|
Idag framförde Englands inrikesminister ett förslag om att göra cannabis till en klass C drog, på samma nivå som anabola steroider. En majoritet i Englands "riksdag" (House of Commons) är för detta.
I Portugal är allt redan fritt, Italien och Spanien har väldigt "generösa" lagar och det är egentligen bara en tidsfråga innan de följer Portugals exempel.
I Portugals drogpolitik är nu rehabiltering kärnan, istället för att ödsla tid och enorma summor pengar på att försöka stoppa drogerna, ( knark är ett jävla 60-tals ord som Alva Myrdal hittade på, det vill jag INTE använda, ).
Människor har i alla tider uttnyttjat droger, i religösa riter, i matlagning, och för att helt enkelt må bättre en liten stund.
Jag tycker vi ska göra samma sak, på LÅNG sikt, i Sverige, långsamt börja reglera droger, och så småningom avkrimnalisera det.
Visst skulle en del fastna i ett missbruk, ett väldigt litet antal dock. Däremot tror jag inte att man skulle få någon slags extrem lavinartad ökning av "nergådda drogmissbrukare". De flesta skulle vara alkoholister, alkohol är extremt psykist beroende, och väldigt mänga människor har generna för att utveckla ett alkohol beroende. Tobak är mer beroendeframkallande än heroin... need I say more
Klart det skulle gå skattepengar till att hjälpa missbrukarna, MEN vi skulle tjäna på att inte lägga lika stora resurser på att stoppa drogerna, och när man betalar så mycket skatt i Sverige som vi gör nu skulle vi definitivt inte få en skatteökning bara för att finansiera missbrukarhjälp.
Sverige skulle i början ha svårt med avkriminaliserade droger, vi tenderar att ta saker till det extrema, men så småningom skulle vi också vänja oss.
Inte heller jag tror att majoriteten av svenskarna skulle börja använda droger om det avkriminaliserades, det är för djupt rotat hur "skadligt" det är.
Jag tror bara det är en tidsfråga innan Sverige börjar luckra upp sina gamla lagar om narkotika, om 10 år är åtminstone cannabis lagligt.
Missbruk KAN skada andra, vafan är det för snack att det alltid skulle göra det?
Man måste skilja på BRUK och MISSbruk. De flesta klarar av att BRUKA alkohol, en del MISSbrukar. Det är inte så att alla som BRUKAR narkotika MISSbrukar, get it?
Men så länge som Sverige håller fast vid sin patetiska narkotika politik får jag sitta hemma och röka cannabis, istället för att dra en feting på krogen medans alla andra super sig redlöst berusade. (Har jag iof gjort, men det är lite små nervigt, )
Och vara extremt paranoid när jag har E i kroppen och dansar till skön trance... *suck* 
|