|
| quote: | Originally posted by AC.
jag förstår verkligen inte var fotbollssupportrarna komemr in i bilden men okej. För det första så anmäler dem visst polisen. Detta gjorde tex Djurgårdens fotbollsupporterförening järnkaminerna när de var i danmark och ansåg sig blivit orättvist behandlade. (notera att de anmälde den danska polisen, man kan tycka att man är mera tolerant utomlands utan att gå in på varför. trotts detta så anmälde dem polisen. de fick till och med Aftonbladet att be om ursäkt och skriva en rättelse i sin tidining för att de gätt en skev bild om vad som igentligen hände i sommras.) För det andra så har fotbolls supportrarna inte något politiskt aspekt när de 'bråkar med polisen'. reclaim the street är trotts allt i grund och botten en politiskt grupp, de komemr darför använda politiska medel för att kunna hävda sig. där har du din enkla mattematik. förövrigt vill jag kunna umgås med vilka jag vill utan att behöva bli nedslagen, specielt av polisen.
|
Huliganernas "main fightingobject" är aldrig polisen. Det är motståndarna men de har vett att fatta att detta är olagligt och av samhället oacceptabelt och vet därför att polisens, som de samhällsväktare de är, har alla medel bakom sig för att avstyra sådana handlingar. Likaväl borde rötäggs-reclaimarna fatta att det som de gör är olagligt och oacceptabelt ur samhällssynpunkt och likaväl fatta att polisen gör allt för att avstyra. Fotbollssupportrar och idealist-reclaimarna borde förstå att om man hamnar i respektive grupps vålsamma anhang får man leva med risken att polisen i sin ambition att avstyra samhällsvidriga beteenden faktiskt kan ta fel i röran. Det intressanta med Danmarks-exemplet är att supporterföreningar tydligen visst anmäler men då det händer är det inte den svenska polisen utan en utländsk poliskår. Kan det vara så att svenska poliser trots allt har humanare metoder än sina utländska kollegor vilket leder till att reclaimarna framträder som än mer mesiga?

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?
|