Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Röker du?
Röker du?
You do not have permission to vote on this poll.
Ja 10 11.36%
Ja, men försöker sluta 7 7.95%
Nej, men har slutat 4 4.55%
Nej, men jag snusar 11 12.50%
Nej, har aldrig rökt 56 63.64%
Total: 88 votes 100%
  [Edit Poll (moderators only)]

Pages (7): « 1 2 3 4 5 [6] 7 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by Smekbar
Jag tycker iofs att jag är den som tittar minst trångsynt av oss alla. För att den här tanken med äckliga bilder på produkter på något skumt nånsin skulle kunna bli acceptabel vore det om den gick att tillämpa på alla produkter som kan vara skadliga. Och det det går inte. Och ingen skulle dessutom vilja ha det så. Dessutom tycker jag som sagt inte att staten har något som helst med det att göra.


Det är skillnad på skadliga produkter och skadliga produkter. Om fördelarna överväger nackdelarna så ses det oftast som acceptabelt, sämmhällets fördelar med rökning överväger inte nackdelarna på långa vägar, och är däför nått som ska bekämpas.

Nackdelarna med alkohol är tex inte lika stora som dom för rökning, och har däför lägre prioritet (dock försöker staten få oss att dricka mindre, köra säkrare etc).

quote:
Sidospår om nått men...

Det är väl trångsynt om nått? Många av mina favoriträtter/drycker nu uppskattade jag inte alls specillt mycket första gången jag åt/drack dem och vise versa. Smak förändras med tiden men den utvecklas också hela tiden man provar något nytt eller väljer något som man inte brukar välja.


Sant, en fråga bara, varför vill man försöka gilla nått som alla med fler än två hjärnceller idag vet är farligt?

Old Post Nov-17-2004 00:49  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
n0bben
-



Registered: May 2002
Location: Bastad

intressant diskussion.

mina tankar; att göra sjukvården privat vore vansinnigt, klyftorna har redan ökat lavinartat i samhället och detta är ännu ett steg. givetvis blir det ju så att de rikare får förtur, eftersom de kan betala för sig osv. vad som behövs göras är att effektivisera dagens vårdsystem. Jag tycker det verkar som om alla pengar försvinner i s.k administration och andra osynliga faktorer, och detta bör granskas och justeras. För visst är det lustigt, skatterna höjs mer o mer men sjukvården blir sämre och sämre. Den ekvationen går inte ihop för mig. :S



quote:
Originally posted by St_Andrew
Nackdelarna med alkohol är tex inte lika stora som dom för rökning, och har däför lägre prioritet (dock försöker staten få oss att dricka mindre, köra säkrare etc).


är du verkligen säker på det?
alkoholen är nog den största boven i dagens samhälle. mycket våld är alkoholrelaterat, bilolyckor likaså, många familjer har säkert splittrats pga alkoholen. dessutom är det bra mycket mer pengar som går till att behandla alkoholister osv jämfört med rökare.
jag tror inte direkt rökning kan stå till svars för lika mycket som alkohol.

hur man ska lösa det problemet vet jag ej =( jag dricker själv alkohol och i ärlighetens namn skulle jag inte tänka mig att gå ut o festa med polare osv om man inte drack något alls. nu är jag måhända en vek individ men så är det =)

sen det här med bilderna på rökpaketen, så visst tycker jag att rökare särbehandlas negativt. för som sagt, då borde även alkohol osv ha sådana bilder, men det tror jag varken rödvinsvänstern eller backslickhögern skulle gå med på.

För övrigt har väl rökningen minskat ganska mycket de senaste åren, i alla fall bland killar, istället snusar de som aldrig förr :Q


___________________
Yunus Guvenen Tracklist Archive

Last edited by n0bben on Nov-17-2004 at 12:37

Old Post Nov-17-2004 08:31  Sweden
Click Here to See the Profile for n0bben Click here to Send n0bben a Private Message Add n0bben to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict



Registered: Aug 2001
Location: Hammervillageheights

quote:
Originally posted by Smekbar
tja... blev 'nej - har slutat' eftersom jag rökt en del.. har dock aldrig varit beroende utan har mest varit att det varit socialt och så... det är väl också enda fördelen som finns med cigg, samt att nickokicken man får som ovan nyttjare ger en extra boost till fyllan =) men, tycker det är dumt att röka, gör det därför oerhört sällan numera.. har även medverkat till att få 2 av mina bästa polare att sluta vilket känns rätt bra..


___________________
I never had any friends later on like those I had when I was twelve. Jesus, does anyone?

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Nov-17-2004 08:52  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smekbar
I smek, there for I am.



Registered: Apr 2003
Location: bla bla bla

quote:
Originally posted by Aendy
klipsk quote av aendy

ja jag vet att jag skrivit det tidigare.. så såg läget ut då. det gör det inte nu längre. folk förändras, åsikter förändras. att man sagt eller gjort nått nån gång under sitt liv betyder inte att man har den åsikten resterande delen.


___________________

Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se


Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com

Old Post Nov-17-2004 12:11  Iceland
Click Here to See the Profile for Smekbar Click here to Send Smekbar a Private Message Visit Smekbar's homepage! Add Smekbar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
hyped_Lp
tranceaddict



Registered: Mar 2004
Location: Landskrona, Sverige

quote:
Originally posted by Virus
Detta med rökförbud är tragisk. Det finns mer till livet än rökluktande hår.



nja, det största problemet med rökning är att det skadar alla i omgivningen. jag snusar själv, men det skadar å andra sidan ingen annan.


___________________


Blog: http://nonlisted.blogspot.com/

Old Post Nov-17-2004 12:53  Sweden
Click Here to See the Profile for hyped_Lp Click here to Send hyped_Lp a Private Message Visit hyped_Lp's homepage! Add hyped_Lp to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix



Registered: May 2001
Location: Sweden

quote:
Originally posted by Smekbar
För att förklara ännu lite mer vad jag ser som fördel med rökandet är t.ex. den här lilla 5minuters-pausen man tar från vad man nu än satt och sysslade med. Har man suttit still och jobbat med nånting (plugga, jobba med musik, whatever) i ett par timmar så tycker jag det är väldigt skönt att gå ut en stund, röka, och få lite perspektiv. Det eviga svaret på det argumentet är då "Jamen det kan man göra ändå". JA, det kan man, men gör man det? Nä.


Givetvis gör man det. Är väl ingen konst att ta en paus?


___________________
man with no sig

Old Post Nov-17-2004 17:28 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Hauken
Supreme tranceaddict



Registered: Jul 2004
Location: Oestersund

Att röka tobak har jag alltid låtit bli... verkar inte som man får ut något av det annat än lite abstinens då och då. Korkad drog imho, ska man göra något skadligt ska det f*n vara kul också!

Old Post Nov-17-2004 18:15  Sweden
Click Here to See the Profile for Hauken Click here to Send Hauken a Private Message Add Hauken to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac



Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK

du citerar bara det som du vill svara på

quote:
Originally posted by Smekbar
Dessutom tycker jag som sagt inte att staten har något som helst med det att göra.


det har de dock. de betalar för din hälsovård när du för problemer
så har de också fullständigt rätt i att göra något att förekomma dessa problemer.

quote:

Det är väl trångsynt om nått? Många av mina favoriträtter/drycker nu uppskattade jag inte alls specillt mycket första gången jag åt/drack dem och vise versa. Smak förändras med tiden men den utvecklas också hela tiden man provar något nytt eller väljer något som man inte brukar välja.


håller jag inte med


såg f.ö. nyss på nyhterna att Bhutan har införts totalförbud på använding och försäljning av tabak. kan bara hoppas att EU blir så smart att införa det här med. helst också alkhol.
bort med skiten


___________________
GHF Community - for all your EDM needs!

Old Post Nov-17-2004 18:29  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
n0bben
-



Registered: May 2002
Location: Bastad

quote:
Originally posted by ScuL

såg f.ö. nyss på nyhterna att Bhutan har införts totalförbud på använding och försäljning av tabak. kan bara hoppas att EU blir så smart att införa det här med. helst också alkhol.
bort med skiten


hah,
lycka till

detta medför endast allt allting smugglas istället..
totalförbud är aldrig den rätta vägen, det fungerar inte

verkade inte som någon ville argumentera mot mina åsikter ovan =(


___________________
Yunus Guvenen Tracklist Archive

Old Post Nov-17-2004 18:49  Sweden
Click Here to See the Profile for n0bben Click here to Send n0bben a Private Message Add n0bben to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now



Registered: Apr 2002
Location: Stockholm SWE -> Ear candy: Empty State

quote:
Originally posted by n0bben-
verkade inte som någon ville argumentera mot mina åsikter ovan =(




ja höll me i det mesta, (då brukar man inte bry sig om att argumentera emot) nu ska vi se

quote:
För visst är det lustigt, skatterna höjs mer o mer men sjukvården blir sämre och sämre. Den ekvationen går inte ihop för mig. :S


Sjukvården kunde bli bättre förvisso.. helt korrekt, den borde sättas i första hus. Varför den inte gör det är för mig oxå ett mysterium pengar finns det som sagt. å andra sidan... jag ska inte klaga föör mycket på sjukvården.. martijn berättade för mig (för ett tag sen) att i Holland får man betala sina egna operationer och dylikt. Kan bli en rätt saftig slant det...i sverige slipper man ju det, man får "bara stå i kö i två år" om det inte är akut.

quote:

alkoholen är nog den största boven i dagens samhälle. mycket våld är alkoholrelaterat, bilolyckor likaså, många familjer har säkert splittrats pga alkoholen. dessutom är det bra mycket mer pengar som går till att behandla alkoholister osv jämfört med rökare.
jag tror inte direkt rökning kan stå till svars för lika mycket som alkohol.


jag tycker exakt som du där. rökning kan visserligen skada andra personer, så som passiv rökning, men det går inte att jämföra "en person som skadat sina lungor av passiv rökning" (lär inte finnas extremt många fall) och "en person som blivit ihjälkörd av rattfyllerist" (finns definitivt många fall)

quote:

sen det här med bilderna på rökpaketen, så visst tycker jag att rökare särbehandlas negativt. för som sagt, då borde även alkohol osv ha sådana bilder, men det tror jag varken rödvinsvänstern eller backslickhögern skulle gå med på.


som ja sa tidigare, tycker jag det är fel med bilder. Det var ju tal om att de skulle sätta bilder på överviktiga människor på chokladkakor för inte så länge sen. "backslickhögern och rödvinsvänstern" haha

quote:

För övrigt har väl rökningen minskat ganska mycket de senaste åren, i alla fall bland killar, istället snusar de som aldrig förr :Q


jo siffrorna visar ju det iofs, men vad skulle nedgången rättfärdiga menar du? det är ju fortf. ett problem. dessutom ökar rökning bland tjejer, ska man bortse från det tänkte du? hängde inte me riktigt til the end där


___________________

Tom Cloud - Told You So

Old Post Nov-17-2004 19:48  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac



Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK

quote:
Originally posted by n0bben-
hah,
lycka till

detta medför endast allt allting smugglas istället..
totalförbud är aldrig den rätta vägen, det fungerar inte

verkade inte som någon ville argumentera mot mina åsikter ovan =(


jag vet att det inte fungerar för att det finns för många junks på världen men i min idealiskt världsbild skulle det vara perfekt


___________________
GHF Community - for all your EDM needs!

Old Post Nov-17-2004 20:12  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by n0bben-
intressant diskussion.

mina tankar; att göra sjukvården privat vore vansinnigt, klyftorna har redan ökat lavinartat i samhället och detta är ännu ett steg. givetvis blir det ju så att de rikare får förtur, eftersom de kan betala för sig osv. vad som behövs göras är att effektivisera dagens vårdsystem. Jag tycker det verkar som om alla pengar försvinner i s.k administration och andra osynliga faktorer, och detta bör granskas och justeras. För visst är det lustigt, skatterna höjs mer o mer men sjukvården blir sämre och sämre. Den ekvationen går inte ihop för mig. :S


Jag fattar inte hur folk kan påstå att sjukvården blivit sämmre, för det har den verkligen inte, vi botar mer människor än någonsin idag, vi återställer fler etc. Dock har vi högre krav än vad vi haft innan, men det sista sjukvården blivit är sämmre.

quote:
är du verkligen säker på det?
alkoholen är nog den största boven i dagens samhälle. mycket våld är alkoholrelaterat, bilolyckor likaså, många familjer har säkert splittrats pga alkoholen. dessutom är det bra mycket mer pengar som går till att behandla alkoholister osv jämfört med rökare.
jag tror inte direkt rökning kan stå till svars för lika mycket som alkohol.


du har nog rätt när jag tänker efter, problemet med alkohol är dock i dom flesta fall folk som inte kan hantera det, problemet med rökning är alla som utövar det.

quote:
hur man ska lösa det problemet vet jag ej =( jag dricker själv alkohol och i ärlighetens namn skulle jag inte tänka mig att gå ut o festa med polare osv om man inte drack något alls. nu är jag måhända en vek individ men så är det =)


Håller med lite, skulle kännas konstigt... men som sagt, tror lösningen ligger i att utbilda folk mer..

quote:
sen det här med bilderna på rökpaketen, så visst tycker jag att rökare särbehandlas negativt. för som sagt, då borde även alkohol osv ha sådana bilder, men det tror jag varken rödvinsvänstern eller backslickhögern skulle gå med på.


som sagt, problemet med alkohol är inte alkoholen i sig, utan missutnyttjandet av den. Alkohol är bevisat bra för hälsan intaget i en måtlig mängd.

quote:
För övrigt har väl rökningen minskat ganska mycket de senaste åren, i alla fall bland killar, istället snusar de som aldrig förr :Q


mjo, snus är ju inte helt bra heller, fast bättre än rökning antar jag.

Old Post Nov-17-2004 21:36  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Röker du?
Post New Thread    Post A Reply

Pages (7): « 1 2 3 4 5 [6] 7 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackFrom Desyn Masiello @ Budapest [2006] [3]

Click here to listen to the sample!Pause playback Praying Mantis - Silence Of Being Lonely (DJ I.C.O.N. Mix 2) [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 07:26.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!