|
Uw verslaggever rechtte met moeite zijn tenen, maar de man is wel een fenomeen. Of Tiësto ook een goede dj is, is een kwestie die niet aan de orde kwam.
DJ-SET
Tiësto, zondag 30 mei 2004, Podium Noord, Pinkpop 2004
MUZIEK:
Grootschalige, melodramatische trance maar ook straffe techno en zelfs een stukje breakbeat. Brabander Tijs Verwest alias Tiësto is natuurlijk niet alleen een dj, maar ook de producer van zijn eigen platen. Zijn nieuwe cd Just Be staat momenteel zelfs met kop en schouders op nummer één in Nederland. Hij is de enige dj op een openluchtpodium dit Pinkpop-weekend, en hij draaide alleen zijn eigen muziek. Van de twee draaitafels gebruikt hij er eentje (na vijf kwartier), om zijn huidige hit Love Comes Again te draaien. De rest komt uit twee van de drie opgestelde cd-spelers, waarmee Tiësto ritmetracks, synthesizerpartijen en het één en ander aan electronische riedels aan en over elkaar mixt. Rechts van hem (links voor de kijker) staat een klein podiumpje op het podium waarop af en toe een violiste of een zangeres plaats neemt. Het ziet er allemaal niet erg ingewikkeld uit. Ik geloof best dat Tiësto dj-skills bezit, maar tijdens dit soort optredens wordt daar nauwelijks een beroep op gedaan. Tussen het cuen door, leeft hij zich uit op de filters en effectknoppen van zijn mengpaneel.
PLUS:
Hij flikt het toch maar wel mooi. Ook op Pinkpop. Live-optreden? Waarom moeilijk doen als het publiek zo ook loos gaat? Tiësto zelf geniet duidelijk van zijn eigen muziek en haar effect op de menigte. Als hij een vrij oppervlakkige en herkenbare formule hanteert (en die indruk heb ik wel) dan is het er eentje waar hij ook zelf nog geen genoeg van lijkt te hebben. You go, Tijs. Niemand wordt gedwongen naar je optredens te gaan. Deze nieuwsgierige recensent was ook vrijwiliger. En je techno-tracks zijn best te doen.
MIN:
Wat is die trance-muziek van Tiësto toch een gruwelijke kitsch. De diepgang is nul komma nul, maar ondertussen wel interessant doen met stijlmiddelen uit de klassieke (Europese) muziek. Tiësto is de populairste jongen van de electronische dansmuziek, maar bijna alles wat disco, house en techno zo de moeite waard maakt, onttrekt zich aan zijn output. De bijdragen van het anonieme huppeltutje met de microfoon was ook om dieptreurig van te worden. En het ergste: ik schrok me elke keer weer de tering wanneer dat knalvuurwerk op het podium afging.
CONCLUSIE:
De volksheld uit Breda getroost zich nogal wat moeite om niettemin gewoon op het affiche te prijken. Kraftwerk neemt de hele studio mee op tournee, Tiësto draait wat cd'tjes aan elkaar. 's Werelds beste dj? Het zal wel. Het maakt ook weinig uit. 's Mans fans vreten zijn afgezaagde eurotrance, uw verslaggever rechtte met moeite zijn tenen bij het aanhoren van quasi-emotionele kwijlerij als Sweet Misery of bombastische nonsens als Lethal Industry. Toch leuk om een keer van dichtbij meegemaakt te hebben want de man is wel een fenomeen.
(bron: http://pages.vpro.nl/3voor12/events...111595+17855825)

Down-Under was da bomb
|