Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Riksdagsvalet 2006
Vem tänker du rösta på?
This poll is closed.
Centern 0 0%
Feministiskt initiativ 0 0%
Folkpartiet 5 11.36%
Junilistan 0 0%
Kristdemokraterna 1 2.27%
Miljöpartiet 5 11.36%
Moderaterna 15 34.09%
Piratpartiet 3 6.82%
Socialdemokraterna 4 9.09%
Vänsterpartiet 4 9.09%
Övrigt parti 1 2.27%
Blankt/röstar ej 2 4.55%
Får ej lov att rösta 4 9.09%
Total: 44 votes 100%
  [Edit Poll (moderators only)]

Pages (18): « 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Vizay
immiNspired



Registered: Dec 2001
Location: Stockholm & in my mind

jag vill inte leva i ett kontrollsamhälle á la wannabe stalin och hans kommunistsovjet.
Jag vill kunna ha en valmöjlighet ang. vissa saker som staten inte har ett dugg med att göra...

snart får jag väl inte äta chips längre när jag vill för att det är så "farligt"...


___________________
quote:
Originally posted by davedresden
i suggest getting the gabriel & dresden prog-a-minute. in 3 easy steps you too could change the face of dance music.

batteries not included.

- dave

Old Post Aug-22-2006 09:53  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed



Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

quote:
Originally posted by Vizay
snart får jag väl inte äta chips längre när jag vill för att det är så "farligt"...


Ja, det kan man ju få cancer av, om Aftonbladet får bestämma...


___________________
Facebook
www.djlaszlo.com
blog.laszlo.se
www.laszlo.se

Old Post Aug-22-2006 10:15 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
DjAviander
Simply Addicted



Registered: Sep 2003
Location: New York, NY

För första gången i mitt 18åriga liv får jag äntligen säga till om vad jag tycker i saker och ting som är viktiga.

Jag får rösta, då jag fyller år 6 dagar innan valet vilket jag ser som en stor fördel!

Personligen röstar jag på miljöpartiet, vilket jag har ett väldigt gott och långt resonemang för.

Jag tror inte att Sossarna kommer att sitta kvar efter det här valet då, tyvärr, högerns allians är för stark. Därför undrar ni säkert varför jag inte lägger en röst på Sossarna? För att jag tror att sossarna skulle må bra av en mandatperiod som opposition istället för att sitta i regering ännu en omgång. För jag tycker att sossarna har blivit för självgoda och lite för självsäkra vad det gäller att kamma hem röster.

Men vänstern då? Njae, nog för att dom ligger i linje med min politiska tankegång, men så länge Lars "Kommunist-kameleonten" Ohly sitter vid makten så känns det som ett osäkert kort.

Jag är hellre död än blå då detta strider mot alla mina moraliska principer. Så en röst på miljöpartiet känns för mig helt rätt. Detta då jag hoppas att miljöpartiet växer sig så pass starka att högeralliansen, som jag tyvärr tror kommer att vinna, måste samarbeta med miljöpartiet, som ändå ligger lite åt vänster. Då har jag fått in min vänsterpolitik i maktens salar iaf.

Detta är naturligtvis ett drömscenario, men jag anser inte att en röst på MP är en bortkastad röst.

Det anser jag dock att en röst på F!, Junilistan eller Piratpartiet är.


___________________
"If only the good die young, I must be really bad 'cause I intend to live forever!"


Sig shmig, who reads these stupid things anyway?

Old Post Aug-22-2006 10:20  Sweden
Click Here to See the Profile for DjAviander Click here to Send DjAviander a Private Message Add DjAviander to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix



Registered: May 2001
Location: Sweden

quote:
Originally posted by DjAviander
Jag är hellre död än blå då detta strider mot alla mina moraliska principer.


Känner du för att utveckla?


___________________
man with no sig

Old Post Aug-22-2006 14:59 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now



Registered: Apr 2002
Location: Stockholm SWE -> Ear candy: Empty State
om nån missat

Bra krönika av Marie Söderqvist


___________________

Tom Cloud - Told You So

Last edited by Glorie on Aug-24-2006 at 08:50

Old Post Aug-24-2006 08:39  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
DjAviander
Simply Addicted



Registered: Sep 2003
Location: New York, NY

quote:
Originally posted by reveal
Känner du för att utveckla?


Okej, att vara död var kanske att ta i, jag tänker nog inte gå och ta livet av mig bara för att bevisa att jag är röd. Klantigt uttryckt av mig.

Jag anser helt enkelt att det blåa "blocket" som faktiskt har uppstått är mycket mindre humana i sin politik än vad det gäller det röda "blocket". T.ex. vad det gäller flykting-, integrationspolitik och arbetskraftsinvandringsfrågan. Sen att skatter har blivit en hjärtefråga för mig att debattera, vet jag inte varför riktigt.

Jag anser helt enkelt att det bör finnas en vilja att hjälpa varandra ekonomiskt och socialt. Visst Sverige har bland de högsta skatterna i världen, men vi får så mycket för dom. Visst vi har monopol på både alkohol och mediciner, men allvarligt talat, jag skulle inte vilja släppa det "fritt" heller. Fri tillgång på alkohol innebär ökad tillgång och framför allt, ökad omsättning och konsumtion vilket jag inte tycker vi ska styrka.


___________________
"If only the good die young, I must be really bad 'cause I intend to live forever!"


Sig shmig, who reads these stupid things anyway?

Old Post Aug-24-2006 11:14  Sweden
Click Here to See the Profile for DjAviander Click here to Send DjAviander a Private Message Add DjAviander to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired



Registered: Dec 2001
Location: Stockholm & in my mind

quote:
Originally posted by DjAviander
Fri tillgång på alkohol innebär ökad tillgång och framför allt, ökad omsättning och konsumtion vilket jag inte tycker vi ska styrka.


Tycker du inte det är lite hyckleri att sitta och förneka det kapitalistiska samhälle vi faktiskt lever i?


___________________
quote:
Originally posted by davedresden
i suggest getting the gabriel & dresden prog-a-minute. in 3 easy steps you too could change the face of dance music.

batteries not included.

- dave

Old Post Aug-24-2006 11:30  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
DjAviander
Simply Addicted



Registered: Sep 2003
Location: New York, NY

quote:
Originally posted by Vizay
Tycker du inte det är lite hyckleri att sitta och förneka det kapitalistiska samhälle vi faktiskt lever i?


Vad menar du? För jag hänger inte riktigt med där måste jag säga

Visst lever vi i ett kapitalistiskt samhälle, inget snack om saken, mej ag vill inte att detta kapitalistiska samhälle ska vara genom-alkoholiserat för den sakens skull.


___________________
"If only the good die young, I must be really bad 'cause I intend to live forever!"


Sig shmig, who reads these stupid things anyway?

Old Post Aug-24-2006 11:44  Sweden
Click Here to See the Profile for DjAviander Click here to Send DjAviander a Private Message Add DjAviander to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Christian Ö.
Make U Mine



Registered: Nov 2004
Location: Lidingö, Stockholm, Sweden

Vi är med i EU, om jag inte minns fel så finns det t.o.m en EU-regel som säger att det inte får finnas monopol på sprit (rätta mig om jag har fel)... Jag tycker det är sjukt att det inte får säljas t.ex vin i mataffärerna!


___________________

www.myspace.com/christianohman

Last edited by Christian Ö. on Aug-24-2006 at 12:37

Old Post Aug-24-2006 12:26  Sweden
Click Here to See the Profile for Christian Ö. Click here to Send Christian Ö. a Private Message Visit Christian Ö.'s homepage! Add Christian Ö. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac



Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK

quote:
Originally posted by Christian Ö.
Vi är med i EU, om jag inte minns fel så finns det t.o.m en EU-regel som säger att det inte får finnas monopol på sprit (rätta mif om jag har fel)... Jag tycker det är sjukt att det inte får säljas t.ex vin i mataffärerna!


Mm det är jättekonstigt i jämförelse med andra EU-länder
Här i Holland men även alla länder som ligger omkring är det en vardagssak att gå in i mataffären o lägga till en flaska vin eller en burk starköl när det behövs. Jag anser det är inget fel med det, dock har vi seperata alkoholbutiker (som INTE styrs av staten) där man har bättre utval samt att det hjälper att hålla bort de riktigt tunga dryck (typ 30-40-50%) som inte finns i mataffärerna

Som utländare skulle jag säga att Systembolaget är ett bra sätt att skydda befolkningen men det gör det också jätteomständigt för de som har koll på saken o vet att de ska inte överdriva deras konsumption. Ett mer liberal politik skulle till slut bidra att alkoholmissbruket förminskas tror jag


___________________
GHF Community - for all your EDM needs!

Old Post Aug-24-2006 12:35  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired



Registered: Dec 2001
Location: Stockholm & in my mind

quote:
Originally posted by DjAviander
Vad menar du? För jag hänger inte riktigt med där måste jag säga

Visst lever vi i ett kapitalistiskt samhälle, inget snack om saken, mej ag vill inte att detta kapitalistiska samhälle ska vara genom-alkoholiserat för den sakens skull.


Varför skulle gemene man supa mer bara för att säg alkohol upp till 20% går att köpa i en vanlig matbutik?

Tycker den inställningen är ännu ett bevis på att nuvarande statens kontrollfasoner har ett skrämmande genomslag på folk.
Titta på vilket land som helst där alkohol säljs i matbutikerna, alkoholismen är inte större där än i sverige.
Har för mig att det tom. finns undersökningar som visar på att vi de fakto löper större risk att falla dit med nuvarande monopolvariant eftersom den lätt leder till helgalkoholism. I övriga delar av europa så handlar det mer om ett utspritt användande, ett glas vin om dagen varianten typ.

Ska se om jag kan hitta mer info om detta...


___________________
quote:
Originally posted by davedresden
i suggest getting the gabriel & dresden prog-a-minute. in 3 easy steps you too could change the face of dance music.

batteries not included.

- dave

Old Post Aug-24-2006 14:31  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SMC
custom title addict



Registered: Sep 2003
Location: Sweden

quote:
Originally posted by DjAviander
Jag anser helt enkelt att det bör finnas en vilja att hjälpa varandra ekonomiskt och socialt.


Det är tomt prat. Vad du egentligen konkret förespråkar är att människor ska rånas enligt politiskt godtycke oavsett om viljan att hjälpa varandra finns eller inte.

quote:

Visst Sverige har bland de högsta skatterna i världen, men vi får så mycket för dom.


Man får knappast mycket för dom. Det är skratteratande att någon kan tro att statens diverse planekonomiska monopolverksamheter kan ge konsumenter bättre kvalitet och lägre priser än vad fria ärliga verksamheter skulle kunna göra. Statliga verksamheter saknar alla incitament till kvalitetsförbättring och prissänkning som ärliga verksamheter har. Och allt detta är då bortsett från att de systematiska institutionaliserade rånen som finansierar statliga verksamheter i första läget är djupt förkastliga. Jag tror få skulle acceptera att bli rånade när de är på väg in på ICA, oavsett hur bra en matkasse man får när man går ut. Ännu färre skulle acceptera att bli rånade av ICA trots att de inte handlar där eller inte är intresserade av vad de har att erbjuda.

Enkel analogi, särskilt lämplig för hjärntvättade socialister.



quote:

Visst vi har monopol på både alkohol och mediciner, men allvarligt talat, jag skulle inte vilja släppa det "fritt" heller. Fri tillgång på alkohol innebär ökad tillgång och framför allt, ökad omsättning och konsumtion vilket jag inte tycker vi ska styrka.


1. Varken du eller någon annan har rätt att föbjuda mig att idka frivillig handel med legitim egendom. Ett monopol innebär oundvikligen angrepp. Att du inte vill släppa det fritt är en långsökt omskrivning av att du vill förbjuda mig att sälja alkohol i min affär och du är beredd att låta polisen angripa mig och (om jag verkligen rättmätigt försvarar mig mot angreppet) döda mig om jag väljer att sälja alkohol trots att jag blivit hotad. Detta är din humana hållning. Du kommer förmodligen känna dig manad att påstå att detta är ett halmgubbeargument, men om du inte lurar dig själv alldeles för hårt så inser du att det inte är ett sådant.

2. Du har inget att göra med andra människors konsumtion av någon vara. Du skriver att du inte tycker att "vi" ska "styrka" ökad omsättning och konsumtion, vad det nu må innebära, men vad du återigen egentligen vill är vad jag förklarade på punkt 1.

Old Post Aug-24-2006 15:35 
Click Here to See the Profile for SMC Click here to Send SMC a Private Message Add SMC to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Riksdagsvalet 2006
Post New Thread    Post A Reply

Pages (18): « 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackneed to have this track... driving me insane! [2006] [4]

Click here to listen to the sample!Pause playbackA.I.D.A. - "Corvana" [2003]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 11:56.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!