|
| quote: | Originally posted by dj Elof
Tuurlijk niet! Je koopt het gebruik van een licentie van een nummer. Gemixte CD's bevatten idd stukjes van nummers, maar je mag dit niet downloaden en dan zeggen "ik heb de mix CD".
Nogmaals: zelfs al heb je de originel volledige versie van een nummer en wil je het digitaal, dan moet je het aankopen. Als je een CD koopt mag je de nummers ervan beluisteren, maar in principe mag je dit niet rippen, tenzij voor thuisgebruik op je computer.
Vergelijk het een beetje met software. Als je bijvoorbeeld een PC en een notebook hebt, je wil er Office op. In principe moet je dan per PC/notebook één licentie aankopen. Microsoft laat toe dat je slechts één pakket aankoopt als je eigenlijk belooft om het pakket nooit gelijktijdig op beide computer gebruikt. Dat is een soort van gentlemen's agreement dat ze in kleine letters in de disclaimer zetten.
Met muziek hetzelfde: in principe mag het niet, maar SABAM laat het oogluikend toe. Tenzij je het gaat uploaden of distribueren, dan overtreed je flagrant de wet en daar treden ze tegenop.
... zou ik niet beter voor Sabam gaan werken, ondertussen ken ik hun wetgeving al van buiten ... |
Wat dat voorbeeld van software betreft, zo had ik het nog niet bekeken, hoewel dat niet wil zeggen dat ik het er 100% mee eens ben
In ieder geval bedankt voor de toelichting.