|
lol ik ook 4 dagen terug, na 6 uur lessen is et gelukt 
nu ben ik bezig met:
internet examen:
wat is het?
-----------
*internet= interconnecting networks
*verschil met andere netwerken
-toegang voor iedereen
-geen centraal punten
*verschil met bibliotheek
-veel meer
-geen ordening
beheer
-------
*geen
*toezicht
-overheid
-provider: de provider heeft een server, een computer tussen het internet en de gebruiker
-internic: voor rechtstreeks aangeslotenen
-w3-consortium: word wide web consortium
-isoc: internet society (+iab, internet achitecture board)
geschiedenis
------------
*voorsprong russen in de ruimte; spoetnik in 1957
*amerikanen vrezen een kernoorlog
*1962: amerikanen (onder eisenhower) willen een computer systeem om nuclaire ramp te doorstaan.
*opzet van het systeem: alles verbinden zonder centrale computer
*packet switched system: data wordt opgedeeld in kleine pakketjes, zoekt een eigen weg naar bestemmeling, daarna terug aan elkaar.
arpanet
--------
*afkorting: advanced research project agency network
*werking volgens pss en geen centrale computer
*start: 4 universiteiten
*evolutie: eerst informatie, dan email enz
*onstaan www zwitserland CERN
-WYSIWYG
--------------
herhalingsles:
--------------
1. wijzen connectie internet en pc
----------------------------------
*protocols: -tcp/ip: transfer control protocol/internet protocol
-dncp: dynamic configuration protocol
-dns: domain name system
*verbinding: -modem
-adsl <-> netwerkkaart
-kabel
vb. werking verbinding via telenet/adsl
---------------------------------------
dhcp
|
ip-adres+dns
|
pers computer
|
ie6-proxy
-------
*isp: -login) +tel nr
-pswd )
*computer/tv: setupbox/sat
*browser:
-IE6sp1
-netscape 7
-opera 6.3
-mozilla 3.0
2.zoeken
------------
trefwoord combinatie
(synoniem + associatie)
-titel
-datum
3.internet opties
------------------
-veiligheid
-java- controls active-x
-geavanceerd opties
4.outlook express
-----------------
*4.1 mail
-account/aanmaken
-indentiteit
-berichtregel
-adresboek/groepen
*4.2 nieuwsgroepen
-account(aanmaken)
-anoniem posten(email versturen)
5.internet software
--------------------
-soorten: -demo <-|
-shareware | meeste
-freeware <-|
-careware
-adware
-compressie -winzip/pkzip
| -winrar
| -winace
|____> doel
vb. van compressie:
mpeg21 mpeg2
*mp3-pro data
*wav -muziek
-audio
*wav 1min: 10mb
*mp3 1min: -128 kbps = 0.9 mb
-192 kbps = 1.5 mb
*mp3 pro 1min: 0.4 mb
6.proxy
--------
-thuisnetwerk
-doel
-ICS : internet connecties sharing (analogx)
7.FTP
-----
-cute ftp
-doel
-gegevens om een ftp-verbinding op te zetten
8.beveiliging
-------------
-firewall
-virusscan
-proxy
-shared files
--------------------------------------------------------------------
__________
|internet|
----------
|
__________
| pc1 |
----------
____|_____ ____________
|==hub===<-----| pc2 |
---------- ------------
____|______
| pc3 |
-----------
-------- -----------
internet--|firewall | firewall bij telenet tussen internet en gebruikers
-------- -----------
| intern
------- -----------
PC1 |--|===hub===|
------- -----------
| | intern adres
| |
-------- | | -------------
pc3 |_____| |______| PC2 | intern adres
-------- -------------
intern adres
---------------------------------------------------
proefexamen:
*1
1.url: uniform resource locator
2.ftp: file transfer protocol
3.tcp/ip: transmission control protocol/internet protocol
4.dns: domain name server
5.cookie: programma dat het aantal opgevraagde programmas van een gebruiker tijdens een sessie bijhoudt, een coockie is noodzakelijk als de web-toepassing doorgaande paginas heeft en gegevens moet onthouden.
*2 zelfs na 200 pogingen raak ik nog steeds niet op het internet. ik heb nochtans een browser (ie6.0 en een kabelmodem met abonnement bij telenet. welke items dien ik op fouten te controleren. vermeld de voornaamste software-instellingen en de belangrijkste hardware-elementen. we gaan ervan uit dat de verbinding tot aan de kabelmodem volledig in orde is.
-proxy settings in lan instellingen internet opties
-netwerk kaart op (tcp/ip nakijken of op dhcp staat) ip adress krijgen aanvragen instellen
-kijken of netwerk kaart werkt in hardware/systeem
-in dos testen of het commando: ping 127.0.0.1 werkt
-is netwerk kabel in orde
*3 welke instellingen moet ik in mijn browser doorvoeren om zo anoniem mogelijk te surfen?
-via proxy server werken
-coockies afzetten
-tijdelijke internet files laten wissen
-geschiedenis uitschakelen
*4
welke instellingen kunnen fouten bevatten. als ze fouten bevatten, geef dan aan welke en verbeter ze, zoniet schrijf juist.
1.1 met een ftp-programma kan ik bestanden van de ene computer naar de andere verzenden, ongeacht de grootte van het bestand
1.2 via een e-mail attachment kan ik wel zeker 50 bestanden in een keer doorsturen naar een vriend.
1.3 nieuwsgroepen werken eigenlijk net zoals email. het verschil is dat je bij nieuwsgroepen iets verstuurt naar een groep en niet naar een individu.
1.1 juist
1.2 als mailbox groot genoeg is? geen probleem
1.3 juist
*5 en *6 zoeken
----------------------------------------------------------------------------------
verdere info op:
http://www.webopedia.com/
|