|
| quote: | "Boten Anna" släpps i USA
Jonas "Basshunter" Altberg inför utlandssatsningen: Jag är lycklig
Nu ska Basshunter lära hela världen att sjunga på svenska.
Inom kort släpps "Boten Anna" i Tyskland, Frankrike och USA.
-Jag är den lyckligaste svensken som någonsin existerat, säger Jonas Altberg.
Mars, 2006.
Efter en kväll på krogen sätter sig Jonas Altberg som vanligt vid datorn i föräldrahemmet i Halmstad.
"Lite salongsberusad", som han själv uttrycker det, dyker plötsligt en melodi upp i huvudet.
Sex timmar senare är "Boten Anna" klar.
-På morgonen la jag ut den på min hemsida och gick och la mig. Samma kväll hade den laddats ned 30000 gånger och webhotellet som min server låg på kraschade. Det var helt galet.
"Allt har pangat på"
I dag är den sommarens ohotade sommarplåga i Sverige, Norge och Danmark.
-Allt har bara pangat på. För inte länge sen satt jag hemma och frågade mamma om jag fick låna 40 kronor till cigaretter, säger Jonas "Basshunter" Altberg.
"Boten Anna" sprider sig nu som en löpeld över internet.
Släpps i Tyskland
Och det kommer mer.
I dag kan Aftonbladet avslöja att "Boten Anna" inom kort släpps på flera tunga världsmarknader.
Holland, Tyskland, Frankrike och USA ska erövras.
-Det internationella intresset är stort. Den släpps så snart som möjligt. För USA väntar vi på en mer detaljerad marknadsplan, men där kommer vi att jobba online inledningsvis, säger Mattias Wachtmeister på skivbolaget Warner.
Turné i USA
Framåt hösten kan det bli aktuellt med en promotionturné i USA.
I Norge och Danmark toppar "Boten Anna" redan listorna, och i Holland är den veckans hitvarning på landets två största radiostationer.
-Jag kan inte komma på när det hänt att en låt på svenska slagit utomlands, säger Mattias Wachtmeister.
Själv har Jonas Altberg svårt att fatta vad han egentligen ställt till med.
"Lyckligaste"
Den 21-årige hallänningen är rätt nöjd med livet just nu.
-Låt mig säga så här: Jag är lätt den lyckligaste svensken som någonsin existerat och som någonsin kommer att existera.
Och om du får USA att sjunga på svenska nu?
-Då bjuder jag på glassbåtar. Som heter Anna, säger Jonas Altberg och skrattar. |
Aftonbladet, Vem annars?! 
| quote: | | "Allt har pangat på" |

| quote: | Hallandsposten
– En av mina nya sånger heter ”Strand Tylösand” |

|