Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > "Islam är på väg att prägla Sverige"
Pages (15): « 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
JayBee
Trance Fanatic

Registered: Jul 2003

rebel: men en sak som jag ser som jobbigt med all religion idag är att folk följer ordagrant vad som skrev för länge sedan. vissa regler och sånt fanns för en anledning under den tiden men saker och ting förändras. EX: mannen är kvinnans företrädare för han försörjer familjen.

men i dagens samhälle (i sverige i alla fall) så måste oftast kvinnan hjälpa till och försörja eller gör det oavsett om hon behöver eller inte. det är ett utav många exempel. nån borde göra en bibel/koranen 2000 nya nummret ute nu! typ

Old Post Dec-01-2003 19:12  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

En fråga angående mens och Ramadan för de som vet. Under mensen får man inte fasta, be m.m. Men visst är det så att man måste ta igen de dagar av Ramadan man missar p.g.a. mensen vid en annan tidpunkt?

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Dec-01-2003 19:12  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

quote:
Originally posted by Goldiluxe
Jo, men varfor skall sadana forandringar komma till ett land dar majoriteten av befolkningen inte ar villiga att ta emot?
Alla valjer inte den forandringen.
och som sagt flyttar jag till ett annat land, far jag faktiskt anpassa mig, sprak, levnadssatt, osv.

Hur kan du vara så säker på att alla i Sverige är emot förändringar? Såvitt jag vet har Sverige haft en invandrarvänlig regering under större delen av 1900-talet. Bara för att du är emot förändring behöver inte betyda att alla andra svenskar tänker och resonerar som dig.
Invandrare som kommit till Sverige kommer hit för att finna lyckan och trygghet. De bjuds till och med på förmånen att utöva sin religion i fred. Vill du verkligen ta ifrån dem den rätten?
Och vad i Sverige är det som är så välbevarat? Det mesta är ju inlånat från utlandet. Halloween, Alla Hjärtans Dag, och inte ens Julen är en svensk högtid (gammal romersk högtid till äran av den Uppgående Solen).

Old Post Dec-01-2003 19:15  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Goldiluxe
Senior tranceaddict

Registered: Jan 2003

quote:
Originally posted by JayBee
sålänge det inte ingår minaret torn och jag föredrar att inte skatte betalare behöver pröjsa för dem. sen har jag ioförsig ingen aning om hur det är nu faktist. vem har betalat för de kyrkor och moskér som finns? MR.Påläst kanske vet? alla som är födda här är automatiskt kristna oxo tror jag och pröjsar typ 1% skatt till kyrkan om jag inte har fel. funderar på att hoppa över detta men vad får man igentligen om man är kvar? begravning? eller vad? nån som vet mer om det?

Vi betalar kyrkoskatt.
Inkomstbaserat, for mig var det tror jag lite mer an 1000 sek om aret.
For det far jag gifta mig utan nagon storre kostnad i kyrkan, o bli begravd.
Tack for det televerket.

Jag har gatt ur kyrkan.

Old Post Dec-01-2003 19:15  Netherlands
Click Here to See the Profile for Goldiluxe Click here to Send Goldiluxe a Private Message Add Goldiluxe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic

quote:
Originally posted by RebeL9
Hur kan du vara så säker på att alla i Sverige är emot förändringar?
det är väl en ganska splittrad åsikt eller?(denna tråd stärker den teorin )

quote:

Det mesta är ju inlånat från utlandet. Halloween, Alla Hjärtans Dag, och inte ens Julen är en svensk högtid (gammal romersk högtid till äran av den Uppgående Solen).
men det som du har nämnt är sådant som svenskarna vill ha

Old Post Dec-01-2003 19:17  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
WhiteRussian
Hooked on smack

Registered: Oct 2001

quote:
rebel: men en sak som jag ser som jobbigt med all religion idag är att folk följer ordagrant vad som skrev för länge sedan.

Men så är det juh inte! Tolknigen ändras hela tiden! Var trodde du egentligen Vatikanen sysslade med? Varför finns det en stor debatt om de ska "acceptera" kondomer eller inte?

Skulle _alla_ följa det som står ordagrant i Koranen skulle nog världen vara så nära fullkomlig som möjligt.
Skulle gärna vilja säga att samma sak gäller Bibeln, but I ain't so sure,

Nej, fan det är nog dags att läsa hela Koranen, som visst finns på svenska.

Jose Zamora & C.Nemmo - Lochness (Dub Mix)
---
DanceSafe

Old Post Dec-01-2003 19:17  Europe
Click Here to See the Profile for WhiteRussian Click here to Send WhiteRussian a Private Message Add WhiteRussian to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

quote:
Originally posted by Aendy
En fråga angående mens och Ramadan för de som vet. Under mensen får man inte fasta, be m.m. Men visst är det så att man måste ta igen de dagar av Ramadan man missar p.g.a. mensen vid en annan tidpunkt?

Ja man kan ta igen missade dagar vid ett annat tillfälle. Det gäller även folk som är på resande fot, sjuka, gamla och svaga och Havande kvinnor. Havande kvinnor ska i gengäld ge mat till någon fattig för att hon avstår fastan.

Old Post Dec-01-2003 19:19  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
WhiteRussian
Hooked on smack

quote:
men det som du har nämnt är sådant som svenskarna vill ha

Snälla, FÖRKLARA vad du menar! Jag hajar ingenting, menar du verkligen ordagrant vad som står där?!

...Jesus...

---
DanceSafe

Old Post Dec-01-2003 19:19  Europe
Click Here to See the Profile for WhiteRussian Click here to Send WhiteRussian a Private Message Add WhiteRussian to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by Aendy

quote:
Originally posted by St_Andrew
"Kvinnan är till exempel befriad från de dagliga bönerna och från fastan i månaden Ramadan under sin menstruation och upp till 40 dagar efter förlossning. Hon är också befriad från att fasta under graviditet och när hon ammar sitt barn om det finns någon fara för hennes eller barnets hälsa. Hon kan ta igen de dagar hon missat att fasta när det passar henne. Hon behöver inte ta igen de böner hon missat under menstruation eller blödning efter förlossning."

Old Post Dec-01-2003 19:20  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic

quote:
Originally posted by WhiteRussian
Snälla, FÖRKLARA vad du menar! Jag hajar ingenting, menar du verkligen ordagrant vad som står där?!

...Jesus...
att svenskar tycker om julen!!?

sen för att kommentera ditt andra inlägg så svarade du bara på bekostnad utav det som har ändrats men mycket har inte det.. ta mitt exempel som en sak. du svarade ju alldrig på det.

Old Post Dec-01-2003 19:23  Sweden
RebeL9

quote:

sen för att kommentera ditt andra inlägg så svarade du bara på bekostnad utav det som har ändrats men mycket har inte det.. ta mitt exempel som en sak. du svarade ju alldrig på det.

Det hör väl inte till saken om svenskar gillar det eller inte? Jag påpekade att det är sånt vi lånat in från utlandet och de flesta högtider och seder är ju ickesvenska.
Hur hade hon då tänkt sträva mot ett statiskt oföränderligt Sverige om vi redan är fullproppade med inlånade seder och ting? Pizza, kebab, hamburgare etc. Bara vår matkultur i Sverige vittnar ju om att det inte finns så mycket svenskt kvar.

Old Post Dec-01-2003 19:27  Afghanistan
WhiteRussian
Hooked on smack

quote:

Jag förstår seriöst inte vad du pratar om Jaybee, som vanligt ungefär...

Du skrev juh att Halloween, Julen and whatever var sådant "svenskarna vill ha"
Detta är juh importer precis som Islam! Hur kan du veta om vikingarna var så jävla heta på kristendom när det importerades?!

Halloween gillar jag inte för fem öre om jag ska vara ärlig, äcklig amerikansk imperialism.

---
DanceSafe

Old Post Dec-01-2003 19:27  Europe

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > "Islam är på väg att prägla Sverige"
Post New Thread    Post A Reply

Pages (15): « 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackfrom Axwell's set [2009] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackTiesto - "Heroes" [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 21:04.

Forum Rules: