Tijd voor een realistische benadering t.a.v. de Loveparade.
Natuurlijk is het fijn als 500.000 man bijeenkomen om een feestje te vieren. Maar dit was gewoon een muziekcarnaval en geen Loveparade.
De Loveparade is na 1999 een langzame dood gestorven. De echte partypeople, de 'raver' komt al lang niet meer naar de Loveparade. En dat ligt echt niet aan de economie.
Tot 1997 was de Loveparade een echt technofeest. Ruig, hard, alleen voor mensen uit de scene. Er kwamen nog weinig 'gewone mensen', laat staan buitenlanders. 750.000 echte Technofans bevolkten tot 1996 de Kurfürstendamm en de Tiergarten. Toen in 1996 de beelden de wereld begonnen rond te gaan (mede dankzij internet), kwam de rest van jong Duitsland en de wereld in aanraking met de LP.
In 1998 en 1999 groeide de LP enorm omdat de echte ravers nog steeds kwamen, maar er ook aanwas bij kwam van 'andere' mensen (hip hoppers, touristen, buitenlandse danceliefhebbers etc etc). Deze waren dan wel geen ravers, maar lieten zich makkelijk meeslepen in de partystemming waardoor er één groot feest onstond.
In 1999 kwam het hoogepunt. 1.5 miljoen mensen onder de stralende zon. Het leverde schitterende beelden op: mooie vrouwen, 50 fantastische trucks, lachende mensen, waterpistolen, de beste muziek. Echter, de nadelen van de LP werden ook meteen duidelijk. De Tiergarten was totaal vertrapt, de commercie was te overduidelijk aanwezig, de ravers vonden dat hun feest langzaam werd afgenomen.
In 2000 haakten dan ook al snel de eerste partypeople, "de oudere garde", af. In hun ogen was de spirit van de LP verloren gegaan. Trucks werden volgehangen met sigarettenreklame, VIP's kregen voorrang op trucks, de gemeente Berlijn wilde meer invloed terwijl zij juist daarvoor hele goede clubs hadden gesloten... het voelde alsof ze uit hun eigen huiskamer waren verdreven.
In de jaren 2001 en 2002 bleven steeds meer ravers thuis, terwijl het aantal bezoekers in stand werd gehouden door touristen en dergelijke. Terwijl het aantal bezoekers steeds rond de 750.000 - 1.000.000 bleef hangen, daalde het percentage mensen dat echt tot de Duitse clubcultuur hoorde van 80% naar ongeveer 20%.
2003 was dan de definitieve dood van de Loveparade. Drank heeft de plaats van drugs ingenomen, nog een teken dat de echte ravers thuis blijven. Het heeft echt niks met economie te maken, want men betaald nog steeds makkelijk 50 euro voor een Nature One of Mayday kaartje. Loveparade is een manifestatie geworden, waar men hekken omheen zet, waar drankmisbruik een schrikbarende vorm aan neemt, die fout publiek uit de provincie aantrekt. De tolerantie is ver te zoeken.
28 trucks dit jaar. Kaal, en weinig verrassend. Oude mannen met fototoestellen op zoek naar een cheap-thrill. Sportschooltypes hebben de gladgeschoren homo's en schaarsgeklede meiden vervangen. Geen ecstacy maar bier. De Loveparade is niet meer.
De gemeente wil nu dat ook andere muziek een kans krijgt. Hip hop, Brit-pop en Schlager op de Loveparade. Dat zal zeker helpen om weer 1 miljoen bezoekers te halen, wat natuurlijk een hoop geld oplevert. Berlijn krijgt haar eigen Oktoberfest...
Ik zal maar niet vertellen hoe het 'vroeger' was. Hoe iedereen in felle kleuren en rare outfits uren lang stond te springen. Waar het park een ontmoetingsplaats en je met iedereen samen de Loveparade beleefde. Als je dorst had haalde je voor 2 DM een flesje bij elke boom. De enige reklame was het Nike-logo op je schoenen...
Natuurlijk kan men nog enorm genieten van de LP. De vele Polen zijn allemaal gek, de aanblik van Goldelse op de Siegessaule is nog altijd indrukwekkend, en 500.000 man staan garant voor kippevel. Voor de echte raver zijn echter alleen de voor- en afterparties écht interessant. Deze blijven fantastisch qua line-up en locaties.
De Loveparade is dood. Geen technoparty maar een commercieel volksfeest dat een nieuw publiek aantrekt. Gelukkig blijven de herinneringen aan de Kurfürstendamm, de fantastische jaren 1997 en 1999, aan de tijd dat de politie een oogje dichtkneep en de vele underground parties op de vreemste plekken.
Ondanks alles zijn we er volgend jaar weer bij: de afterparties zijn gewoon te goed! De loveparade kijken we wel in het hotel...
*JP 15-07-2003*
|