|
Nieuwe serie The trip:
Het boek De ijssalon van dokter Harry van Bas Vlugt vormde de basis voor de nieuwe reeks van The Trip. Daarin beschrijft de auteur de reis die hij door Afrika maakte. Vlugt legde dezelfde historische route af als Dokter Livingstone ooit deed. “Het is voor mij onbeschrijfelijk dat dit programma gemaakt is. Eigenlijk is het een soort verfilming van mijn boek”, vertelt Vlugt. Hij was nauw betrokken bij de voorbereidingen van het programma en ook na de start van de reis hield hij precies bij waar de twee teams zich bevonden.
Vooral voor Gijs en Jaap verliep de reis in het begin niet zo voorspoedig. “Zij waren een bron van zorg”, lacht Vlugt. “Na een week zaten ze nog steeds aan het strand, op de plek waar ze gestart waren.” Het team ging totaal onvoorbereid op reis en maakte misschien daardoor de meest bizarre dingen mee. “Ik dacht dat Jaap zich wel in zou lezen, maar Jaap dacht dat van mij”, lacht Gijs (foto). “Toen we in Afrika aankwamen hadden we dus geen flauw idee wat ons te wachten stond.”
Na afloop van hun ‘Trip’ las Gijs het boek van Vlugt pas. “Dat was echt raar”, vertelt hij. “Dan las ik iets en dan hadden wij dat ook meegemaakt.” Zo kwamen Gijs en Jaap net als Vlugt in zijn boek terecht bij een groep nogal racistische boeren. “Als de camera aanstond waren de mensen wel voorzichtiger, maar we hebben hele racistische dingen gehoord”, vertelt Gijs.
Gijs en Jaap maakten ook hele bizarre dingen mee. “We kregen op een gegeven moment een lift van een politieman”, vertelt Gijs. “We kenden de weg daar wel en wisten dat we rechtdoor moesten, maar toen sloeg hij opeens linksaf. We hadden geen flauw idee wat hij ging doen, tot bleek dat hij tussendoor even iemand ging arresteren. Die man werd gewoon tussen ons in op de achterbank gezet”, zegt Gijs nog steeds verbaasd.
Ook raakte een Afrikaanse smokkelaar, van wie ze een lift kregen, zo op de twee jongens gesteld, dat Jaap en Gijs een heel mooi souvenir mee naar huis mochten nemen. “Jaap bleek al de hele reis boven een zak met goud in de auto te zitten en we mochten allebei een klein klompje mee naar Nederland nemen.” [KdV]
Volgende week kun je alles lezen over de belevenissen van het team van Tomas en Aren.
TVGids.nl
______
hehe de 1e serie met steffen en flip (van o.a. de pulpshow) was erg leuk. Eigenlijk is dit wel net iets extremer dan peking expres aangezien daar ook hele crews mee reizen met de mensen.
|