|
[Interview] Tiësto is fit voor het Gelredome [Eindhovens Dagblad]
Tiësto is fit voor het Gelredome
Door ROB MUSTERS
Dinsdag 6 mei, De Bredase dj Tijs Verwest is aan het warmlopen voor het grote Gelredome-concert in Arnhem van aankomende zaterdag. De samenwerking met dance-gigant ID & T wordt Tiësto's 'grootste uitdaging' tot nu toe. Nooit eerder slaagde een disk-jockey erin om in zijn eentje een compleet uitverkocht voetbalstadion te vullen.
* Dj Tiësto: 'De aanloop naar het Gelredome-concert is vergelijkbaar met de training voor een marathon.' Foto Kees van Dongen
Duizend promoters, dj's, vip's, journalisten en vrienden uit de hele wereld staan op de gastenlijst. De registratie door zeventien camera's wordt wereldwijd uitgebracht op dvd en twee tv-films.
Na de almaar doorplenzende prijzenregen van het afgelopen jaar zit Tijs Verwest weer op het goede spoor. De overstelpende media-aandacht, de hysterische fans die allemaal met hem op de foto willen, het opdraven bij de uitreiking van de zoveelste trofee die allang niet meer in zijn prijzenkast van een bij twee meter past, het is de Bredase trance-keizer niet in de koude kleren gaan zitten.
Wat betekent het Gelredome-concert voor je?
Verwest: 'Ik zie het als het voorlopige hoogtepunt van mijn carrière. Ik ben in de Spock in Breda begonnen voor honderdvijftig man en nu sta ik voor 25.000 mensen. Dat had toch nooit iemand voor mogelijk gehouden?'
Hoe bereid je je voor op zo'n speciaal concert?
'We zijn er al maanden mee bezig. Het is een gigantische onderneming. De aanloop naar het Gelredome-concert toe is vergelijkbaar met de training voor de marathon. Ik heb met enkele gedoseerde optredens in de laatste drie maanden heel bewust gezorgd dat ik weer fit en scherp ben. Dat was ik vorig jaar even kwijtgeraakt.'
Heb je veel last gehad van alle aandacht?
'Ik moest er behoorlijk aan wennen. Ik heb jarenlang gezegd ik ben blij dat ik Marco Borsato niet ben'. Nu overkomt mij hetzelfde. Ik kan geen voet buiten de deur zetten en ik ben onmiddellijk dj Tiësto. De oude Tijs ben ik alleen nog binnen mijn familie- en vriendenkring. Het is best moeilijk. Als ik gezellig met een paar vrienden een café binnenstap, valt er meteen een pijnlijke stilte. Soms breekt er zelfs een soort paniek uit. Vervolgens komt iedereen op je af en wil om de beurt met je op de foto.'
'Ik voel me wel vereerd, maar een ontspannen avondje uit zit er niet meer in. Dat doe ik dus niet meer. Ik ga zo min mogelijk naar buiten. Ik zie buiten de vriendenkring eigenlijk geen normale mensen meer. Ik heb inmiddels wel een paar restaurants en kleine kroegjes ontdekt waar niemand me kent. Die feestjes met bekende Nederlanders trokken me nooit zo, maar tegenwoordig geniet ik er van. Daar kun je in alle rust wat drinken. Niemand die je aandacht vraagt. Ik begrijp nu beter waarom de BN'ers elkaar opzoeken.'
Hebben al die prijzen je creativiteit bevorderd?
'Integendeel. Ik kwam nergens meer aan toe. Mijn inspiratie was weg. Ik had geen tijd om nieuwe platen te beluisteren, kon amper de studio in. Na een half jaar begon het te wringen. Ik heb tijd en ruimte af moeten dwingen en een heleboel aanbiedingen afgeslagen. Vanaf januari dit jaar heb ik mijn handen weer vrij. Sindsdien werk ik door de week in de studio en treed ik in de weekends op. Ik heb mijn zelfvertrouwen weer terug.'
Hoe moet het verder na het Gelredome?
'Geen idee. Als het een succes wordt, kunnen we dit concept misschien in het buitenland uitproberen. Ik merk dat er veel belangstelling is. Overal waar ik kom, vragen de mensen naar het Gelredome-concert. In de dance-scene van Miami, New York en Londen is het het gesprek van de dag. Er komen promoters, organisatoren, dj's en journalisten uit de hele wereld op af. In de vip-room is op duizend genodigden gerekend. Mensen zijn benieuwd hoe het zal gaan, vanwege de crisis in de muziekwereld. Er is de laatste tijd veel kritiek op dance. Alles zou hetzelfde klinken en commercieel worden. Dat klopt wel, maar er wordt vergeten dat er nog genoeg interessante muziek overblijft. Daarnaast haken platenmaatschappijen af, omdat alles toch gratis gekopieerd wordt. Dat mag allemaal waar zijn, ik wil met het Gelredome-concert aantonen dat dance nog steeds heel erg leeft. Ik ga de dance-scene een hart onder de riem steken.'
'Dj Tiësto' zaterdag 10 mei, soloconcert in Gelredome, Arnhem, 22.00-07.00 uur.
|