Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > DE draad voor de beginnende DJ's onder ons
Pages (6): « 1 2 3 4 [5] 6 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
eieregooie
Perceptions

Registered: Jan 2002
Ik heb nog een hele fijne Pioneer SE-450... Worden alleen nie meer gemaakt... beetje jammer...

Old Post Oct-04-2002 12:24 
Click Here to See the Profile for eieregooie Click here to Send eieregooie a Private Message Add eieregooie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mastah jc
Senior tranceaddict

Registered: Jul 2002

pioneer is een beswel goed en merk en ook al heel lang... zelfs men vader heeft er nog een al heel lang en die dus egt de beste!

Old Post Oct-04-2002 18:24  Netherlands
Click Here to See the Profile for mastah jc Click here to Send mastah jc a Private Message Add mastah jc to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Otte
Senior tranceaddict

Registered: Jul 2002

quote:
Originally posted by Leander
VS Sennheiser...

De Sennheiser HD280-PRO schijnt erg goed te zijn.
De Sony MDR-V700 wordt veel gebruikt door professionals (Tiesto c.s.), maar die worden gesponsord....Als je 'm dus zelf moet betalen, schijn je met de HD280 een betere hoofdtelefoon te hebben voor minder geld

Als iemand hier weet waar je dat ding kunt krijgen?

De HD-280 Pro kun je hier krijgen. Gewoon bestellen onder rembours, dan betaal je aan het mannetje/vrouwtje van TNT.
Echt een goddelijke hoofdtelefoon trouwens, zeer licht van gewicht en zeer accuraat van geluid.

Otte

Old Post Oct-14-2002 16:17  Netherlands
Click Here to See the Profile for Otte Click here to Send Otte a Private Message Add Otte to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Siesta
In praise of the sun

Registered: Jun 2001

okay, here we go

Het 8-maten principe:

Iedere plaat is opgebouwd uit “blokken” van 8 maten. 1 maat is 4 tellen oftewel 4x een bassdrum. Aan het begin van zo’n blok, hoor je een geluidje (een hihatje, een stemmetje of iets anders). Dit is dus op de eerste tel van de eerste maat van een blok. Vaak komen er dan in het volgende blok wat andere geluiden bij. Wat ook voorkomt, is dat hij de laatste maat van een blok een kleine opbouw doet, waarna dan het nieuwe blok volgt.
(Bijv. Barthezz – On the Move)

Voorbeeld van het schematisch verloop van een plaat:

1e blok: Lege bassdrum met hihatje
2e blok: Er komt een basmelodie bij
3e blok: Er gaat een gitaartje doorheen pingelen (melodietje)
4e blok: alles blijft, alleen bouwt het nu op naar de break (tromgeroffel e.d.)
5e blok: Bassdrum valt weg, er komen strings bij, en er wordt gezongen (de vocal)
6e blok: bouwt weer op (vocal blijft, zingt hetzelfde als blok 5, maar dan nog eens)
7e blok: bassdrum e.d. komt er weer bij
enz
enz…..

Je merkt wel, dat als ALLE platen zo in elkaar zitten, kun je ze dus op “hetzelfde moment” tegelijk laten spelen. Dat wil zeggen, dat ze allebei tegelijk een blok “ingaan”. (er vanuitgaand dat ze qua tempo&ritme gelijklopen). Dan maken ze dus allebei tegelijk dat “geluidje” en als de ene dan met een break komt, begint bij de andere plaat de hoofdmelodie. Erg handig en makkelijk bij het mixen dus. Hier komen we later nog op terug.

Maar hoe laat ik dan 2 platen gelijklopen???

Nou, plaat 1 speelt, en plaat 2 ligt op je andere draaitafel. Die laat je draaien. (als ie dat nog niet deed). Nu hoor je als je het goed hebt ingesteld, (ik neem aan dat je weet hoe je mixer werkt) de “stille” plaat 2 door je koptelefoon. Conclusie, je hebt je KT op je hoofd, daar hoor je plaat 2 op, en je hoort op de achtergrond plaat 1 door de speakers. Logisch.

Nu zoek je bij plaat 2 het begin van zo’n blok. Dit is meestal de eerste bassdrum van de plaat. Daar hou je hem even vast totdat plaat 1 OOK langs zo’n begin komt. (dit is wat vaag uit te leggen allemaal…) Op het moment dat plaat 1 dus zo’n “geluidje” maakt, ga je tellen. (plaat 2 nog steeds vasthouden!) zo tel je 8 maten, en als plaat 1 de 9e maat (dus eigenlijk een nieuw blok) begint, laat je plaat 2 LOS! Dan beginnen beide platen aan een blok, maar lopen nog niet gelijk. Nergens aankomen, alleen goed proberen te luisteren “wie” (welke plaat dus) als EERSTE weer zo’n geluidje maakt, oftwel het volgende blok “ingaat”. DIE plaat loopt dus het snelste. Is dit plaat 1, dan moet plaat 2 dus wat SNELLER gepitcht worden, is dit plaat 2, moet plaat 2 wat LANGZAMER gepitcht worden. Logisch toch?

Dit herhaal je. Dus je zoekt weer ’t begin van plaat 2 op, houdt hem vast, wacht totdat plaat 1 weer aan een nieuw blok begint, laat 2 op hetzelfde moment weer los, gaat weer luisteren welke het snelste is, en ja past plaat 2 weer aan. Het kan namelijk zijn, dat je plaat 2 net TE snel of TE langzaam hebt gepitcht. Dan moet je hem nu dus weer iets langzamer/sneller pitchen.

Zo ga je net zolang door tot ze ongeveer gelijk lopen. Dit kan je controleren aan het feit dat ze allebei op ongeveer hetzelfde moment zo’n “geluidje” maken.

Uiteraard mag je plaat 1 zo vaak als je wilt weer opnieuw laten beginnen, want het kan best zijn dat je er 10 min. Over doet om al zover als dit te komen. Je merkt ook dat hoe vaker je oefent, hoe korter je ervoer doet om ze “ongeveer gelijk te laten lopen”. Maakt niet uit als je er de eerste paar keer en kwartier over doen ofzo, oefening baart kunst.

Oke,

Nu lopen ze dus ONGEVEER gelijk. Nu wordt het lastig, want nu moet je gaan “FineTunen”. Je moet hier ten eerste een goed ritmegevoel voor hebben, en veeeeeeeel geduld!!!
Je begint net zoals eerst, je zorgt dat je plaat 2 op het juiste moment loslaat, en laat ze draaien. Nu hoor je dat 1 van de 2 sneller is dan de ander. Stel het is plaat 2 (de stille plaat nog steeds). Dan ga je DIE heeel zachtjes met je vinger afremmen, totdat beide platen (weer) precies gelijk lopen. Omdat je geremd hebt, en het dus nodig was dat plaat 2 langzamer moest draaien, PITCH je die plaat dus ook wat langzamer. Maar NIET veel!!!! Hooguit een millimeter of 7 (op je pitchschuif). Zo ga je door met remmen en bijstellen met de pitch totdat ze gelijklopen.

(deze truc werkt ook omgekeerd, alleen moet je dan DUWEN en SNELLER pitchen. Als plaat 2 dus te LANGZAAM zou lopen.)

Als je per ongeluk Teveel geremd hebt, en plaat 2 loopt dus ipv SNELLER, nu LANGZAMER, ga je dus ipv REMMEN, nu DUWEN. (ook heeel zachtjes.)

Dit remmen+duwen is even een gevoel dat je onder de knie moet krijgen, evenals de “feeling” van de pitch.

Maar waar moet ik dan naar luisteren??? Het lukt niet!

Een paar manieren om te luisteren:
- Met 1 oor naar je KT, en met je andere oor naar je speakers. (KT zo op je schouder leggen)
- KT normaal opzetten, en dan die PGM-fader (als je die hebt) een klein beetje naar rechts zetten, dus zo
-----||-------------- En dan luister je dus naar de speakers op de achtergrond, die hoor je dus ook ’n beetje door je KT, en grotendeels door je KT naar de “stille” plaat luisteren.

- KT gewoon opzetten, en dan door je linkeroor 1 plaat, en door je rechteroor 1 plaat. (deze methode gebruik ik nooit, dan wordt ik helemaal gek, en mijn mengpaneel ondersteunt het ook niet)

Persoonlijk vindt ik de 2e manier het fijnste, alleen moet je dan wel je speakers op een redelijk hard volume zetten, vooral als je een KT hebt die je oren afsluit. (Om deze reden stel je die PGM-fader ook zó in, dat je je “speakers ook een beetje door je KT hoort”.

Nu gaan we mixen

Je hebt eindelijk 2 platen die redelijk strak gelijk lopen. Zaak is nu, om zo soepel mogelijk de overgang van plaat 1 naar plaat 2 te maken. De basisprocedure die IK meestal toepas is als volgt.
(Beide platen draaien op ’t zelfde tempo, plaat 1 is aan het eind van de hoofdmelodie, plaat 2 heb je NET losgelaten op het “goede” moment.)

- Je draait eerst de lage tonen van (plaat)2 helemaal weg.
- De middentonen van 2 gaan op half (dus niet in ’t midden maar op “9 uur” zeg maar, dat noem ik “half”)
- Dan schuif je langzaam kanaal 2 open, zodat de hihats en hoe tonen van 2 alvast doorkomen. Dit laat je 1 (of 2) blokken zo.
- Dan draai je de middentonen van 1 langzaam weg, en draai je de middentonen van 2 langzaam open.
- Dan wissel je op het begin van een nieuw blok de lage tonen ineens om. Dus die van 1 uit, en die van 2 aan. (op “12 uur” dus) Hier zijn die killswitches dus wel handig voor.
- Dan laat je de hoge tonen van 1 nog ff doorlopen.
- Je draait dan langzaam die hoge tonen van 1 weg.
-
Klaar!

Over deze hele “mix” doe je 4 of 5 (soms 6) blokken. Je moet dus (nog) geen plaat inmixen die na 2 blokken al een grote break krijgt. Anders klinkt het allemaal wat vreemd.

Wat leuke dingen zijn:
- Als de ene plaat een break krijgt, de bassdrum en/of hoge tonen van de andere plaat erdoorheen smijten. Klint soms erg leuk, en je houdt wat “pit” in je set.
- Ritmisch aan de toonregeling draaien. Zie je DJ Jean en Erick-E ook vaan doen.
- Ritmisch met de kanaalfaders schuiven. Bekende truc

Als je onverhoopt Toch in de problemen raakt met je mix, kan je ook in één keer én de midden- én de Lage tonen omwisselen. Je krijgt dan een grove omschakeling, maar met de juiste platen kan dit erg heftig klinken, vooral als je ze even later weer terugwisselt.

Nog een paar erg handige tips!

- Probeer 2 dezelfde platen te regelen. Als je die hebt, zet je de pitch bij beide platen gelijk, en lopen ze dus automatisch in hetzelfde tempo. (omdat het dezelfde plaat is.) Door een beetje met de pitch te gaan schuiven, kun je goed het effect horen van twee “scheve” platen.
- Zorg dat je een GOEDE koptelefoon hebt! Dit wil niet zeggen dattie knetterhard kan, maar dat er een goed geluid uit komt, en dat hij je oren afsluit (dat je dus weinig meer van de buitenwereld hoort). Persoonlijk vindt ik, en velen met mij, de Sony MDR-V700 verreweg de beste (en de duurste). Dit is het zilveren monster dat bijna elke DJ op z’n dak heeft.
- Om een plaat te “duwen” kan je ook aan de pin in het midden draaien. Dit werkt wat subtieler, en je kan de plaat niet meer “aantikken” zodat je naald overslaat.
- Bij het remmen: ALTIJD op de SCHIJF!!! Dus waar die strobe-stipjes zitten! NOOIT op de PLAAT! Waarom is een lang verhaal, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit echt het best werkt..
- Luister naar opvallende geluiden in beide platen. Bijv. Hele schelle Claps of Hihats, heldere toms, of andere geluidjes die het ritme aangeven. Dit luistert een stuk makkelijker dan dat je 2 “hele” platen tegelijk moet luisteren.

bron www.idp.nl/forum/

Last edited by Siesta on Oct-22-2002 at 17:34

Old Post Oct-22-2002 17:17 
Click Here to See the Profile for Siesta Click here to Send Siesta a Private Message Visit Siesta's homepage! Add Siesta to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
TranceFool
Rollin´ Rhythms

Registered: Jan 2001

Heej Siesta sla es een paar pagina's terug....is volgens mij pesies dezelfde

Old Post Oct-22-2002 17:20  Netherlands
Click Here to See the Profile for TranceFool Click here to Send TranceFool a Private Message Add TranceFool to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Siesta
In praise of the sun

Registered: Jun 2001

quote:
Originally posted by TranceFool
Heej Siesta sla es een paar pagina's terug....is volgens mij pesies dezelfde

lol, kad deze copyed vannet idp forum

Old Post Oct-22-2002 17:33 
Click Here to See the Profile for Siesta Click here to Send Siesta a Private Message Visit Siesta's homepage! Add Siesta to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
TranceFool
Rollin´ Rhythms

quote:
Originally posted by DJ_Siesta
lol, kad deze copyed vannet idp forum

Whehe ik haddem ooit es van het ID&T forum en toen op mn HD opgeslagen omdat ik dacht dat ik er zelf ooit weles wat aan zou kunnen hebben....en het is idd zeer goed uitgelegd vind ik

Old Post Oct-22-2002 17:55  Netherlands
Click Here to See the Profile for TranceFool Click here to Send TranceFool a Private Message Add TranceFool to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mantisnl
luuk maes

Registered: Jul 2001

om ff trug te komen op de koptelefoons: ik heb een sennheiser hd200 en ik moet zeggen dat dat dingetje ook heerlijk klinkt en vooral ook zit! (hij weegt maar heel weinig en is lekker flexibel, duz geen pijn aan je hoofd na n paar uur draaien) hij is gloof ik ook iets van 60 euro, duz niej al te duur!

Old Post Oct-22-2002 17:56 
Click Here to See the Profile for mantisnl Click here to Send mantisnl a Private Message Visit mantisnl's homepage! Add mantisnl to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
DJ Bor
tranceaddict

Registered: Oct 2001

die HD200 is inderdaad vet relaxed.
een vreind van mij heeft die ook.
Hij is lekker licht. Maar ik heb hem us in een discotheek geprobeerd, hij gaat niet zo hard.
Dat is wel een nadeel.
Verder is ie gewoon lekker om thuis mee te dj-en

Heeft iemand trouwens ervaring met die technics headphones, ik denk dat ik die wil gaan aanschaffen.

Old Post Oct-23-2002 11:52  Netherlands
Click Here to See the Profile for DJ Bor Click here to Send DJ Bor a Private Message Add DJ Bor to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Ding Chavez
drs. progger

quote:
Originally posted by DJ_Siesta
- Bij het remmen: ALTIJD op de SCHIJF!!! Dus waar die strobe-stipjes zitten! NOOIT op de PLAAT! Waarom is een lang verhaal, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit echt het best werkt..

Waarom niet? Ik heb veel betere controle over het afremmen als ik het randje van de plaat afrem, dan dat ik het bij die bolletjes doe. Zie ook niet waarom dit bv meer slijtage zou opleveren...

GreetZ, DC

Old Post Oct-23-2002 13:46  Netherlands
Click Here to See the Profile for Ding Chavez Click here to Send Ding Chavez a Private Message Add Ding Chavez to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AlFerox
Dirty Brown And Miserable

Registered: May 2002

quote:
Originally posted by Ding Chavez
Waarom niet? Ik heb veel betere controle over het afremmen als ik het randje van de plaat afrem, dan dat ik het bij die bolletjes doe. Zie ook niet waarom dit bv meer slijtage zou opleveren...

GreetZ, DC

slijtage is het punt niet.

afremmen op de platter is gewoon véél nauwkeuriger.
zeker als je echt een miniscuul klein tikje af moet remmen om hem weer precies gelijk te krijgen. bij de plaat zelf gaat dit dus nauwelijks, omdat die dan veel te veel afremt.

bovendien: als je een kromme plaat hebt staat die meteen stil als je hem maar een beetje aanraakt aan de zijkant. dat zou toch desastreus voor het verloop van je set zijn

Old Post Oct-23-2002 13:53  China
Click Here to See the Profile for AlFerox Click here to Send AlFerox a Private Message Add AlFerox to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
New Wave
We are all a number......

Registered: Mar 2001

Het corrigeren van een plaat is telkens anders.
Als je bij een goedkope SoundLab aan je schijf zit dan is dat gigantisch kut.
Bij mijn belddrive zit ik het liefst gewoon aan me plaat.
Bij de direct drive,ken je makkelijker aan je schijf zitten dan je plaat..maargoed, heel veel mensen leren het op hun eigen manier.
Als je op jouw manier het nauwkurigst werkt, dan maakt de aanraking dus niets uit.

Old Post Oct-23-2002 16:00  Netherlands
Click Here to See the Profile for New Wave Click here to Send New Wave a Private Message Add New Wave to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > DE draad voor de beginnende DJ's onder ons
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 2 3 4 [5] 6 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackTune from a couple years back needs ID! [2004] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMarco V - Red Blue Purple [2006]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 02:50.

Forum Rules: