Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Yttrandefrihet vs. religion
Pages (13): « 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

Det börjar mer och mer bli uppenbart att hela konflikten bottnar i båda sidornas totala okunskap om varandra.
Här i väst har man väldigt lite kunskap om islam och den kulturella sfären och i öst har man väldigt lite kunskap om den västerländska, sekulära traditionen.

Så utgångsläget var knappast det bästa när en sådan här konflikt startade.

Old Post Feb-08-2006 05:35  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Registered: Apr 2001

Med risk för att bli kallad för rasist vilket folk blir i tid och otid: Våra kulturer är nog för olika för att kunna leva sida vid sida. Så länge som människan är så här primitiv i sitt beteende så går det inte. Det går till en viss gräns men den gränsen är nära som det ser ut nu.

Cictat ur filmen Contact:
How did you do it? How did you evolve, how did you survive this technological adolescence without destroying yourself?

I mina ögon är allt detta jävla tummult ett otroligt primitivt beteende och jag kan faktiskt inte förstå mig på det hela. Jag frågar mig bara vad det är för jävla fel på dessa människor.
Kalla mig fördomsfull men det verkar som våld är en del av kulturen på många ställen i Asien och speciellt i många muslimska delar. Detta är ingen åsikt utan en ren observation utifrån vad man rapporterat genom allehanda media. Som ni läste så drar jag inte alla över en kant...

Eftersom kravallerna och dom extremt starka protesterna sprider sig som en löpeld så är det fler än extremisterna som är med och skapar kaos. Tyvärr missade jag programmet debatt igår där dom tydligen tog upp detta. Det där med fåren stämmer nog för den dumma människan.

Vad är det egentligen som ligger bakom detta hat och dessa aggressioner, är det bara ett par jävla simpla teckningar som skapat detta ???

Tycker man kan se ungefär samma jargong i många avseenden om man gör nåt som är fel mot deras religon eller folk från sydliga & ostliga breddgrader... Asiater får man väl inte säga för då är jag väl rasist.
Man får tydligen inte uttrycka sig om nåt för då är man rasist eller så bränner dom ett lands flagga & pangar med sina kalashnikov i luften.

Jag är inte förvånad att rasism & främlingsfientligheten växer sig allt större & starkare i Norden...

[edit] Läste Expressen nyss http://expressen.se/index.jsp?a=521486

Old Post Feb-08-2006 08:17  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
benni
merci charles

Registered: Mar 2002

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
I mina ögon är allt detta jävla tummult ett otroligt primitivt beteende

naja... det är året 1427 i Islam nu så att man kan lätt säga att det är primitivt .. en ganska intressant teori tycker jag

angående kunskapen mellan väst och islam så tycker jag egentligen att Turkiet borde få komma in i EU.. det skulle va bra för bägge delar imo (på det sättet att man kan kommunicera bättre mellan islam och europa) och turkiet är ett muslimsk land men ändå ganska europeiskt, och då har man en viss kompromiss mot konflikter som kan uppstå mellan dessa världar...

Old Post Feb-08-2006 11:53 
Click Here to See the Profile for benni Click here to Send benni a Private Message Add benni to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
BFS
tranceaddict

Registered: Oct 2005

Islam skulle behöva en upplysningstid, börja ifrågasätta sina ledare och även se efter vad vi gör mot dom, och vad dom just nu gör mot oss... Dom ligger just nu hundratals år efter oss vad gällande utveckling på den religösa fronten.

Dom borde speciellt ifrågasätta sina propaganda kanoner till skittidningar och förstå att det finns tidningar i väst som inte kontrolleras av någon.

Anklaga jyllandsposten om ni vill, men det var nyligen som några danska muslimer åkte jordenrunt för att dela med sig av teckningarna, varför i HELA JÄVLA HELVETET var det nödvändigt? För att förhindra det som nyss har skett?? Gick av någon konstig anledning inte speciellt bra...

Old Post Feb-08-2006 13:33  Sweden
Click Here to See the Profile for BFS Click here to Send BFS a Private Message Add BFS to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever

Jag är inte förvånad att rasism & främlingsfientligheten växer sig allt större & starkare i Norden...

Inte jag heller och den vanlige svensken ser ofta på nyheterna och läser kvällstidningarna och skapar sig en uppfattning utifrån det. Det är trist att det är på det viset. Man kan inte skapa sig en bred uppfattning om man inte sätter sig in i den kontexten där konflikten utspelar sig.

Media målar oftast upp en svartvit bild av konflikter. Därför är det ytterst viktigt att läsaren kan använda källkritik och analysera texten.
Tyvärr är många svenskar inte speciellt källkritiska i sin bedömning och uttalar sig ofta om saker och ting de läst i Expressen och Aftonbladet. Ett exempel jag stötte på häromdagen var när en person uttalade sig som om hela den muslimska världen rest sig och hotade med krig. När det i själva verket visade sig vara ganska marginella grupper. 50 i Malaysia. 100 i indonesien etc. Knappast företrädare för hela den muslimska världen.
Muslimer är precis som kristna ingen homogen grupp. Pakistanska muslimer har mycket lite gemensamt med arabiska muslimer eller afrikanska muslimer. Det går inte att bunta ihop alla muslimer som ett enda kollektiv. Precis som man inte kan bunta ihop alla kristna.

Old Post Feb-08-2006 15:35  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Registered: Apr 2001

En annan intressant syn på det hela

http://www.affarsvarlden.se/art/128137

Old Post Feb-08-2006 15:36  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9

quote:
Originally posted by BFS
Islam skulle behöva en upplysningstid, börja ifrågasätta sina ledare och även se efter vad vi gör mot dom, och vad dom just nu gör mot oss... Dom ligger just nu hundratals år efter oss vad gällande utveckling på den religösa fronten.

Dom borde speciellt ifrågasätta sina propaganda kanoner till skittidningar och förstå att det finns tidningar i väst som inte kontrolleras av någon.

Anklaga jyllandsposten om ni vill, men det var nyligen som några danska muslimer åkte jordenrunt för att dela med sig av teckningarna, varför i HELA JÄVLA HELVETET var det nödvändigt? För att förhindra det som nyss har skett?? Gick av någon konstig anledning inte speciellt bra...

Islamiska reformrörelser har funnits i flera århundraden. Det är inget som saknats. Däremot har de inte fått samma framgång som Luthers idéer fick i Europa.
Om man går bakåt i tiden runt tiden för korstågen så befann sig den muslimska världen långt före Europa både vad gällde vetenskap, meidicin, matematik, filosofi etc. Den tidens politiska och liberala klimat gjorde att man kunde göra dessa framsteg. Ett exempel är ju att det arabiska Toledo hade gatubelysning 700 år innan Paris och London.
Men det muslimska inflytandet stagnerade och hamnade på efterkälken. Inte minst efter industraliseringen i Europa.
Anledningen till att man i Europa idag betraktar den muslimska världen som förlegad beror först och främst inte på religionen. Utan på att dessa stater styrs av totalitära diktaturer. De flesta länderna i mellanöstern styrs av diktatorer. En diktator använder ofta religionen som ett verktyg för att befästa sin makt. Och det är precis det vi ser i mellanöstern idag. De som startar upplopp hittar knappast stöd för sitt beteende i Koranen. Men genom att drivas på av sina politiska ledare och samtidigt utmåla väst som ett hot så har man hittat ett sätt att kanalisera sin vrede.

Old Post Feb-08-2006 15:42  Afghanistan
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by BFS

Dom spred ju tom bilder som inte jyllandsposten hade publicerat, typ bilder där mohammed var en gris. Mycket moget.

Moderata muslimer behöver någon organisation där dom i större utsträckning kan ta avstånd ifrån detta.

Old Post Feb-08-2006 17:33  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
BFS
tranceaddict

Registered: Oct 2005

quote:
Originally posted by RebeL9
Islamiska reformrörelser har funnits i flera århundraden. Det är inget som saknats. Däremot har de inte fått samma framgång som Luthers idéer fick i Europa.
Om man går bakåt i tiden runt tiden för korstågen så befann sig den muslimska världen långt före Europa både vad gällde vetenskap, meidicin, matematik, filosofi etc. Den tidens politiska och liberala klimat gjorde att man kunde göra dessa framsteg. Ett exempel är ju att det arabiska Toledo hade gatubelysning 700 år innan Paris och London.
Men det muslimska inflytandet stagnerade och hamnade på efterkälken. Inte minst efter industraliseringen i Europa.
Anledningen till att man i Europa idag betraktar den muslimska världen som förlegad beror först och främst inte på religionen. Utan på att dessa stater styrs av totalitära diktaturer. De flesta länderna i mellanöstern styrs av diktatorer. En diktator använder ofta religionen som ett verktyg för att befästa sin makt. Och det är precis det vi ser i mellanöstern idag. De som startar upplopp hittar knappast stöd för sitt beteende i Koranen. Men genom att drivas på av sina politiska ledare och samtidigt utmåla väst som ett hot så har man hittat ett sätt att kanalisera sin vrede.

Jag har redan fattat att du läser historia på universitet... Jag har inte fattat vad du tycker om det hela efter allt du har skrivit?
Tycker du att muslimer är ett jävla folk som dras med en ovanligt stor skara extremister, att dom inte visar respekt mot nationer som i all ära förtjänar det. Att dom har en föråldrad kultur som under inga omständigheter inte skall påverka våra lagar och värderingar?
Du kanske tycker att vi obildade i väst förtjänar detta? Eller så tycker du ingenting? Ta inte illa upp

Old Post Feb-08-2006 18:01  Sweden
Click Here to See the Profile for BFS Click here to Send BFS a Private Message Add BFS to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:
Originally posted by BFS
Att dom har en föråldrad kultur som under inga omständigheter inte skall påverka våra lagar och värderingar?
Du kanske tycker att vi obildade i väst förtjänar detta? Eller så tycker du ingenting? Ta inte illa upp

Måste man tycka något så konkret? Kan man inte bara gilla läget och se på faktorerna som utlöser sådant här utan att ha ett speciellt ställingstagande till allt. Tycker varken bu eller bä i detta, lika lite som jag gjorde med attacken mot WTC. Jag kan ha känslomässiga uppfattningar om det hela men antagligen är jag väl cynisk och avtrubbad men jag tar ingen ställning åt något håll.

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Feb-08-2006 18:25  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:
Den danska tidningen Jyllands-Posten, som publicerade de omstridda Muhammed-karikatyrerna, vill nu trycka karikatyrer av förintelsen i samarbete med en iransk tidning.Det förklarade tidningens kulturchef Flemming Rose i amerikansk tv i dag.-Min tidning håller på att etablerakontakt med den iranska så att vi kan trycka karikatyrerna samma dag, sade han. Den iranska tidningen Hamshari har utlyst en tävling för att se om västvärlden vågar utöka sin yttrandefrihet till Förintelsen.

Inte helt dumt!

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Feb-08-2006 18:33  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zoric
Rojiblanco and Bianconeri

Registered: Mar 2005

Seriöst. Nu börjar folk i Bosnien att bränna Franska, Danska och Kroatiska flaggor pga. karikatyrerna.

Old Post Feb-08-2006 19:01  Sweden
Click Here to See the Profile for zoric Click here to Send zoric a Private Message Visit zoric's homepage! Add zoric to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Yttrandefrihet vs. religion
Post New Thread    Post A Reply

Pages (13): « 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackunknown song!!! [2009] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackBlue Boy - Remember Me (Sure Is Pure 7 Inch Edit) [2006]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 16:54.

Forum Rules: