|
För första gången i mitt 18åriga liv får jag äntligen säga till om vad jag tycker i saker och ting som är viktiga.
Jag får rösta, då jag fyller år 6 dagar innan valet vilket jag ser som en stor fördel!
Personligen röstar jag på miljöpartiet, vilket jag har ett väldigt gott och långt resonemang för.
Jag tror inte att Sossarna kommer att sitta kvar efter det här valet då, tyvärr, högerns allians är för stark. Därför undrar ni säkert varför jag inte lägger en röst på Sossarna? För att jag tror att sossarna skulle må bra av en mandatperiod som opposition istället för att sitta i regering ännu en omgång. För jag tycker att sossarna har blivit för självgoda och lite för självsäkra vad det gäller att kamma hem röster.
Men vänstern då? Njae, nog för att dom ligger i linje med min politiska tankegång, men så länge Lars "Kommunist-kameleonten" Ohly sitter vid makten så känns det som ett osäkert kort.
Jag är hellre död än blå då detta strider mot alla mina moraliska principer. Så en röst på miljöpartiet känns för mig helt rätt. Detta då jag hoppas att miljöpartiet växer sig så pass starka att högeralliansen, som jag tyvärr tror kommer att vinna, måste samarbeta med miljöpartiet, som ändå ligger lite åt vänster. Då har jag fått in min vänsterpolitik i maktens salar iaf.
Detta är naturligtvis ett drömscenario, men jag anser inte att en röst på MP är en bortkastad röst.
Det anser jag dock att en röst på F!, Junilistan eller Piratpartiet är.