Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Individen existerar inte...
Pages (6): « 1 2 3 4 5 [6]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003
Re: Re: Individen existerar inte...

quote:
Originally posted by reveal
Hur menar du egentligen? En individ är väl en människa?

jo e helt klart en definitionsfråga, men det e roligare o säga så eftresom det e mer provocerande

men jag menar ändå att eftersom vi alla bara är slavar till våra egna hjärnor och miljöer så är vi som robotar fast mer avancerade...

men jo kan hålla med, man kan lika gärna definera en individ som en person med unika egenskaper etc

Old Post Jan-13-2004 23:01  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Virus
yes

Registered: Oct 2001

quote:
Originally posted by St_Andrew
men vad gör dom krminella då? vad skiljer dom från mängden? är dom bara onda? och om dom är det vad gör dom onda? varför e dom det? på samma sätt som en mentalt sjuk inte kan rå för sina handlingar kan inte en människa som är frisk men som ändå har nått fel rå för sina...

Ond skulle jag sällan säga, men det beror på vilken typ av brott vi pratar om. En pedofil är en av de få typer av brottslingar jag skulle kunna kalla ond. Det som gör en pedofil ond är att personens brott är otroligt bestialiskt.
Men säg att vi pratar om en inbrottstjuv, vi kan kalla honom Sven. Han hittar inget jobb, kan inte försörja sig. är inte inskriven i A-kassan. Han beslutar sig för att börja göra inbrott. Han kalkylerar risken mot vinsten och tycker att han är i ett så pass klämt läga att han inte har något val. Sven åker fast och blir straffad för sina handlingar. Han är fortfarande en rationellt tänkande individ, långt ifrån sinnessjuk.
Han visste vad han gjorde och att för att samhället inte ska löpa amok, så måsta han bestraffas och stå till svars för sina handlingar. Jag håller ingenting emot Sven och tycker väldigt synd om honom, men jag vet samtidigt att han var helt medveten om vad han gjorde och att han måste stå till svars. Beklagligt men sant.

Btw, Hjärrnan är väl vad som gör individen? Att vi kan tänka och ta val. Det går väl knappast att vara slav åt sin hjärna??

Old Post Jan-14-2004 06:09  Sweden
Click Here to See the Profile for Virus Click here to Send Virus a Private Message Add Virus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MojjMojj
Supreme tranceaddict

Registered: Aug 2003

quote:
Originally posted by Virus
Ond skulle jag sällan säga, men det beror på vilken typ av brott vi pratar om. En pedofil är en av de få typer av brottslingar jag skulle kunna kalla ond. Det som gör en pedofil ond är att personens brott är otroligt bestialiskt.
Men säg att vi pratar om en inbrottstjuv, vi kan kalla honom Sven. Han hittar inget jobb, kan inte försörja sig. är inte inskriven i A-kassan. Han beslutar sig för att börja göra inbrott. Han kalkylerar risken mot vinsten och tycker att han är i ett så pass klämt läga att han inte har något val. Sven åker fast och blir straffad för sina handlingar. Han är fortfarande en rationellt tänkande individ, långt ifrån sinnessjuk.
Han visste vad han gjorde och att för att samhället inte ska löpa amok, så måsta han bestraffas och stå till svars för sina handlingar. Jag håller ingenting emot Sven och tycker väldigt synd om honom, men jag vet samtidigt att han var helt medveten om vad han gjorde och att han måste stå till svars. Beklagligt men sant.

Btw, Hjärrnan är väl vad som gör individen? Att vi kan tänka och ta val. Det går väl knappast att vara slav åt sin hjärna??

Sant. Att dela upp kroppen i olika delar och säga att den ena delen påverkar våran individ är lite dumt att säga. Hjärnan är en del av oss precis som hjärtat och lungorna, bara att de styr och ställer med olika saker i kroppen. Det är vår kropp, våra organ. Bara för att man tänker med hjärnan så är inte den allmäktig och ska betraktas som en slavdrivare över vår egeb kropp. Hjärtat kan man vi inte styra, vad är den då? EN TILL DIKTATOR KANSKE? *hehe*

Old Post Jan-14-2004 06:26  Sweden
Click Here to See the Profile for MojjMojj Click here to Send MojjMojj a Private Message Add MojjMojj to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smekbar
I smek, there for I am.

Registered: Apr 2003

Citat från "Anteckningar från ett källarhål" av Dostojevskij:

"Om ni säger att man kan räkna ut också allt detta efter tabell, både kaos och mörker och förbannelse, så att möjligheten att räkna ut allt på förhand hejdar allt och förnuftet segrar, då blir människan avsiktligt vansinnig vid detta tillfälle bara för att slippa vara förnuftig, för att kunna hävda sig. Jag tror på detta, jag ansvarar för detta, därför att det mänskliga tycks bestå och i själva verket består bara av att människan ständigt bevisar för sig själv att hon är en människa och inte en orgelpipa." (slutet av kap. 8)

tyckte bara att de verkade passande

Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se

Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com

Old Post Jan-14-2004 07:51  Iceland
Click Here to See the Profile for Smekbar Click here to Send Smekbar a Private Message Visit Smekbar's homepage! Add Smekbar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Virus
yes

Registered: Oct 2001

quote:
Originally posted by Smekbar
Citat från "Anteckningar från ett källarhål" av Dostojevskij:

"Om ni säger att man kan räkna ut också allt detta efter tabell, både kaos och mörker och förbannelse, så att möjligheten att räkna ut allt på förhand hejdar allt och förnuftet segrar, då blir människan avsiktligt vansinnig vid detta tillfälle bara för att slippa vara förnuftig, för att kunna hävda sig. Jag tror på detta, jag ansvarar för detta, därför att det mänskliga tycks bestå och i själva verket består bara av att människan ständigt bevisar för sig själv att hon är en människa och inte en orgelpipa." (slutet av kap. 8)

tyckte bara att de verkade passande

Notes from the Underground(låter fräsigare på engelska ) är bland det bästa jag har läst. Tänk att någonting som är skrivet för 150 år sen kan kännas så aktuellt och modernt fortfarande idag. Citatet passar utmärkt in här.

Old Post Jan-14-2004 10:42  Sweden
Click Here to See the Profile for Virus Click here to Send Virus a Private Message Add Virus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smekbar
I smek, there for I am.

Registered: Apr 2003

quote:
Originally posted by Virus
Notes from the Underground(låter fräsigare på engelska ) är bland det bästa jag har läst. Tänk att någonting som är skrivet för 150 år sen kan kännas så aktuellt och modernt fortfarande idag. Citatet passar utmärkt in här.

har precis börjat på del2 i den, hittills gillar jag den skarpt...

Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se

Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com

Old Post Jan-14-2004 14:11  Iceland
Click Here to See the Profile for Smekbar Click here to Send Smekbar a Private Message Visit Smekbar's homepage! Add Smekbar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

som jag helst vill se på det så kan det ju tänkas att allt vi gör är förutbestämt...dock tror jag att det finns oändligt antal olika förutbestämningar

om jag går höger någonstans påverkar det mitt liv på ett sätt, går jag istället vänster så skulle något annat ha hänt (filmen sliding doors någon? )

vägarna finns där utstakade redan men det är upp till alla faktorerna som omger och påverkar oss att avgöra vilken av vägarna man tar

ett bra exempel på detta är döden.
Man håller en fullt laddad pistol mot huvudet, du har två val att välja mellan och tre möjliga vägar ifrån det hela (varav två av dom förgrenar sig i fler vägar för just dig)

väg 1: du skjuter dig själv och dör. Vägen tar slut för dig (dock inte för andra som påverkas av att du dör)

väg 2: du skjuter inte dig själv utan lägger undan pistolen, ditt liv går vidare och ett oändligt antal vägar finns kvar att välja mellan

väg 3: du skjuter dig själv men lyckas med bedriften att klara dig med endast svåra skador. Du överlever alltså och ett oändligt antal vägar öppnas upp för dig (kanske tom. vägar som även skulle skapats vid väg 2, vem vet )

de där va ju bar ett grovt exempel för att visa att det fria valet faktiskt finns (enligt mig iaf)
tror ni förstår vart jag ville komma iaf

batteries not included.

