|
Saxat ur MondayBars senaste nyhetsbrev
| quote: |
Hej
Turbulens var ordet.. ja, vad ska vi säga? Från fullständig eufori när båten lade till i lördags kväll efter en enastående fest till nattsvarta rubriker om knarkparty och att Silja Line inte vill ha med Monday Bar att göra längre. Inget av detta stämmer med verkligheten.
Visst, vi kan konstatera att nollvisionen inte håller, dvs att det är omöjligt att hålla knarket från offentliga miljöer. Varför skulle vi vara förskonade från det när det finns överallt, speciellt då dessa fester blivit så extremt populära. Ett uttalande att "säkert hälften" av våra gäster varit påverkade på kryssningen undslapp någon hos polisen, ett grundlöst påstående man sedan inte haft vett att backa ifrån.
En journalist ringer sedan upp Silja Line och får reda på att båten har 2000 bäddplatser (fakta: det var 1600 gäster på kryssningen vilket bör framgå av de passagerarlistor polisen fått ut i förväg av Silja, resten är för personal, lastbilschaufförer mm). Då blir helt plötsligt "säkert hälften" 1000 personer och så var det i gång. TUSEN KNARKARE PÅ REJVFEST PÅ FINLANDSFÄRJA ser betydligt bättre ut som rubrik, betydligt smaskigare än "33 st misstänkta intagna efter klubbkryssning men bara 1 häktad".
Det är ingen idé att vi från Monday Bar står och käftar emot myndighetspersoner eller journalister som redan bestämt sig på teve, vi talar ju i egen sak och riskerar att framstå som drogliberala, något som vi absolut inte är. Ett är dock säkert: 1000 personer har INTE knarkat på Monday Bar Spring Break Cruise, inte ens en bråkdel.
Hur liten klick som egentligen var drogpåverkade kan vi självfallet aldrig få reda på. Oavsett antalet så är det människor som klart och tydligt brutit mot Monday Bar och Silja Lines tydliga ordningsregler och som vi tar avstånd ifrån. Vi har i många år målmedvetet jobbat för att danskulturen ska kunna fortleva, vilket är en omöjlighet om droger tillåts florera fritt. Självklart har varken Monday Bar eller Silja Line med denna hantering att göra, något som man faktiskt får intryck utav när man läst de senaste två dagarnas snaskjournalistik.
Det som verkligen upprör i denna soppa är alla oskyldiga som nu utpekats som knarkare. Om varannan gäst skulle ha varit påverkad av något mer olagligt än alkohol så innebär det ju att i princip alla våra gäster kommit i kontakt med narkotika på ena eller andra sättet. Om inte jag själv gjort något så har minst en av mina kamrater varit påtända. Hur många arbetskamrater, föräldrar, kompisar mm har nu helt oriktigt fått för sig att deras nära och kära är knarkare? Detta tillsammans med att Monday Bar och Silja Line nu har schavotterat i Nordens alla stora tidningar i samband med rubriker som "knarkparty", "narkotikaresa" mm gör att det finns väldigt, väldigt många som är upprörda och kommer att kräva pappren på bordet vad som egentligt är sant.
Vi skulle sedan vilja berätta att vi idag haft ett möte med Silja Line. Monday Bar är inte på något sätt "utslängda", inte heller tar man avstånd från tidigare kryssningar. Tvärtom, man är mäkta stola över hur bra det har varit och hur otroligt trevliga och skötsamma gästerna till 99,9% är. Att man valt att ställa in nästa kryssning är dock kanske inte så konstigt pga av det mediedrev som uppkommit. Vi har fortfarande mycket goda kontakter med Silja Line och hoppas att vi får chansen att göra en ny kryssning vad det lider.
Monday Bar har självklart ingenting emot att polis och tull kontrollerar våra gäster, tvärtom, vi välkomnar det, men att man tillåter sig ett uttalande som totalt saknar vederhäftig grund är både kränkande och oansvarigt. Massvis av oskyldiga människor har blivit utpekade som kriminella narkomaner, ett världsberömt festkoncept förstört samt att varumärkena Monday Bar och Silja Line orsakats irreparabla skador.
Stockholm 1 mars 2005
Monday Bar
ps
Bara nästa kryssning 28-29 april är inställd. Annars kommer vi att köra på som vanligt. Mer info, bl a om festen på skärtorsdag, kommer i nästa nyhetsbrev |
___________________
www.Steveheden.se
|