Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Röker du?
Röker du?
You do not have permission to vote on this poll.
Ja 10 11.36%
Ja, men försöker sluta 7 7.95%
Nej, men har slutat 4 4.55%
Nej, men jag snusar 11 12.50%
Nej, har aldrig rökt 56 63.64%
Total: 88 votes 100%
  [Edit Poll (moderators only)]

Pages (7): « 1 2 3 4 5 6 [7]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
n0bben
-

Registered: May 2002

quote:
Originally posted by St_Andrew
Jag fattar inte hur folk kan påstå att sjukvården blivit sämmre, för det har den verkligen inte, vi botar mer människor än någonsin idag, vi återställer fler etc. Dock har vi högre krav än vad vi haft innan, men det sista sjukvården blivit är sämmre.

har du tagit en titt på vårdköerna och dess utveckling under de senaste åren? standarden på vården i sig är kanske lika bra, men köerna är inte någon munter historia. nog för att vi kanske har mer åkommor idag (psykiska sjukdomar osv) men just därför behöver vården effektiviseras..

där jag bor har de nu också valt att lägga ner sjukhuset, så i mitt fall måste jag åka 6 mil, även om det är akut. vad vitsen är med det har jag inte riktigt förstått.

Old Post Nov-17-2004 22:28  Sweden
Click Here to See the Profile for n0bben Click here to Send n0bben a Private Message Add n0bben to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by n0bben-
har du tagit en titt på vårdköerna och dess utveckling under de senaste åren? standarden på vården i sig är kanske lika bra, men köerna är inte någon munter historia. nog för att vi kanske har mer åkommor idag (psykiska sjukdomar osv) men just därför behöver vården effektiviseras..

Vi har mer läkare och sjuksköterskor idag än vi någonsin haft innan, dock har andelen patienter ökat drastiskt, och tyvärr hittade jag ingen info om hur vårdkööerna förändras genom åren. Men en intresant sak är att folk idag söker vård för saker som man inte gjorde för ett antal år sen. Många utav dom som har långa väntetider har det för att det inte är akut, det är nått man inte ens skulle ha opererat för för 10 år sedan.

med det sagt kan jag till viss del hålla med om att vården behöver effektiviseras, men "Hotet" är överdrivet.

quote:
där jag bor har de nu också valt att lägga ner sjukhuset, så i mitt fall måste jag åka 6 mil, även om det är akut. vad vitsen är med det har jag inte riktigt förstått.

billigare?

Old Post Nov-17-2004 22:48  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002

quote:
Originally posted by St_Andrew
Jag fattar inte hur folk kan påstå att sjukvården blivit sämmre, för det har den verkligen inte

sure, vi har lärt oss att hålla varandra vid liv längre. vi botar många. Inget om det men

som Nobben sa... sjukhus lägger ner överallt.. kanske inte i din stad Örebro.. där finns ett Universitetssjukhus. du drabbas inte. I sundsvall där jag kommer från t.ex. har man stängt ner halva sjukhuset och vi har ett stort lasarett kan jag tillägga. Längre upp i Norrland är avstånden avsevärt mkt längre än 6 mil för att få sjukvård. Nyligen la de ner helikoptertrafiken i Jämtland t.e.x. Det blev för dyrt att ha en helikopter beredd att rädda folk i nöd (t.ex. i fjällen) Så det e bara om man bor i tätbefolkade områden i Sverige som man har nära till sjukvård.

för att inte tala om alla stackars havande mammor som tvingas åka i förlossningsvärkar hela vägen från Sthlm till Västerås eller Eskilstuna. Känns sådär bra. och just det, I norrbotten äre på förslag att lägga ner BB i Kiruna, Piteå och Kalix. Jga undrar vart dom ska föda sina barn.

för att inte tala om alla vårdplatser som har försvunnit.
När äldrereformen genomfördes förklarade politiker att landstingen skulle ha kvar typ mer än 70000 vårdplatser. Idag återstår mindre än hälften. Det ger en omöjlig situation, med långa vårdköer, korta vårdtider och orimligt tryck på primärvården och kommunernas äldreomsorg. Det i sin tur leder till utbrändhet bland den tappra arbetskår som vi har (syftar på sjukvårdare i alla former, hemvårdsbiträden, sjuksköterskor u name it) finns flera bevis på att så är fallet. Det är den arbetsgrupp i Sverige som har största procenttalet sjukskrivningar.

eller väntetiderna som finns på akuten t.e.x. Hur många gånger har man inte hört om barn som fått sitta med en bruten arm eller dylikt i sju timmar i väntan på att få vård.

ang. vårdköerna igen... ska äldre människor tvingas bli invalidiserade för att det i vissa landsting är 2-års-väntetid på en operation för sin höftled? Möjligheten att få behandling inom den offentliga vården för svåra ryggåkommor och rent av hjärtbesvär är alltmer inskränkt.

och angående vårdplatserna.. min farfar låg i dödsplågor i korridoren på avdelningen... (och de hade han ett tag, för han dog inte direkt av sin skelett-cancer) alla som gick förbi glodde, för det e ju en rätt udda syn att se en gammal man ha så ont och visa det. Det var inte kul. I absolut sista slutskedet fick han komma till det rum "där man ligger i, i väntan på döden" men det var då det. Varför? Sjukhuset hade inte plats för honom.

så nog tycker jag det kan skjutas till mer pengar till sjukvården allt...för att förbättra den.

Tom Cloud - Told You So

Old Post Nov-17-2004 23:02  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
keddo
u alright mate

Registered: Sep 2001

röker för att det är gott.

KESO!

Old Post Nov-17-2004 23:15  Sweden
Click Here to See the Profile for keddo Click here to Send keddo a Private Message Add keddo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Registered: Apr 2001

quote:
Originally posted by keddo
röker för att det är gott.

Jag har aldrig testat så då kan ju du förklara vad som är så gott... är det hallonsmak eller jordgubb Luktar som de smakar skogsbrand

Old Post Nov-18-2004 07:12  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
keddo
u alright mate

Registered: Sep 2001

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Jag har aldrig testat så då kan ju du förklara vad som är så gott... är det hallonsmak eller jordgubb Luktar som de smakar skogsbrand

haha, japp, smakar skogsbrand..
hmm hur ska jag förklara det då, duvet hur gott det luktar i tunnelbanan ? lite sådär smutsigt men ändå gott, påminner lite om det. (långsökt jag vet )
sen blir det 100x godare på krogen med en öl i handen.

KESO!

Old Post Nov-18-2004 11:30  Sweden
Click Here to See the Profile for keddo Click here to Send keddo a Private Message Add keddo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Röker du?
Post New Thread    Post A Reply

Pages (7): « 1 2 3 4 5 6 [7]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackID this track, seems to be a difficult one! [2005] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackTransa - Carla's Theme [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 07:24.

Forum Rules: