|
|
|
|
 |
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002
|
|
|
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Jag fattar inte hur folk kan påstå att sjukvården blivit sämmre, för det har den verkligen inte |
sure, vi har lärt oss att hålla varandra vid liv längre. vi botar många. Inget om det men
som Nobben sa... sjukhus lägger ner överallt.. kanske inte i din stad Örebro.. där finns ett Universitetssjukhus. du drabbas inte. I sundsvall där jag kommer från t.ex. har man stängt ner halva sjukhuset och vi har ett stort lasarett kan jag tillägga. Längre upp i Norrland är avstånden avsevärt mkt längre än 6 mil för att få sjukvård. Nyligen la de ner helikoptertrafiken i Jämtland t.e.x. Det blev för dyrt att ha en helikopter beredd att rädda folk i nöd (t.ex. i fjällen) Så det e bara om man bor i tätbefolkade områden i Sverige som man har nära till sjukvård.
för att inte tala om alla stackars havande mammor som tvingas åka i förlossningsvärkar hela vägen från Sthlm till Västerås eller Eskilstuna. Känns sådär bra. och just det, I norrbotten äre på förslag att lägga ner BB i Kiruna, Piteå och Kalix. Jga undrar vart dom ska föda sina barn.
för att inte tala om alla vårdplatser som har försvunnit.
När äldrereformen genomfördes förklarade politiker att landstingen skulle ha kvar typ mer än 70000 vårdplatser. Idag återstår mindre än hälften. Det ger en omöjlig situation, med långa vårdköer, korta vårdtider och orimligt tryck på primärvården och kommunernas äldreomsorg. Det i sin tur leder till utbrändhet bland den tappra arbetskår som vi har (syftar på sjukvårdare i alla former, hemvårdsbiträden, sjuksköterskor u name it) finns flera bevis på att så är fallet. Det är den arbetsgrupp i Sverige som har största procenttalet sjukskrivningar.
eller väntetiderna som finns på akuten t.e.x. Hur många gånger har man inte hört om barn som fått sitta med en bruten arm eller dylikt i sju timmar i väntan på att få vård.
ang. vårdköerna igen... ska äldre människor tvingas bli invalidiserade för att det i vissa landsting är 2-års-väntetid på en operation för sin höftled? Möjligheten att få behandling inom den offentliga vården för svåra ryggåkommor och rent av hjärtbesvär är alltmer inskränkt.
och angående vårdplatserna.. min farfar låg i dödsplågor i korridoren på avdelningen... (och de hade han ett tag, för han dog inte direkt av sin skelett-cancer) alla som gick förbi glodde, för det e ju en rätt udda syn att se en gammal man ha så ont och visa det. Det var inte kul. I absolut sista slutskedet fick han komma till det rum "där man ligger i, i väntan på döden" men det var då det. Varför? Sjukhuset hade inte plats för honom.
så nog tycker jag det kan skjutas till mer pengar till sjukvården allt...för att förbättra den.
Nov-17-2004 23:02
|
|
|
 |
All times are GMT. The time now is 07:24.
Forum Rules: