajt finns det en poll nu där alla väljer vad de tycker om öronproppar..
resultatet är så här just nu:
använder du öronproppar på fester?:
ja, jag har specialgjort skyddning (25) 3%
ja, jag gillar det (16) 2%
ibland (24) 2%
nej, men jag tänker att skaffa de 144 (15%)
nej, aldrig (759) 78%
ska uppdatera siffrorna senare..
Vad jag fattat det som så är väl musiken minst lika hög (om inte högre) på diverse fester "nerigenom". Läste nåt nånstans om att mysteryland hade sjukt hög volym nu senast...
Är det inte allmänt känt världen över att man får hörselskador vid för höga påfrestningar i örat?
Låter rätt sjukt...78% som aldrig har....
Dec-10-2003 14:57
Zliten
tranceaddict
Registered: Nov 2003
Location: Stockholm
Jag kan säga så här... Alla ni som inte har fått det än.. Var glada och använd Öronproppar.
Jag fick min tinnitus efter Marco V ( Munchen )...
Jag har haft Tinnitus ett bra tag nu, precis när jag fick det ville jag begå självmord, kunde inte sova på natten det var ett ljud som man färdades med vart än man gick.. Men det blev bättre och bättre, och det kommer vissa perioder då det är förjävligt, men just nu och de senaste månaderna har det varit bra.. Har vad jag kallar det ( Natttinnitus ) Det piper mest på nätterna lägger inte märke till det på dagarna längre.. Någon gång kan det pipa till lite på dagarna också men man vänjer sig som sagt.
Man lär sig kontrollera det och man får väl tänka att det finns människor som har det mycket värre än mig..
Det var mina ord mina vänner
___________________
Livet är till att levas, inte att överleva..
Dec-10-2003 15:06
SWE_TRANCE
Spacemonkey
Registered: Jul 2001
Location: Borås, Sweden
quote:
Originally posted by Zliten
Jag kan säga så här... Alla ni som inte har fått det än.. Var glada och använd Öronproppar.
Jag fick min tinnitus efter Marco V ( Munchen )...
Jag har haft Tinnitus ett bra tag nu, precis när jag fick det ville jag begå självmord, kunde inte sova på natten det var ett ljud som man färdades med vart än man gick.. Men det blev bättre och bättre, och det kommer vissa perioder då det är förjävligt, men just nu och de senaste månaderna har det varit bra.. Har vad jag kallar det ( Natttinnitus ) Det piper mest på nätterna lägger inte märke till det på dagarna längre.. Någon gång kan det pipa till lite på dagarna också men man vänjer sig som sagt.
Man lär sig kontrollera det och man får väl tänka att det finns människor som har det mycket värre än mig..
Det var mina ord mina vänner
Tråkigt att höra
Tyvärr verkar det som om det nonchaleras rätt så grovt, just detta med att använda öronproppar..
Folk tänker väl "äh, det är väl lugnt..går ju inte på så många såna här fester.."
Jag hade inga öronproppar på den första festen jag gick på, helt enkelt för att jag inte tänkte på hur hög musiken verkligen var...eftersom jag aldrig upplevt det tidigare.
Fest nr.2 så var det en självklarhet med skydd.
Dec-10-2003 15:37
Zliten
tranceaddict
Registered: Nov 2003
Location: Stockholm
quote:
Originally posted by SWE_TRANCE
Tråkigt att höra
Tyvärr verkar det som om det nonchaleras rätt så grovt, just detta med att använda öronproppar..
Folk tänker väl "äh, det är väl lugnt..går ju inte på så många såna här fester.."
Jag hade inga öronproppar på den första festen jag gick på, helt enkelt för att jag inte tänkte på hur hög musiken verkligen var...eftersom jag aldrig upplevt det tidigare.
Fest nr.2 så var det en självklarhet med skydd.
MM hoppas alla är tillräckligt smarta och använder skydd.. Ibland änvänder jag inte, har ju redan Tinnitus tänker jag.. men det är det dummaste man kan göra..
Men jag rekommenderar er starkt att använda skydd.. För tinnitus är något som får en att känna sig maktlös.
___________________
Livet är till att levas, inte att överleva..
Dec-10-2003 15:40
Pjox
Lost tranceaddict
Registered: Jun 2003
Location: Stockholm
Usch jag måste bli bättre på annvända öronproppar. Även om dom är fula o dumma så är dom ju bra. Jag skulle nog inte klara av ett sständigt piipande, har ju redan svårt att konsentrera mig.. Jobbigt me pipande då..
Men va jag har hört så är volymen rätt mycket hög på vissa fester i holland, hur klara dom av att inte använda öronproppar? Det gör ju ont i öronen när det är för högt
Dec-10-2003 16:01
JayBee
Trance Fanatic
Registered: Jul 2003
Location: Stockholm
quote:
Originally posted by Pjox
Usch jag måste bli bättre på annvända öronproppar. Även om dom är fula o dumma
dumma kanske men fula kan man fixa, om det är vanliga billiga öronproppisar så är det bara att klippa till dem lite, skit enkelt och så syns de inte. i början stack jämt mina öronproppar ut skit mycket men nu syns de knappt. och ser man något så ser det bara coolt ut att det lyser grönt i örat
den enda nackdelen är att ibland kan de åka in lite för långt så att det är svårt att få ut dem igen fast det gör inte så mycket det är bara att fixa när man kommer hem eller i värsta fall om det är viktigt att få ut dem direkt efter så ta med en liten pinsett.