Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Röker du?
Röker du?
You do not have permission to vote on this poll.
Ja 10 11.36%
Ja, men försöker sluta 7 7.95%
Nej, men har slutat 4 4.55%
Nej, men jag snusar 11 12.50%
Nej, har aldrig rökt 56 63.64%
Total: 88 votes 100%
  [Edit Poll (moderators only)]

Pages (7): « 1 2 3 4 [5] 6 7 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
ScuL
Hardtechno maniac



Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK

quote:
Originally posted by Smekbar
angående bilder på cigg-paketen.. Fy fan om det hade gått igenom. Förstår inte varför ni icke-rökare vill det så himla gärna..? Vill ni t.ex. att det ska finnas bilder av förstörda levrar och hjärnor på alla förpackningar alkohol som serveras/säljs? Hade det varit mysigt? Låt folk sköta sig själva ffs!


mer än gärna. för att folk som använder skiten vill inte inse vad som är fel med det. du är en bra exempel själv
och ja, vore inte alls fel att göra likadant på alkoholförpackningar.


___________________
GHF Community - for all your EDM needs!

Old Post Nov-16-2004 18:57  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mellow pleasure
Senior tranceaddict



Registered: Oct 2003
Location: Ostersund

Hmm , denna debatt vart intressant ! Så med andra ord borde man oxå sätta en sån här bild på varje vindruta på en bil oxå för att skrämma bilförare att köra saktare, försiktigare eller inte alls.

Jag vet inte men jag gillar inte varnings texterna heller. Den som röker skiter i det och den som vill veta kan få reda på det. Det står t.ex inte på alla smör paket att fetma dödar troligen fler varje år pga hjärt och kärl sjukdommar.


___________________
Homepage

Mail me

Old Post Nov-16-2004 20:24  Sweden
Click Here to See the Profile for mellow pleasure Click here to Send mellow pleasure a Private Message Visit mellow pleasure's homepage! Add mellow pleasure to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac



Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK

Du tar fel där.

Att köra (lr hellre sagt, att transportera sig) är en nödvändighet.
Att röka är ingen nödvändighet; bara något som man gillar eller nån är beroende av.

När man kör bil vet man att det kan hända en olycka. Man tar risken för det men det går alltid i tanken.
Dock när man röker vet man att det är inte hälsosamt. Trots tar rökaren risken och försöker att förtrycka det för att han vill inte bli påminnat. Det är precis det som är bra med uppmaningarna, det påminner en person som röker att det är dåligt.


___________________
GHF Community - for all your EDM needs!

Old Post Nov-16-2004 21:02  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smekbar
I smek, there for I am.



Registered: Apr 2003
Location: bla bla bla

quote:
Originally posted by ScuL
Dock när man röker vet man att det är inte hälsosamt. Trots tar rökaren risken och försöker att förtrycka det för att han vill inte bli påminnat. Det är precis det som är bra med uppmaningarna, det påminner en person som röker att det är dåligt.


så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det? Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik).


___________________

Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se


Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com

Old Post Nov-16-2004 21:24  Iceland
Click Here to See the Profile for Smekbar Click here to Send Smekbar a Private Message Visit Smekbar's homepage! Add Smekbar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by Smekbar
så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det? Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik).


skillnaden är hur farligt det är. Dom flesta som röker dör en tidig död om dom inte slutar röka, dock är det ytterst få som dör utav tuggummi.

Old Post Nov-16-2004 21:33  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by Smekbar
det där är ungefär som att säga att den enda anledningen till att folk dricker är för att vara coola... vilket inte stämmer... Jag röker, men knappast av anledningarna att jag vill verka häftig eller cool.. Mina anledningar till rökandet är väl att det är en väldigt social grej samt att det är gott.. Jag röker iofs inte speciellt mycket, 2-5 cigg per dag...


Social grej = i stort sätt samma orsak som att försöka vara cool, grupptryck. FÖr övrigt har jag ALDRIG hört nån som sagt att det är gott att röka i början.

quote:
angående bilder på cigg-paketen.. Fy fan om det hade gått igenom. Förstår inte varför ni icke-rökare vill det så himla gärna..? Vill ni t.ex. att det ska finnas bilder av förstörda levrar och hjärnor på alla förpackningar alkohol som serveras/säljs? Hade det varit mysigt? Låt folk sköta sig själva ffs!


icke rökare har ingen lust att betala dom där 30 miljarderna per år för sjukvård till folk som tycker dom kan ta ansvar för sig själva. Förutom det har jag inget problem alls med folk som röker, deras dumma problem.

Old Post Nov-16-2004 21:39  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now



Registered: Apr 2002
Location: Stockholm SWE -> Ear candy: Empty State
Hello! på impulsivt & tillfälligt besök

jag är en person som är väldigt väldigt emot rökning i alla former. (behöver inte gå in på alla anledningar till varför, det är en halv vetenskap). jag förespråkar rökfria klubbar och restauranger och allt sånt. etc etc etc

MEN, för första gången tror jag (fanfar) håller jag med Smekbar ang. det med varningsskyltar och bilder på allehanda varor liksom cigarettpaket. Folk som röker vet förmodligen mer än dom som inte röker, hur farligt det är o.s.v. Folk som äter helt fel mat (kostriktigt sett), vet mycket väl att det är farligt för dem ur hälsosynpunkt. Det finns ingen vits att fläka upp varningstexter och bilder på svarta lungor etc.

Finns väl ett undantag och det är väl såna som är alkoholister antar jag? De lär inte veta hur skadlig alkoholen är. Annan diskussion.

dock smekis.. du röker förvisso inte nu för att vara cool, men det gjorde du nog första gången kan jag gissa.. de var häfigt, spännande och du var nyfiken? Då var det knappast: (?) "jag provar för att det e gott" !

Det jag aldrig förstått och aldrig kommer förstå är varför man fortsätter? för det är inte gott första gången för någon. Rätta mig om jag har fel, har aldrig provat men ingen av de rökare jag pratat med har påstått det.

för övrigt kan jag bara tillägga att jag e rätt förvånad över staplarna här ovan. 53 personer som aldrig provat. Jag som trodde jag var rätt ensam om att inte ha provat.. menar såklart inte överlag, (det finns ju hundratusentals som inte provat) men att det skulle finnas 53 till på SWETA!?! det skulle jag aldrig ha gissat på. kul och se bara

Å andra sidan hade jag ju fatalt fel när jag skapade min "var har ni varit" (där man skulle säga vilka länder man varit i) då jag trodde!!! att fem länder var relativt vanligt, men det visade sig att de flesta här, hade varit i fler än 9-10 länder (som f.ö. var max-svarsalternativet i frågeställningen). Tji fick jag.

Herrå!


___________________

Tom Cloud - Told You So

Old Post Nov-16-2004 21:52  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smekbar
I smek, there for I am.



Registered: Apr 2003
Location: bla bla bla

quote:
Originally posted by St_Andrew
Social grej = i stort sätt samma orsak som att försöka vara cool, grupptryck. FÖr övrigt har jag ALDRIG hört nån som sagt att det är gott att röka i början.

hur får du det till det? Kanske om man börjar röka när man är 13-14 eller så men det gjorde inte jag.
Och nej, jag tyckte inte att det var så gott första gången, det tyckte jag iofs inte heller att kaffe var. Numera dricker jag 4-10 koppar kaffe om dagen. Var allting du äter/dricker gott första gången du smakade det?

quote:
icke rökare har ingen lust att betala dom där 30 miljarderna per år för sjukvård till folk som tycker dom kan ta ansvar för sig själva. Förutom det har jag inget problem alls med folk som röker, deras dumma problem.


jag anser iofs att sjukvården ska vara privat och tycker att det är fel att andra ska betala för mina åkommor, vad det än är för några.

quote:
dock smekis.. du röker förvisso inte nu för att vara cool, men det gjorde du nog första gången kan jag gissa.. de var häfigt, spännande och du var nyfiken? Då var det knappast: (?) "jag provar för att det e gott" !

nä jag provade inte för att det skulle vara gott. Tror inte jag hade nån direkt tanke på smaken då utan såg det snarere som en socialt plus. Jag rökte ett par gånger utan någon större tanke bakom det och kom fram till att jag gillade det. Sen dess har jag rökt till och från och sen ca 4 månader tillbaka så röker jag lite mer regelbundet.
Jag tycker att det är en rätt sjysst grej om man håller det på en viss nivå. Jag har oerhört svårt att se mig själv som en som skulle röka ett paket om dagen, men det kanske kommer. Det vet man inte. Jag vet dock att när det gäller sånna här saker har jag oerhört stark självkontroll och känner jag att det blir för mycket drar jag ner på det. Har jag redan gjort ett par gånger.
För att förklara ännu lite mer vad jag ser som fördel med rökandet är t.ex. den här lilla 5minuters-pausen man tar från vad man nu än satt och sysslade med. Har man suttit still och jobbat med nånting (plugga, jobba med musik, whatever) i ett par timmar så tycker jag det är väldigt skönt att gå ut en stund, röka, och få lite perspektiv. Det eviga svaret på det argumentet är då "Jamen det kan man göra ändå". JA, det kan man, men gör man det? Nä.


___________________

Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se


Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com

Old Post Nov-16-2004 22:53  Iceland
Click Here to See the Profile for Smekbar Click here to Send Smekbar a Private Message Visit Smekbar's homepage! Add Smekbar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now



Registered: Apr 2002
Location: Stockholm SWE -> Ear candy: Empty State

quote:
Originally posted by Smekbar
För att förklara ännu lite mer vad jag ser som fördel med rökandet är t.ex. den här lilla 5minuters-pausenman tar från vad man nu än satt och sysslade med. Har man suttit still och jobbat med nånting (plugga, jobba med musik, whatever) i ett par timmar så tycker jag det är väldigt skönt att gå ut en stund, röka, och få lite perspektiv. Det eviga svaret på det argumentet är då "Jamen det kan man göra ändå". JA, det kan man, men gör man det? Nä.


flåt, men det där var det absolut lamaste argument jag sett på länge.

ang sjukvården, tycker ja inte den ska va privat. vi måste ta hand om varandra, va än man har för "sjukdom" eller problem. kosta vad det kosta vill. (Det är som att hitta fyra barn i en skog. två har blivit skjutna i benet och två har fastnat i rävsaxar och rivit upp stora köttsår och så tar man bara hand om de som blivit skjutna i benet och lämnar de andra). pengar har vi allt, vi bara placerar dem på fel håll. det absolut viktigaste i ett samhälle är att ta hand om människan, vilket stadium hon än befinner sig i..nyfödd som gammal. Det är därför det är så otroligt viktigt med yrken där man tar hand om människor.. allt från dagsisfröknar och lärare till doktorer, sjuksköterskor och hemvårdsbiträden. nu segla ja lite OT här sorry


___________________

Tom Cloud - Told You So

Old Post Nov-16-2004 23:12  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smekbar
I smek, there for I am.



Registered: Apr 2003
Location: bla bla bla

quote:
Originally posted by Glorie
flåt, men det där var det absolut lamaste argument jag sett på länge.

där ser man.


___________________

Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se


Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com

Old Post Nov-16-2004 23:20  Iceland
Click Here to See the Profile for Smekbar Click here to Send Smekbar a Private Message Visit Smekbar's homepage! Add Smekbar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac



Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK

quote:
Originally posted by Smekbar
så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det?


du tittar för trångsynt på ämnet för att det påverkar ditt egen beroende. som undersökare har sagt tidigare, det går inte att snacka med nån som är beroende. de kommer alltid att försvara deras egen övertygelse. en bil är inte nödvändig men det är nödvändig att gå omkring i dagliga livet, hur som helst har man altid chans på en olycka. om det är i en bil, kommunaltraffiken eller bara när man går gör ingen skillnad. faktum är att allvarliga skador pga rökning är större

quote:

Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik).


det är som att jämföra bajs med sjoklad.
chansen att man får cancer från något som tuggummi är orealistiskt.. den är ungefär lika stor som chansen att man INTE får nån hälsoproblem pga rökning.

quote:
Originally posted by Smekbar
Och nej, jag tyckte inte att det var så gott första gången, det tyckte jag iofs inte heller att kaffe var. Numera dricker jag 4-10 koppar kaffe om dagen. Var allting du äter/dricker gott första gången du smakade det?


om jag inte gillar nånting vid första smakprövet kommer jag aldrig att gilla det. därför dricker jag aldrig kaffe eller alkohol till. ex.
kan inte förstå att folk VILL forcera sig att godkänna något som naturligtvis inte känns gott.


___________________
GHF Community - for all your EDM needs!

Old Post Nov-16-2004 23:27  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smekbar
I smek, there for I am.



Registered: Apr 2003
Location: bla bla bla

quote:
Originally posted by ScuL
du tittar för trångsynt på ämnet för att det påverkar ditt egen beroende. som undersökare har sagt tidigare, det går inte att snacka med nån som är beroende. de kommer alltid att försvara deras egen övertygelse. en bil är inte nödvändig men det är nödvändig att gå omkring i dagliga livet, hur som helst har man altid chans på en olycka. om det är i en bil, kommunaltraffiken eller bara när man går gör ingen skillnad. faktum är att allvarliga skador pga rökning är större

Jag tycker iofs att jag är den som tittar minst trångsynt av oss alla. För att den här tanken med äckliga bilder på produkter på något skumt nånsin skulle kunna bli acceptabel vore det om den gick att tillämpa på alla produkter som kan vara skadliga. Och det det går inte. Och ingen skulle dessutom vilja ha det så. Dessutom tycker jag som sagt inte att staten har något som helst med det att göra.

quote:
om jag inte gillar nånting vid första smakprövet kommer jag aldrig att gilla det. därför dricker jag aldrig kaffe eller alkohol till. ex. kan inte förstå att folk VILL forcera sig att godkänna något som naturligtvis inte känns gott.

Sidospår om nått men...

Det är väl trångsynt om nått? Många av mina favoriträtter/drycker nu uppskattade jag inte alls specillt mycket första gången jag åt/drack dem och vise versa. Smak förändras med tiden men den utvecklas också hela tiden man provar något nytt eller väljer något som man inte brukar välja.


___________________

Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se


Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com

Old Post Nov-17-2004 00:02  Iceland
Click Here to See the Profile for Smekbar Click here to Send Smekbar a Private Message Visit Smekbar's homepage! Add Smekbar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Röker du?
Post New Thread    Post A Reply

Pages (7): « 1 2 3 4 [5] 6 7 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackID this track, seems to be a difficult one! [2005] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackTransa - Carla's Theme [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 07:24.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!