- dave

Old Post Jan-14-2004 15:05  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Dragonfly_
tranceaddict

Registered: Sep 2003
Dancing Dude Not if, but why

quote:
Originally posted by St_Andrew
Free choice - By St_Andrew
This is what most of the modern world is built upon, but what is really free choice? Does it really exists? I state it does not, not really.

Discuss.

St Andrew, and other dear ta's.
I have read through this fine discussion and have to go back to St Andrew's original thought. I sadly agree with everything said here, which could be dull, However. One thing missing is the WHY, and I think it outshines for example theories named.

The reason WHY is, I State, because our choices are made by our genetics.
You touched on this gently St Andrew. If every human is a cell in a body it is easier to understand why we are confused about our choices. Say each cell has a large enough brain to ask it self questions and consider it's self to have a will. It then has what we call the 'jag'. All of these little 'jags' in the body would think they had free choice, I mean they could become cancerous, or decide to stop dividing, or mutate into some other cell. But the point is, they don't want to. And why? Because their genetic strands are calling the shots.

Now who is this genetics guy? Every gene seems to have it's own will as well. The genetics in themselves are controlled by their overall dictator. He is the dictator of life, or existence. And interestingly enough, He asks himself not why. So in this scenario, the would be God, does not know why, nor care. He only wants life because he can make it. But he does not exist alone, but only in the 'society' of a workable genetic solution. As soon as it fails, he ceases to exist.

St Andrew, I think there is one more aspect to free choice, and it is the dimension of time in the human solution.
Each human life span is a single cell in the total survival body of humanism. The human as a species needs the time dimension to survive it's big brain aspects and therefore it's particular quality as a species. We develop in stages of civilization. It is a kind of group tactic for the genetics. The bigger the group, the more varieties of brains the genetics can utilize to further the cause of their survival.
I propose that for the human solution, with our brain as our key survival tool, the short life we have does not allow for an equation of survival. Our survival as a species requires a chain of knowledge from generation to generation in order to keep us afloat.

And it requires artificial memory in order to accomplish what we call progress. (All progress in my mind at our present state is leading to a way to get us off this planet for it will eventually crumble as will all planets, but that is another line of thought) The artificial memory I refer to is of course information saved on material media as in books, on tape etc. The mere spoken word between generations is sadly vulnerable. Illness, physical separation, and as in the Swedish culture, separation between the generations and family members are examples of breakdown of the human to human memory passing agent.

And back to the genetics. The genes you pointed out St Andrew, pre-define how a person is, and therefore how he will experience a given set of circumstances.
But why! Because through millions of years of birth and death in various combinations of genetics, the given human dispositions (leading to all the 'free' decisions we make, secure a better 'host' for the genes. A happy dude who gets over himself, and gets on with life will probably survive with more health and more chance of breeding than the sad sack who stays at home and ends up shooting himself in the head. So, the happy dude gets laid and the genes get to play on in their world of selection, and survival.

And really, the only reason we humans care whether or not we have freedom of choice is not only capitalistic propaganda, but a side effect of our large brain and it's 'jag', or self awareness.

A similar dilemma for humans is, 'how can the universe go on forever and ever'. Our intelligence is not 'the intelligence', it is one kind of intelligence which works to keep our genes alive on our planet with the kinds of chemicals, light, material etc which is here.
What if we were a kind of creature made of light. We would not have any trouble understanding infinite, because light has no beginning or end as does a human, a tree, a pool of water in the sun. We can only measure the universe by our own selves.

This could be closely related to the reason we can not fathom why we do not have free choice even if we are clever enough to realize it.

Old Post Jan-15-2004 11:17 
Click Here to See the Profile for Dragonfly_ Click here to Send Dragonfly_ a Private Message Visit Dragonfly_'s homepage! Add Dragonfly_ to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

quote:
Originally posted by mindshooter
Finns en film som heter "Waking Life" som fick mig att öppna ögonen för detta synsätt...där sitter nån forskarsnubbe och beskriver determinsim in i detalj. Tanka den o häpna

hmmm...någon som har denna filmen? Vill gärna se den. Finns varken på DC eller på Discshop.se

www.laszlo.se

Old Post Jan-15-2004 12:45 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic

Registered: Jul 2003
Re: Not if, but why

quote:
Originally posted by Dragonfly
The reason WHY is, I State, because our choices are made by our genetics.
You touched on this gently St Andrew. If every human is a cell in a body it is easier to understand why we are confused about our choices. Say each cell has a large enough brain to ask it self questions and consider it's self to have a will. It then has what we call the 'jag'. All of these little 'jags' in the body would think they had free choice, I mean they could become cancerous, or decide to stop dividing, or mutate into some other cell. But the point is, they don't want to. And why? Because their genetic strands are calling the shots.

Now who is this genetics guy? Every gene seems to have it's own will as well. The genetics in themselves are controlled by their overall dictator. He is the dictator of life, or existence. And interestingly enough, He asks himself not why. So in this scenario, the would be God, does not know why, nor care. He only wants life because he can make it. But he does not exist alone, but only in the 'society' of a workable genetic solution. As soon as it fails, he ceases to exist.

altså vi ser ju på våra små gener och sånt från ett himla perspektiv, det kommer nog dröja bra länge innan discovery visar en dokumentär på hur våran kropps "djur" lever sina dagar

men altså om man tittar på jorden från samma typ utav lång distans perspektiv så är ju vi likadana. allt som händer på jorden har sitt lilla syfte och bygger på självaste helheten.

men det som händer för varje individ är ju (enligt det påhittade ordet) "slumpat". det är jorden oxo, man skulle kunna säga att jordens(och livet på den) destination är vald fast vägen dit kan variera. även om destinationen för oss kan vara ett "multy-choice"

eller för att formulera det annorlunda: Allting är förutbestämt men inte för oss. altså det är typ som en UV bild, den syns inte i rum A(oss människor), men i rum B finns det en UV lampa och då ser man bilden. nån som förstår min liknelse?

altså för oss människor är destinationen dåld och därmed slumpad!

Old Post Jan-15-2004 13:06  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mjz
latmask

Registered: May 2003

jesus kristus köttbulle vilken lång tråd... åtminstone kändes det så... ska försöka va så kort som möjligt, som en dvärg på giraffsafari...

determinism är nåt jag var rätt intresserad av för ett par år sen, är som sagt en väldigt gammal filosofisk ide som jag tycker borde lagts åt sidan och tonats ner lite tillsammans med evolutionsteorin för länge sen... det mänskliga psyket är helt enkelt inte helt förutsägbart oavsett hur mycket information man har om allt som rör sig i tid och rum...

determinism känns lika mycket som en efterkonstruktion som den mesta religion gör, men det är en mycket mer intressant och trots allt väldigt tankevärd ide...

en annan sak att tänka på är att även om det går att förutse allt som nånsin kommer att hända betyder det inte att allting har en mening som vissa då hävdar...

Old Post Jan-16-2004 03:35  Sweden
Click Here to See the Profile for mjz Click here to Send mjz a Private Message Add mjz to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict

Registered: May 2002
Question

Finns det då något som heter personlighet och charm?
Gäller det för mig att träffa den person som upplevt "rätt" saker i sitt liv för att passa med just mig?
Kan man påverka en person?

Old Post Jan-22-2004 13:33  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Individen existerar inte...
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 2 3 4 5 [6]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackhardtrance tune played by billy bunter in1999 id? [2003] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackFabio MC - "Klaude" [2003]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 01:33.

Forum Rules: