|
| quote: | Originally posted by n0bben-
intressant diskussion.
mina tankar; att göra sjukvården privat vore vansinnigt, klyftorna har redan ökat lavinartat i samhället och detta är ännu ett steg. givetvis blir det ju så att de rikare får förtur, eftersom de kan betala för sig osv. vad som behövs göras är att effektivisera dagens vårdsystem. Jag tycker det verkar som om alla pengar försvinner i s.k administration och andra osynliga faktorer, och detta bör granskas och justeras. För visst är det lustigt, skatterna höjs mer o mer men sjukvården blir sämre och sämre. Den ekvationen går inte ihop för mig. :S |
Jag fattar inte hur folk kan påstå att sjukvården blivit sämmre, för det har den verkligen inte, vi botar mer människor än någonsin idag, vi återställer fler etc. Dock har vi högre krav än vad vi haft innan, men det sista sjukvården blivit är sämmre.
| quote: | är du verkligen säker på det?
alkoholen är nog den största boven i dagens samhälle. mycket våld är alkoholrelaterat, bilolyckor likaså, många familjer har säkert splittrats pga alkoholen. dessutom är det bra mycket mer pengar som går till att behandla alkoholister osv jämfört med rökare.
jag tror inte direkt rökning kan stå till svars för lika mycket som alkohol. |
du har nog rätt när jag tänker efter, problemet med alkohol är dock i dom flesta fall folk som inte kan hantera det, problemet med rökning är alla som utövar det.
| quote: | | hur man ska lösa det problemet vet jag ej =( jag dricker själv alkohol och i ärlighetens namn skulle jag inte tänka mig att gå ut o festa med polare osv om man inte drack något alls. nu är jag måhända en vek individ men så är det =) |
Håller med lite, skulle kännas konstigt... men som sagt, tror lösningen ligger i att utbilda folk mer..
| quote: | | sen det här med bilderna på rökpaketen, så visst tycker jag att rökare särbehandlas negativt. för som sagt, då borde även alkohol osv ha sådana bilder, men det tror jag varken rödvinsvänstern eller backslickhögern skulle gå med på. |
som sagt, problemet med alkohol är inte alkoholen i sig, utan missutnyttjandet av den. Alkohol är bevisat bra för hälsan intaget i en måtlig mängd.
| quote: | | För övrigt har väl rökningen minskat ganska mycket de senaste åren, i alla fall bland killar, istället snusar de som aldrig förr :Q |
mjo, snus är ju inte helt bra heller, fast bättre än rökning antar jag.
|