|
|
|
|
 |
Blue Sky 99
Tomas Neil

Registered: Sep 2004
|
|
|
May-04-2008 20:29
|
|
|
 |
 |
djcresto
Tranceaddict Trainer

Registered: May 2001
|
|
|
'Als Boussoufa niet springt, hebben we een geval Arsenal'
Ref Johan Verbist twijfelde geen seconde over rode kaart voor Geraerts
Dat de scheidsrechter een cruciale rol zou spelen tijdens Anderlecht- Club Brugge stond in de sterren geschreven, zeker na alle arbitrale commotie van vorige week. Ref Johan Verbist legt uit waarom hij in de eerste helft rood trok.
Consternatie alom bij Club Brugge toen Karel Geraerts na minder dan een half uur al richting kleedkamers werd gestuurd. Scheidsrechter Johan Verbist vond de uitsluiting niet meer dan logisch.
'Ik heb geen seconde getwijfeld. De manier waarop Geraerts naar Boussoufa ging, met de voet vooruit, was al voldoende om rood te trekken. Dat hij hem niet vol raakt, doet er niet toe. Boussoufa heeft geluk dat hij nog opspringt of we hadden een tweede geval-Arsenal kunnen hebben', verwijst Verbist naar de horrortackle van Birmingham-speler Taylor waardoor Arsenal-spits Eduardo zijn been brak.
Club-doelman Stijn Stijnen wees erop dat Verbist diende te weten dat Boussoufa graag tegen de vlakte gaat.
'Kijk, het is niet de eerste keer dat ik een wedstrijd van Anderlecht fluit.
Ik weet ook dat Boussoufa soms al uit evenwicht is als hij al iemand ziet komen maar in die fase speelt dat geen rol. Na de wedstrijd ging Stijnen Boussoufa trouwens opzoeken en heb ik ze uit elkaar moeten halen.'
'Tijdens de rust kwamen spelers van Club me vragen of het echt nodig was om daar rood voor te geven. Voor het overige viel hun reactie mee.'
Desondanks kreeg Club niet minder dan zes gele kaarten en een rode. 'Dat ze in de tweede helft door die uitsluiting en de 2-0-achterstand gefrustreerd werden, is hun probleem. Dan kom ik gewoon tussen', klonk het laconiek.
'Maar ik heb op geen enkel moment zware problemen gehad om de wedstrijd in goede banen te leiden.'
Geen rood voor Sterchele
Op een gegeven moment flirtte ook François Sterchele met de uitsluiting. De Luikenaar had al geel en gooide achter de rug van Verbist een bal op de kermende Biglia. 'Een tweede gele kaart had daar gekund. Iedereen zei me dat Sterchele die bal had gegooid, maar ik had het zelf niet gezien. Bovendien vond ik het in de geest van de wedstrijd niet opportuun om nog eens geel te geven.'
Aan Anderlecht-zijde werd ook een strafschop geclaimd na handspel van Klukowski. 'Hij schoof over de grond en kreeg de bal tegen de arm. Er was geen beweging naar de bal toe dus een strafschop was dat zeker niet.'
May-05-2008 12:35
|
|
|
 |
 |
Jasperovitsj
Zehra roxorzz my boxorzz

Registered: Apr 2004
|
|
|
| quote: | Nieuw gokschandaal? "Anderlecht-STVV móést 4-1 worden"
06/05/2008 13:20
Volgens Aziatische bronnen zou er in China voor 1,2 miljoen dollar, zo'n 778.000 euro, gegokt zijn op de Belgische voetbalmatch Anderlecht - Sint-Truiden. In die wedstrijd boog Anderlecht in een spectaculaire slotfase een 0-1-achterstand om in een 4-1-overwinning.
Dat bericht Sport/Voetbalmagazine in zijn editie van woensdag.
"The Anderlecht game definitely stinks", zo luidden de berichten uit Azië. De 1,2 miljoen dollar waarvan sprake, is abnormaal veel. Meer dan 400.000 dollar was er dit seizoen nog niet ingezet op een wedstrijd uit de Jupiler League.
Maar er is nog meer dat argwaan wekt. Anderhalf uur voor de wedstrijd zakte de koers van 1.90 naar 1.60, terwijl tegelijk - in geval van een overwinning voor Anderlecht - ook de handicap (uitleg: zie kader onderaan) van 1.75 doelpunten naar twee doelpunten zakte. Dat is hoogst uitzonderlijk.
Drie doelpunten verschil
In het licht van deze informatie wordt het scoreverloop in Anderlecht-STVV erg interessant. Het betekent dat Anderlecht met minstens drie doelpunten verschil moest winnen vooraleer in China grote gokwinsten konden worden opgestreken. Na de vroege Truiense goal moest het dus nog wel 4-1 worden, 3-1 was niet genoeg.
Over de vier Brusselse doelpunten was meteen na afloop al veel te doen. Op basis van de televisiebeelden blijft echter alleen de twijfel bij het derde doelpunt overeind: Jonathan Legear leverde de assist voor Frutos' tweede vanuit flagrant buitenspel. Dat doelpunt voorkwam alvast dat gokkers in China hun ingezette geld kwijt waren.
Ook de onbestrafte strafschopfout van Juhasz op Chimedza in de eerste helft was het voorwerp van discussie. Krijgt STVV een penalty en wordt het 0-2, moest Anderlecht al winnen met 4-2 (nuloperatie) of 5-2 (kassa, kassa).
Zaak-Ye
Anderlecht-STVV is het eerste Belgische duel sinds de doortocht van 'gokchinees' Zheyun Ye in ons land, dat de koersen in Azië deed 'crashen'.
De KBVB werd vorige week door Club-Brugge-voorzitter Michel D'Hooghe meteen op de hoogte gebracht van de Chinese onheilstijding. D'Hooghe had het nieuws van Karl Dhont, de gokexpert die 2,5 jaar geleden ook al STVV-voorzitter Roland Duchâtelet inlichtte over verdachte Aziatische gokbewegingen op Belgische wedstrijden en daarmee voor een doorbraak zorgde in de affaire-Ye. Dhont bracht vorige week zelf de profliga op de hoogte.
Volgens Dhont zijn er duidelijke overeenkomsten met de gebeurtenissen ten tijde van de beruchte gokchinees. "Het lijkt om dezelfde structuren te gaan als toen: geldstromen die zijn opgezet door professionals en die bijna niet te traceren zijn. Ze stoppen bij dezelfde middle men als twee jaar geleden. Geloof me: de Asian bookies weten heel precies wie wat zet, het zijn geen ezels."
Dat er iemand is omgekocht om het resultaat van Anderlecht-STVV te beïnvloeden, wil Dhont zonder harde bewijzen niet gezegd hebben. Zijn conclusie is er niet minder duidelijk om: "1,2 miljoen dollar in anderhalf uur terwijl de koersen maar bleven zakken, bewijst onomstotelijk dat er iets aan de hand is." Dhont beschouwt zijn rol nu als uitgespeeld. De bal ligt nu in het kamp van het parket en het bondsparket.
Bij handicap 1.75 en twee doelpunten verschil voor Anderlecht, krijgt de gokker zijn inzet terug en wint de helft van de koers - in dit geval de helft van 1.90. Bij handicap 2 en twee doelpunten verschil voor Anderlecht, krijgt de gokker zijn geld terug, maar wint niets. Bij handicap 2 en méér dan twee doelpunten verschil voor Anderlecht, krijgt de gokker zijn geld terug vermenigvuldigd met de koers - in dit geval nog 1.60 op het laatst.
Jan Hauspie |
May-06-2008 15:15
|
|
|
 |
 |
|
 |
All times are GMT. The time now is 11:06.
Forum Rules: