|
|
|
|
 |
Taaladviseur
Guest
Registered: Not Yet
|
|
| quote: | Originally posted by Transfusion
Tegenwoordig wordt er amper nog genoteerd op papier, de computer als uitvlucht gebruiken is volgens mij fout.
|
Daar ben ik het grotendeels mee eens, omdat het Nederlands minder onderhevig is aan de zogeheten internettaal dan bijvoorbeeld het Engels. De invloed van SMS is iets beduidender, omdat we daar een groter aantal afkortingen en codewoorden terugvinden. We kunnen in dat geval vaak niet meer spreken van volwaardige zinstructuren en daardoor verdwijnt het gevoel voor grammatica een stuk.
Dat gevoel kweek je enkel door het veelvuldig gebruik van de taal. Tijdschriften of kranten lezen is ook zeer nuttig op dat vlak. Of er met harde hand moet worden ingegrepen, is een netelige kwestie. Daarin verschillen de onderzoekers nogal van mening. In ieder geval vind ik het zelf ook vrij jammer dat er een steeds grotere afbrokkeling plaatsvindt. Uiteindelijk is de taal toch een essentieel element voor de typering van een volk.
Ik volg jullie gezelschap al een tijdje uit interesse. Nu het thema opgeworpen werd, dacht ik even een reactie te plaatsen. Hopelijk nemen jullie me dat niet kwalijk
|
|
Sep-28-2006 19:06
|
|
|
 |
 |
Taaladviseur
Guest
Registered: Not Yet
|
|
Mijn aanwezigheid is kennelijk niet onopgemerkt voorbijgegaan.
Het Groene Boekje laat wat bewegingsruimte op het vlak van de tussenletter s. Aangezien het tweede deel van de samenstelling "zinstructuur" met een sisklank begint, is een bijkomende s niet noodzakelijk, maar het wordt wel toegelaten.
Laten we gewoon de oorspronkelijke discussie voortzetten. Ik vreesde al voor een vragenregen van die aard.
|
|
Sep-28-2006 19:22
|
|
|
 |
All times are GMT. The time now is 16:55.
Forum Rules: