Hemglass-reklam förbjuds
Hemglass förbjuds att använda sig av en reklamfilm som särskilt riktar sig till barn. Annars får bolaget betala vite på 400 000 kronor.
Även TV4 riskerar vite om reklamen sänds igen.
En hundliknande leranimerad figur som med ett tjenahejsan öppnar dörren till en lastbil full med Småstrutar och Snurris är tveklöst utformad för att tilltala barn, anser Marknadsdomstolen.
Dec-10-2002 23:21
Virus
yes
Registered: Oct 2001
Bizarre! Varför får man då göra reklam för leksaker? Dom verkar ju jätteroliga och reklaminslagen sänds i pauser för barnprogram..
Dec-11-2002 05:41
Glorie
Goodbye for now
Registered: Apr 2002
dbl, jaaaaaaa......texasglassarna e fasen d godaste som finns... weeee
mumma, då kan vi äta det. haha
Dec-11-2002 07:25
Aendy
Lifeaddict
Registered: Aug 2001
quote:
Originally posted by King of Clubs
Bizarre! Varför får man då göra reklam för leksaker? Dom verkar ju jätteroliga och reklaminslagen sänds i pauser för barnprogram..
TV3 och Z-TV har sin hemmabas i England vilket gör att de går under annan annan lag än den som gäller i Sverige. Därför tror jag att notisen som Reveal klistrat in gäller för reklam sänd i fyran. Den svenska lagen säger att man inte får sända reklam riktat till barn men endast Sverigebaserade kanaler faller in under den lagen.
Dec-11-2002 07:38
dbl
Whitesun
Registered: Dec 2001
quote:
Originally posted by Glorie
dbl, jaaaaaaa......texasglassarna e fasen d godaste som finns... weeee
mumma, då kan vi äta det. haha
ja visst e dem...
får ta och dela på ett (eller många) paket nån gång
Dec-11-2002 15:29
Virus
yes
quote:
Originally posted by Aendy
TV3 och Z-TV har sin hemmabas i England vilket gör att de går under annan annan lag än den som gäller i Sverige. Därför tror jag att notisen som Reveal klistrat in gäller för reklam sänd i fyran. Den svenska lagen säger att man inte får sända reklam riktat till barn men endast Sverigebaserade kanaler faller in under den lagen.
Ja det förklarar ju saken. Men varför gör dom inte reklam för alkohol och tobak? Jag är ganska säker på att det är lagligt i Storbrittanien.
Dec-11-2002 15:34
Glorie
Goodbye for now
Registered: Apr 2002
quote:
Originally posted by dbl
ja visst e dem...
får ta och dela på ett (eller många) paket nån gång
mmmm nåt som ja stör mig på e dock att GB bytt förpackningar nu e dom lite mer designsnygga liksom.. innan var ju texas pecan - orange förpackning å den chokladglassen me marsmallows var ju en brun förpackning...
åsså har de nu tagit bort chokladglassen helt så bara texas pecan finns kvar.. men d e sant.. köper ja kulglass eller lösglass som ja brukar säga...tar ja alltid MINST en kula pecannöt
mummmaaa
d får bli när ja kommer förbi me födelsedagspresent till dig vi får käka sån tillsammans hehe.. eller inte.. kommer inte åka till mölndal nu på ett tag. min kompis har ju flyttat därifrån
Dec-11-2002 17:49
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
quote:
Originally posted by King of Clubs
Ja det förklarar ju saken. Men varför gör dom inte reklam för alkohol och tobak? Jag är ganska säker på att det är lagligt i Storbrittanien.
tror att EU förbjudit, eller håller på att förbjuda, all reklam flr tobak
tv3 kör redan reklam för alkohol
Dec-11-2002 19:06
Trance Christer
Senior tranceaddict
Registered: Nov 2001
min favorit får bli gammeldags vanilj en riktig klassiker som alltid går hem
Dec-11-2002 20:01
Virus
yes
quote:
Originally posted by reveal
tror att EU förbjudit, eller håller på att förbjuda, all reklam flr tobak
tv3 kör redan reklam för alkohol
Man får ju göra reklam för lättöl i Sverige.
Men säg att du slår upp en engelsk tidning så finns ju tobaksreklam på varannan sida. Och på vissa internationella tvkanaler görs det ju reklam för sprit. Därför så borde ju Viasatkanalerna också kunna det tycker man.
Dec-11-2002 22:05
Nyx
TB-303 Maniac
Registered: Oct 2002
glömde att nämna...
Carte d'Or glass från gb.. Finns det nån godare paketglass?!
Originally posted by Glorie
mmmm nåt som ja stör mig på e dock att GB bytt förpackningar nu e dom lite mer designsnygga liksom.. innan var ju texas pecan - orange förpackning å den chokladglassen me marsmallows var ju en brun förpackning...
åsså har de nu tagit bort chokladglassen helt så bara texas pecan finns kvar.. men d e sant.. köper ja kulglass eller lösglass som ja brukar säga...tar ja alltid MINST en kula pecannöt
mummmaaa
d får bli när ja kommer förbi me födelsedagspresent till dig vi får käka sån tillsammans hehe.. eller inte.. kommer inte åka till mölndal nu på ett tag. min kompis har ju flyttat därifrån
har dem bytt förpackning..det var det jävlaste.. har jag inte sett.. skall stämma dem
tagit bort chockladglassen...
du med.. tar också minst en kula med pacannöt
har din kompis flyttat... vilken dålig stil..
nu kommer jag ju aldrig att få nån födelsedags present
och jag som längtat så