|
| quote: | Originally posted by Cosmic Guy
Iemand een verklaring hiervoor? Luisteren naar trance maakt je slimmer of je luistert naar trance omdat je slim bent....?
Of is het wat anders/toeval? |
Denk dat beide hieronder niet gelden, zoals jij het zegt:
Je luistert naar trance ------> Je wordt slimmer
Je bent slim -----------> Je luistert meer naar trance
Wat het wel is, is dat er denk ik andere factoren meespelen:
Redenering: er zijn veel hoog opgeleide TA-ers zijn hier
Dus als je het benoemt: TA-member, Hoog opgeleid, Internet en internet zijn de variabelen.
Welke is nu van invloed op welke?
X is de onafhankelijke variabele, dat is 'opleiding'
Y is de afhankelijke variable, dat is 'internetgebruík'
T is de interveniërende variabele, dat is hier TA-member zijn.
X <---------------> Y
T --------------> (X <-----> Y)
Maar..je kan ook stellen dat internetgebruik je slimmer maakt, dus Y is ook van invloed op X Dus het is een dubbele relatie, X en Y beinvloeden elkaar (X <--> Y)
Mogelijke verklaringen/redeneringen :
1) Hoger opgeleiden hebben vaak ook hoger opgeleide ouders = méér geld, is meer kans dat ze thuis internet hebben. Dus zou er een causale relatie moeten zijn tussen internetgebruik en opleiding
2) Er is maar een klein deel van alle trancers in Nederland hier actief op het board, maybe is de 'steekproef' gewoon toevallig, en is er geen significante aanwijzing dat de gemiddelde TA-er slimmer is dan de niet TA-ers.
3) Trance maakt je op de een of andere manier slimmer. Door meer trance te luisteren wordt je slimmer.
4) Het internetgebruik stimuleert je 'slimheid', je wordt slimmer door meer te internetten, waardoor de opleiding omhoog gaat. Dus downloadd je veel mp3's en dat soort spul, dan helpt dat je slimmer maken ofzo 
Conclusie: Ik denk dat 1) en 2) het meest logisch zijn.
Sorry, doe bestuurskunde, dat gaat hele dagen over hypotheses-toesten en dat soort shit. Dus daarom was ik me ff aan het uitsloven Ben nu ook met Statistiek bezig, dus nu denk ik alleen maar in dat soort termen. Lex, laat jou ligt er eens over schijnen als Technische BSK-er