Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Airbase
Pages (6): « 1 2 3 4 5 [6]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Amplifire
Senior tranceaddict

Registered: Nov 2002

Christian har sin vana trogen många goda poänger i sina inlägg. Det jag inte förstår är hur vissa personer (läs, Rebel9) orkar lägga ner så mycket energi på helt lönlösa projekt. Det verkar vara riktigt svårt att inse att det är omöjligt att hitta "hård fakta" när det gäller vilka låtar som är bra, vilka producenter som är duktiga och vilka stilar det är som "gäller". Den personliga smaken varierar som vi alla vet och det skulle bli mycket trevligare om man lägger sin tid på att lyfta fram den man tycker är bra, istället för att försöka trycka ner det man inte gillar. Det går nämligen att nå ut med sitt budskap utan att på samma gång försöka dra ner något annat i skiten.

Old Post Mar-13-2005 16:04  Sweden
Click Here to See the Profile for Amplifire Click here to Send Amplifire a Private Message Add Amplifire to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
trancedanne
Supreme tranceaddict

Registered: Jul 2004

Om Jezpers musik låter dåligt mastrade, software aktikgt bla bla bla, hur fan kan man då gilla gammla låtar? De låter ju knappast bättre om man ska sitta och gemföra ljudkvaliten.
Rebel det där är bara löjligt att påpeka, han har åtminstone ett eget sound som folk känner igen och det är inte många alls som har idag.
Och det är omöjligt att veta vilka som är bättre producenter "Son Kite" eller "Airbase", Jezper gör melodic, Son Kite progressive psy trance. Hur ser du det? Även om det är trance vi snackar om i helhet så är det olika genres som låter helt olikt varandra.
Hur vet du hur det skulle låta om Airbase producerade psy?
Det är inte ens viktigt att veta vilka som är bättre än vem, detta är en fråga om smak som någon annan sa tidigare.
Om man inte gillar musiken en människa gör så är han/hon fan inte sämre producent än någon annan för det.
Och sedan angående Richi M´s låtar, låter bättre mastrade än airbase.. Har du sätt killens studio? Och det är inte Richi M som mastrar sina egna låtar, han anlitar professionella människor som gör det åt honom. Precis som de flesta andra som släpper skivor kommersiellt..

Old Post Mar-13-2005 16:35  Sweden
Click Here to See the Profile for trancedanne Click here to Send trancedanne a Private Message Add trancedanne to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002

quote:
Originally posted by CJ InterCity men just denna mening här ovan fastnade jag för. Hur i h*lvete kan man jämföra Airbase med Son Kite? det är som att säga att solen borde lysa mindre så att månen syns bättre

haha good one!

quote:
Originally posted by CJ InterCity
att han sedan blivit omkörd av Mike Shiver, Christian Rusch osv är en annan sak

Airbase blev aldrig omkörd, han ledde hela tiden och nu har han bara gått i mål medan vissa fortsätter loppet.. as simple as that. I min mening; en riktig talang.

Tom Cloud - Told You So

Old Post Mar-13-2005 17:08  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

livet är inte en tävling i alla lägen, varför sitta och jämföra massa olika artister bara för att försöka komma fram till vem som är bäst eller sämst.

det mesta av dagens musik är bra, det handlar bara om att den är bra på olika sätt. Om du bara vågade öppna dina ögon lite rebel så skulle du slippa sitta och bli motsagd i varenda liknande tråd du postar i.
Ta det inte fel, du är säkert en kanontrevlig person men du framstår som redigt dryg när du jämt sitter och säger att dittan och dattan är värdelösa producenter. Jag har inte hört dig skapa ett musikaliskt verk som ens är i närheten av vad Airbase eller son kite har skapat så vad ger egentligen dig rätten att påstå vem som är bäst eller sämst?

batteries not included.

- dave

Old Post Mar-13-2005 17:43  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

quote:
Originally posted by Vizay
Jag har inte hört dig skapa ett musikaliskt verk som ens är i närheten av vad Airbase eller son kite har skapat så vad ger egentligen dig rätten att påstå vem som är bäst eller sämst?

det dar ar sa otroligt korkat sagt. Producenter som kastar ur sig "forsok battre sjalv" borde allvarligt fundera pa att sluta producera. Sa om en filmkritiker kritiserar en film for att vara en riktig kalkonrulle sa kan regissoren saga "forsok gora en battre film sjalv" ? Hur dumt later inte det.
Kan man inte utsta negativ kritik som producent sa bor man byta inriktning.

Verkade som jag trampade manga har pa tarna i mitt uttalande om Airbase, i synnerhet Christian Rusch. Vet ju att du ar en mycket god van till Airbase Christian men tyvarr det finns en varld bortom trance.nu dar alla bugar infor varje Airbaselat. Det finns faktiskt folk som faktiskt tycker att det mesta Airbase slappt ar riktigt daligt. Och det vet jag att jag inte ar ensam om. Leta bara upp traden pa "music"-sektionen har pa TA och notera hur manga som faktiskt tycker att Airbase bara ar en i mangden. Varken utstickande, nyskapande eller speciell pa nagot satt och vis. En som helt enkelt rider pa vagen av eurotrance som startades pa allvar av Ferry, VDM och ganget.

Forstor mig inte pa att man inte far kritisera vissa producenter. Om ni laste mitt tidigare inlagg sa skrev jag att Airbase fram till nu inte gjort nagot som intresserat mig. Med andra ord sa ar han inte en helt hopplos producent utan kan gora bra saker nar han vill.
Och notera hur mycket battre hans sista latar later produktionsmassigt jamfort med hans tidigare (tex Rahlatarna).

Och ratta mig om jag har fel men ar det inte meningen att skivbolaget ska bista en producent med mastringhjalp? Nar jag intervjuade 12Moons sa beratta han att hans skivbolag bad honom flyga over till Grekland for att sitta ner och mastra hans album. Ar det inte tanken att nar man slapper en skiva att den later bra i slutandan, oavsett vem som mastrat den?

Och slutligen, nej jag har inget personligt agg mot Airbase, och nej han ar inte den ende svenske producenten som i mitt tycke som later platt och ja det finns duktiga svenska tranceproducenter.

Old Post Mar-14-2005 01:00  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Airbase
Supreme tranceaddict

Registered: Jun 2002

Jag måste tacka alla som försöker försvara mig och min musik, det är väldigt snällt av er. Dock, precis som Rusch säger, så har jag i flera år läst löpmeter av RebeL9-åsikter om min musik som varken inspirerar eller hjälper. Jag har inget emot RebeL9, du har rätt till din åsikt, precis som alla andra. Olyckligtvis för dig är då att folks åsikter av min musik inte reflekterar min musik på något sätt. Vad folk tycker om min musik spelgar sig sällan i nästkommande produktioner. Jag har sedan min resa i branchen började gjort det jag velat göra. Jag har gjort det med de resurser jag har, och jag har nöjt mig med hur saker låter. Visst, jag har inte dynamiken som Armin, detaljrikedomen som BT, off mainstream-soundet som Holden eller melodierna som Vincent. Men vad gör det egentligen, jag gör det jag vill, och jag kan inte göra bättre än jag är bra. Utveckling tar tid, och jag har ingen brådska, jag har inget slutprov rent musikaliskt som jag måste ta för att känna att nu har ingen rätt att kritisera.

Jag kommer fortsätta göra musik jag gillar att göra, på det sättet jag finner bäst, och gillar inte du det, så är jag glad om du hittar/hittat musik som du gillar. Jag föreslår att du startar en topic om just den musiken där du tycker till om hur bra den är, och förhoppningsvis gör den/de producenten/erna glada.

Eller det kanske är för mainstream att säga att man tycker om något?

En sista grej också om att jag lade trancen på hyllan:
Att jag gjorde det har inte alls så mycket med trancemusiken i sig att göra, utan för att branchen, som Rusch säger, är ganska rutten, långsam, snål och ytlig. I fall detta nu var otydligt.

God morgon och ha en bra dag allihop!

Tillägg:
Jag mastrar inte mina egna låtar, det gör skivbolagen.

Last edited by Airbase on Mar-14-2005 at 10:15

Old Post Mar-14-2005 08:40  Sweden
Click Here to See the Profile for Airbase Click here to Send Airbase a Private Message Visit Airbase's homepage! Add Airbase to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

quote:
Originally posted by RebeL9
det dar ar sa otroligt korkat sagt. Producenter som kastar ur sig "forsok battre sjalv" borde allvarligt fundera pa att sluta producera. Sa om en filmkritiker kritiserar en film for att vara en riktig kalkonrulle sa kan regissoren saga "forsok gora en battre film sjalv" ? Hur dumt later inte det.
Kan man inte utsta negativ kritik som producent sa bor man byta inriktning.

Jag kan ha uttryckt mig en smula klumpigt i min ilska, jag menar inte att du inte ska få tycka till om den musik du hör, alla har rätt till en åsikt, tom. du
Det jag inte tycker om är när folk påstår att en artist är _dålig_ (alltså inte att man personligen inte tycker om själva musiken utan säger rakt av att en låt är värdelös, dålig, usel, call it whatever you want). Det jag stör mig på med dig rebel är att du aldrig kan gå ut och säga "den här låten föll mig inte i smaken" utan du ska jämt komma och föreläsa om hur dålig och värdelös artisten är. Let's face it, hur jäkla mainstream publiken än har blivit så gick t.ex. jespers låtar hem, det måste ju tyda på någonting eller hur?
Sen lyssnar givetvis inte alla på hur en låt är mixad osv. men det spelar mindre roll i det här fallet.

quote:

Forstor mig inte pa att man inte far kritisera vissa producenter. Om ni laste mitt tidigare inlagg sa skrev jag att Airbase fram till nu inte gjort nagot som intresserat mig. Med andra ord sa ar han inte en helt hopplos producent utan kan gora bra saker nar han vill.
Och notera hur mycket battre hans sista latar later produktionsmassigt jamfort med hans tidigare (tex Rahlatarna).

Det är ett sånt här uttalande som jag ser som konstruktivt till skillnad från vad du tidigare sagt, bara för att visa ett exempel
Så länge man kan motivera varför man inte tycker om det personligen så fine men att säga att t.ex. jesper är en dålig producent kan man aldrig komma och påstå för då skulle han aldrig släppt en enda skiva vilket du säkert håller med om också

quote:

Och ratta mig om jag har fel men ar det inte meningen att skivbolaget ska bista en producent med mastringhjalp? Nar jag intervjuade 12Moons sa beratta han att hans skivbolag bad honom flyga over till Grekland for att sitta ner och mastra hans album. Ar det inte tanken att nar man slapper en skiva att den later bra i slutandan, oavsett vem som mastrat den?

Som jag förstått det så kan det där variera som fan. Vissa bolag har egna mastringskillar dom anlitar och vissa har inte råd eller har kanske bara inte tänkt på det och låter artisterna mastra sina egna verk (vilket aldrig är spec. lyckat imho, varför ska vi inte gå in på här )

batteries not included.

- dave

Old Post Mar-14-2005 10:03  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Airbase
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 2 3 4 5 [6]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackAny Idea on this One? [2006] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackDJ Tomcraft - "The Circle" (Club Mix) [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 19:30.

Forum Rules: