Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > "Islam är på väg att prägla Sverige"
Pages (15): « 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

quote:
Originally posted by Aendy
Var det jag som var analfabeten eller mannen i reportaget?

LOL mannen så klart

Old Post Dec-01-2003 18:53  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:
Originally posted by RebeL9
LOL mannen så klart

Skönt... annars hade jag varit tvungen att bränna av en salva!

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Dec-01-2003 18:54  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic

Registered: Jul 2003

quote:
Originally posted by Aendy
Snälla JayBee, lyssna nu, innan du tar upp ett intresse för en troslära så ta gärna reda på VAD läran innehåller istället för att se på HUR utövarna agerar gentemot dig och din omgivning. Annars kan du ju tänka dig att gå med i VAM eftersom de antagligen inte heller aktivt har försökt värva över dig eller dina vänner.

quote:
inget starkt intresse, kommer knappast bli munk
EDIT: glömde säga: vad fan vet du om vad jag vet om buddismen.. shit lär dig vad jag vet om vad du kritiserar innan du kritiserar

Old Post Dec-01-2003 18:55  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
chjo
Shiva Trancer

Registered: May 2003
Jag är ganska trångsynt, eller iaf var jag det tidigare.
Jag har massa Muslimska vänner, ännu fler Hinduiska(skriver man så), känner inte så många Judar, mina allra flersta vänner är Kristna (Protestanter och Katoliker osv.)

Rent generellt tycker jag från en ganska objektiv sits att både Islam och Hinuismen kan vara rent ut sagt korkade, inte minst i deras syn på äktenskap och dyl. och av de bägge är Islam helt sjukt.
Jag har två vänner, dom är gifta idag, han är Hindu och hon är Muslim, mkt ovanlig kombination då de eg. inte få gifta sig. Deras religösa sammfund, deras släkt och gamla vänner pratar inte med dom längre.
Ska man sträcka sig ännu längra så har det ju på flera håll gått så långt att folk blir dödade för deras kärlek till "fel" personer.. och det är inom främst Islam, men kan förekomma inom Hinduismen me.
Bara några exempel, och eg. OT då det inte handlade om det, men såg att det tagits upp tidigare.

För min del skulle det kvitta om det byggdes mosker el, tempel för alla möjliga och omöjliga religioner. Men tyvär finns det alldeles för många fientliga/rasistiska personer idag, är ju som tydligt är inte så lätt.
Och som nämnt tidiagare, det skule inte finnas en chans att ett kristet sammfund skulle få bygga en kyrka med kyrktorn i ett muslimskt land.
Om det upprör folk så förtvivlat att de inte får bygga sitt tempel så går det ju alltid att flytta nånstans där religionen utövas.. eller!??

Old Post Dec-01-2003 18:55  Europe
Click Here to See the Profile for chjo Click here to Send chjo a Private Message Add chjo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
WhiteRussian
Hooked on smack

Registered: Oct 2001

Visst fan handlar religion till viss del om makt och att kontrollera massan!

Kristendomens viktigate betydelse under medeltiden var att bekräfta ståndsamhällets (adel, prästerskap, bönder) värderingar och att förhindra förändring.

Man såg ståndssamhället som en organism, en kropp, där varje del hade en viss funktion att fylla. Adeln krigade, prästerna bad, och bönderna arbetade.

Jag är hyfsat insatt i alla religioner, och tror ni verkligen det är någon slump att just kristendomen spelar en sån periferi roll i vårt västerländska samhälle när just den religionen är en av de mest fundamentalistiska och har använts i så brutala syften genom åren?

Vem fan vill inte hålla sig så långt bort från kristendom som möjligt...

Koranen behandlar kvinnor betydligt bättre än Bibeln, den är juh ändå skriven 500-600 år senare av någon eller några som uppenbarligen läst Bibeln. När den kom till bland arabfolken hade kvinnor nästan ingen legal status alls och var en mycket positiv förändring.

Till exempel såldes kvinnor in i äktenskap som mannen kunde bryta när han ville. De hade heller inte rätt att ärva eller inneha egendom. Islam och koranen ville att män och kvinnor skulle leva under samma villkor.

Men tyvärr som allt annat så har Koranen tolkats annorlunda under andra perioder vilket lett till en lägre status för kvinnor.

Med andra ord, Islam och Koranen degraderar inte kvinnan på något sätt. En del av utövarna gör det och har länge gjort det.

En sak ska ni ha klart för er, det finns INGEN frommare religion än Islam i sitt renaste stadium.

Jose Zamora & C.Nemmo - Lochness (Dub Mix)
---
DanceSafe

Old Post Dec-01-2003 18:57  Europe
Click Here to See the Profile for WhiteRussian Click here to Send WhiteRussian a Private Message Add WhiteRussian to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

Väl skrivet WhiteRussian. Och jag som trodde du bara kunde förespråka droger

Rekommenderar er andra som inte är fullt så pålästa att läsa följande sida:

http://www.islamiska.org/s/kvhs1.htm

Det behandlar kvinnornas roll i Islam.

Old Post Dec-01-2003 19:02  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

quote:
Originally posted by JayBee
EDIT: glömde säga: vad fan vet du om vad jag vet om buddismen.. shit lär dig vad jag vet om vad du kritiserar innan du kritiserar

quote:
Originally posted by JayBee
inget starkt intresse, kommer knappast bli munk

Inte många buddister är munkar fast att de har ett starkt "intresse". Lika lite som att många kristna är präster...

Old Post Dec-01-2003 19:03  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002
Ghost Smilie

haha där fick jag svar på tal, så det heter duga (ang mensen)

andrew.. ok.. ang. citatet. nej jag tolkar det inte heller som att de inte FÅR be i en moske under mens.. men jag var totalt övertygad om att så var fallet innan (för typ 30 min. sen) men nu när rebel också skrivit hur det är, så får jag väl bita i det sura äpplet och vara införstådd med det

ang. det med kobran så skippar vi det

rebel, du sa ju detta till goldiluxe? eller menade du det inte till henne?

Och ännu mer tur att det finns så toleranta och vänligt sinnade människor som kan tänka sig en moské i sin respektive stad (tex stockholm, trollhättan, uppsala)

mena du inte då att hon inte var tolerant och vänligt sinnad? så tolkade i alla fall jag det.

aendy, huuuuh, fy fan vilket svin till människa den där gubben var

Tom Cloud - Told You So

Old Post Dec-01-2003 19:06  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

quote:
Originally posted by chjo
Ska man sträcka sig ännu längra så har det ju på flera håll gått så långt att folk blir dödade för deras kärlek till "fel" personer.. och det är inom främst Islam, men kan förekomma inom Hinduismen me.

Hmm... eller i kristendomen, protestanter och katoliker är inte alltid så såta vänner de heller!

Old Post Dec-01-2003 19:06  Nepal
WhiteRussian
Hooked on smack

Registered: Oct 2001

quote:
Originally posted by RebeL9
Väl skrivet WhiteRussian. Och jag som trodde du bara kunde förespråka droger

Tack,
Jag har andra intressen också,

Kul att 20 poäng Historia kommer till nytta på ett tranceforum...
Jaja, tillbaks till pluggandet...tenta på torsdag.

Ingen som har något att säga om skillnaderna mellan Qinq-dynastin och Mogulriket?

Jose Zamora & C.Nemmo - Lochness (Dub Mix)
---
DanceSafe

Old Post Dec-01-2003 19:08  Europe
Click Here to See the Profile for WhiteRussian Click here to Send WhiteRussian a Private Message Add WhiteRussian to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

Glorie: Jag vet inte om hon är tolerant eller inte. Iallafall verkar hon inte ge bilden av sig som en tolerant människa. Därför skrev jag att tur att det finns toleranta människor i landet som ändå kan tänka sig leva sida vid sida med muslimer och umgås över religionsgränserna.

Old Post Dec-01-2003 19:08  Afghanistan
Goldiluxe
Senior tranceaddict

Registered: Jan 2003

quote:
Originally posted by WhiteRussian
Big ups till dig Rebel som försöker slåss mot fördomar!

Tyvärr kommer de alltid existera så länge människor är rädda för förändring. Människor är extremt konservativa.

Jo, men varfor skall sadana forandringar komma till ett land dar majoriteten av befolkningen inte ar villiga att ta emot?
Alla valjer inte den forandringen.
och som sagt flyttar jag till ett annat land, far jag faktiskt anpassa mig, sprak, levnadssatt, osv.

Jag ma vara konservativ, men vill JAG ha forandring, sa FLYTTAR JAG TILL FORANDRING, vilket jag har gjort.

Men jag vill komma hem till ett Sverige som kanns bevarat.
Sen behover det inte vara att manniskor ar radda eller konservativa.
Dem kanske helt enkelt ar nojda med vad dem har och vad som finns??

Vad jag vet betyder det mycket for manniskor att man kanner att alla gor nytta och bidrar med arbetskraft och positiva saker o ting till samhallet och sin omgivning.

Flyttar man till ett nytt land men lever kvar i det gamla, ar det kanske svart att se nagon nytta i dem manniskorna?
Och darfor ar man inte villig att investera tid , forstaelse och pengar?

Old Post Dec-01-2003 19:09  Netherlands
Click Here to See the Profile for Goldiluxe Click here to Send Goldiluxe a Private Message Add Goldiluxe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > "Islam är på väg att prägla Sverige"
Post New Thread    Post A Reply

Pages (15): « 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbacksasha 1995 bangkok..track 1... [2004] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackAlberto Tapia, Pedro Miras & Dj Abel - 2001 The Odyssey (Vocal) [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 08:03.

Forum Rules: