Originally posted by JayBee
det där var kanske intressant men jag hajar inte riktigt mätaren. kan du skriva i text istället hur mycket tid och hur hög decibel jag kan lyssna på per vecka eller vad det var?
jaha ok.. men då kommer bara frågan, hur högt är det jag lyssnar på?
men altså 121 decibel måste vara jävligt högt då hoppas jag, inet winamp nivå eller nått.
fan det skulle vara bra att veta hur högt min winamp nivå ligger på och min mp3 spelare för jag lyssnar typ på dem 2 dygnet runt.
___________________
http://www.advantico.se
Jan-26-2004 13:56
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™
Registered: Apr 2001
Location: La La Land
quote:
Originally posted by JayBee
det där var kanske intressant men jag hajar inte riktigt mätaren. kan du skriva i text istället hur mycket tid och hur hög decibel jag kan lyssna på per vecka eller vad det var?
Vi tar som exempel... om du utsätter dig för 110dB så får du utsätta dig för det i maximalt ca.13 minuter på en vecka.
Ljudnivån är en allmän nivå.. alltså dB är det man mäter ljudvolym med... det spelar ingen roll om du står bakom ett plan, lyssnar på winamp, mp3 eller skrammel från mamma i köket... allt har en ljudnivå och den beror på hur högt man slamrar eller hur mycket dina högtalare/förstärkare kan återge.
Det som nämns i tabellen är bara exempel på hur högt vissa saker låter...
loyden: jo jag hajar men altså hur tar jag reda på hur mycket decibel min winamp är på? för jag kör alltid max volym på den och det ända som ändras är kanske låtens inspelnings volym men förutom någon enstaka låt så är nästan alla mina låtar på ungefär samma volym.
___________________
http://www.advantico.se
Jan-26-2004 14:05
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™
Registered: Apr 2001
Location: La La Land
quote:
Originally posted by JayBee
loyden: jo jag hajar men altså hur tar jag reda på hur mycket decibel min winamp är på? för jag kör alltid max volym på den och det ända som ändras är kanske låtens inspelnings volym men förutom någon enstaka låt så är nästan alla mina låtar på ungefär samma volym.
Men det går inte att säga att din winamp via din dator spelar en viss volym.. det hänger vilken typ av högtalare du har och hur mycket förstärkar delen till dom kan driva på och för att få reda på det måste du mäta det.
Originally posted by JayBee
loyden: jo jag hajar men altså hur tar jag reda på hur mycket decibel min winamp är på? för jag kör alltid max volym på den och det ända som ändras är kanske låtens inspelnings volym men förutom någon enstaka låt så är nästan alla mina låtar på ungefär samma volym.
Hehe, om du spelar winamp lika högt som ett jetplan låter vid start på 100m avstånd så spelar du ganksa högt. Feta högtalare iaf...
Öronproppar är självklart för mig...
___________________
insignificant cor member alliance
Jan-26-2004 17:22
JayBee
Trance Fanatic
Registered: Jul 2003
Location: Stockholm
lol på både Steve och cloudburst
Steve: jo ok då jag köper väl en decibel mätare för 1400 och mäter mina högtalare och sen stoppar jag ner den i en låda och kanske tar upp den igen om 3 år och tittar på den lite
cloudburst: haha ok jag antog att du menade att du använder öronproppar på fester men av det du skrev så kan man dra slutsatsen att du använder öronproppar när du lyssnar på winamp eller mp3 spelare. HAHAA jag får en rolig bild i huvudet på hur det kan se ut
___________________
http://www.advantico.se
Jan-26-2004 20:05
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™
Registered: Apr 2001
Location: La La Land
quote:
Originally posted by JayBee
lol på både Steve och cloudburst
Steve: jo ok då jag köper väl en decibel mätare för 1400 och mäter mina högtalare och sen stoppar jag ner den i en låda och kanske tar upp den igen om 3 år och tittar på den lite
cloudburst: haha ok jag antog att du menade att du använder öronproppar på fester men av det du skrev så kan man dra slutsatsen att du använder öronproppar när du lyssnar på winamp eller mp3 spelare. HAHAA jag får en rolig bild i huvudet på hur det kan se ut
Originally posted by SteveTranz4ever
Dum fråga får dumt svar No hard feelings
___________________
http://www.advantico.se
Jan-26-2004 20:59
Cloudburst
I am the maximum
Registered: Oct 2003
Location: Jötebårj
quote:
Originally posted by JayBee
lol på både Steve och cloudburst
cloudburst: haha ok jag antog att du menade att du använder öronproppar på fester men av det du skrev så kan man dra slutsatsen att du använder öronproppar när du lyssnar på winamp eller mp3 spelare. HAHAA jag får en rolig bild i huvudet på hur det kan se ut
Hahaha!
I'm teh pwn3d!!1
___________________
insignificant cor member alliance
Jan-26-2004 21:16
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™
Registered: Apr 2001
Location: La La Land
Kom just tillbaks från Vällingby och företaget UMEC Earfoon där jag fått mina hörselgångar avgjutna. 8 veckor tar det sen har jag mina superfina proppar Endast 1400:- . Inte mycket anser jag eftersom min hörsel är ovärdelig för mig !
Finns en rad olika filter men jag ska få det som lämpar sig bäst för folk som jobbar som DJs eller på nattklubbar.
Last edited by SteveTranz4ever on Apr-05-2004 at 14:57
Apr-05-2004 14:52
DjAviander
Simply Addicted
Registered: Sep 2003
Location: New York, NY
quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Kom just tillbaks från Vällingby och företaget UMEC Earfoon där jag fått mina hörselgångar avgjutna. 8 veckor tar det sen har jag mina superfina proppar Endast 1400:- . Inte mycket anser jag eftersom min hörsel är ovärdelig för mig !
Finns en rad olika filter men jag ska få det som lämpar sig bäst för folk som jobbar som DJs eller på nattklubbar.
När dom hade i sån silicon i örat så fan va tyst det blev, då hörde man verkligen att man har tinnitus
Gaah, synd bara att det var så pass dyrt ändå.
Jag menar, jag är rädd om min hörsel och vill behålla den länge, då är inte 1400 nå mycket.. Men just nu .. Skulle verkligen behöva formgivna proppar =)
Tack för tipset Steve!
___________________
"If only the good die young, I must be really bad 'cause I intend to live forever!"