Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Nedladdning av musik från nätet förbjuds
Pages (11): « 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

quote:
Originally posted by Smekbar
hmm är säkert redan någon som skrivit och påtalat det här, men för säkerhets skulle så skriver jag det ändå..

Jag tycker det är mycket märkligt att införa ett förbud mot nerladdning och samtidigt inför en kassettavgift på CD/DVD-skivor. Anledningen till att den införs är ju för att upphovsmännen ska få ersättning även om folk laddar ner upphovsrättsskyddat material (så som jag förstått det iaf). Det går inte riktigt ihop med att förbjuda nerladdning, eftersom varje gång jag köper en cd-skiva så betalar jag för att jag kanske kommer ladda ner skyddat material, dvs begå en brottslig handling. Med andra ord så innebär ett köp av en cd/dvd-skiva egentligen att jag tillåts begå en kriminell handling, eftersom jag då betalar för att få göra det..? känns inte så jävla genomtänkt.

rätta mig ifall mitt huvud vandrat i konstiga banor.

du är helt rätt ute, det känns snarare som att regeringen är ute efter att få ta ut så mycket extra avgifter som möjligt för att straffa alla datoranvändare.

ang. tidigare diskussionen så tror jag att det vi snackar om helt enkelt är ett kryphål för oss vanliga användare. Man kommer alltid kunna säga att man köpt mp3an. Försöker dom sen hävda att man inte kan ha gjort det för att den t.ex. inte släppts ännu så kan man ju bara hävda att man handlat den i god tro någonstans och sen glömt var man köpte den. Ord mot ord helt enkelt.

Den enda lösningen på "piratproblemet" som jag kan tänka mig om man ser på det ur de styrandes synvinkel vore att ta ut nån form av licens (ungefär som tv-licensen) istället för att göra det olagligt och sen betala alla artister/skivbolag på det sättet. Dock är detta en extremt dålig lösning eftersom det kommer sluta med att artister som per gessle och grupper som kent får betalt för det som i själva värket andra artister har skapat.

Enda realistiska sättet att få stopp på piratkopieringen av musik och samtidigt kunna ta dom som håller på med det vore att förbjuda hela formatet mp3 men det förstår ju vem som helst att det aldrig kommer hända

En annan intressant sak när man ändå håller på
Om dom försöker åtala någon för innehav av olaglig musik så kommer det i stort sett krävas att dom kliver in och griper personen då den sitter och laddar ner någonting. Att man har t.ex. direct connect eller kazaa på datorn kan ju aldrig användas som bevis, dels eftersom det kan vara någon annan som lagt dom där och sen med hänvisning till det jag skrev tidigare om egna produktioner.

det verkar iaf finnas riktigt många kryphål i den nya lagen så jag tror inte man behöver oroa sig för mycket (nu är jag iofs inte jurist men vissa saker behöver man inte va så utbildad för att dra slutsatser utav)

batteries not included.

- dave

Old Post Jun-01-2005 06:45  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
cviper
Lurking on TA

Registered: Sep 2001

quote:
Originally posted by Vizay
<...>

Om dom försöker åtala någon för innehav av olaglig musik så kommer det i stort sett krävas att dom kliver in och griper personen då den sitter och laddar ner någonting. Att man har t.ex. direct connect eller kazaa på datorn kan ju aldrig användas som bevis, dels eftersom det kan vara någon annan som lagt dom där och sen med hänvisning till det jag skrev tidigare om egna produktioner.

Är det inte så att personen som äger datorn ansvarar för dess innehåll? Dvs. om nån annan laddar ner saker till din dator, så är det fortfarande ditt ansvar?

Och en sak som jag inte är riktigt säker på.. Har själva fildelningsprogrammen förbjudits också? (kompis till mig som påstår detta, men det känns väldigt skummt)

Old Post Jun-01-2005 08:18  Sweden
Click Here to See the Profile for cviper Click here to Send cviper a Private Message Add cviper to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Pjox
Lost tranceaddict

Registered: Jun 2003

quote:
Originally posted by cviper
Är det inte så att personen som äger datorn ansvarar för dess innehåll? Dvs. om nån annan laddar ner saker till din dator, så är det fortfarande ditt ansvar?

Och en sak som jag inte är riktigt säker på.. Har själva fildelningsprogrammen förbjudits också? (kompis till mig som påstår detta, men det känns väldigt skummt)

Jag tror det är så att det som finns på din dator är ditt ansvar. Men en sak jag funderat lite på då efterom minderåriga inte kan strafas för detta så om jag går och laddar ner låtar på min lillsyrras dator, då är det ju hon som brytit mot lagen och inte jag? Och eftersom hon är 13 år så spelar det ingen roll?

Old Post Jun-01-2005 08:52  Sweden
Click Here to See the Profile for Pjox Click here to Send Pjox a Private Message Visit Pjox's homepage! Add Pjox to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

quote:

Jag vet inte hurvida det håller för en åklagare att påstå det, kanske kanske inte.
Dock är det jäkligt idiotiskt om det skulle vara så, i sånt fall kan man dömma en person till "medhjälp till brott" om den personen fått sin bil stulen och den sedan använts till att t.ex. råna en bank.
Visst kanske det låter långsökt men det är precis samma sak.

batteries not included.

- dave

Old Post Jun-01-2005 08:59  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Pjox
Lost tranceaddict

Registered: Jun 2003

quote:
Originally posted by Vizay
Jag vet inte hurvida det håller för en åklagare att påstå det, kanske kanske inte.
Dock är det jäkligt idiotiskt om det skulle vara så, i sånt fall kan man dömma en person till "medhjälp till brott" om den personen fått sin bil stulen och den sedan använts till att t.ex. råna en bank.
Visst kanske det låter långsökt men det är precis samma sak.

Om jag inte har fel så kan du få problem om din bil blir stulen utan att du anmäler det och använs vid en rån...
Men är det inte så att det är ju dit problem om någon använder ditt internet och gör dumma saker, då bör det ju vara ditt problem om någon använder just datorn för dumma saker?

Old Post Jun-01-2005 09:03  Sweden
Click Here to See the Profile for Pjox Click here to Send Pjox a Private Message Visit Pjox's homepage! Add Pjox to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Cloudburst
I am the maximum

Registered: Oct 2003

quote:
Originally posted by St_Andrew
men okay, anta att jag tar en bild (eller gör en i fotoshop), den är då automatiskt skyddad av upphovrättslagen, sedan lägger jag ut den på internet. Dock tänker jag aldrig ge tillstånd till någon att se bilden (eftersom den då oxå laddas ner till dennas dator). Då kan jag altså stämma alla personer som går in och ser den bilden, eftersom jag (upphovsmannen) aldrig gav dom tillstånd att ladda ner den?

Detta är ett undantagsfall, jag fick höra detta på en föreläsning.

insignificant cor member alliance

Old Post Jun-01-2005 09:46  Finland
Click Here to See the Profile for Cloudburst Click here to Send Cloudburst a Private Message Visit Cloudburst's homepage! Add Cloudburst to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Christian Ö.
Make U Mine

Registered: Nov 2004

quote:

hmm, har ingen aning men kan man inte hävda att en hackare tagit in sig i ens dator och laddat hem musik? har man fortfarande ansvaret då?

www.myspace.com/christianohman

Old Post Jun-01-2005 20:34  Sweden
Click Here to See the Profile for Christian Ö. Click here to Send Christian Ö. a Private Message Visit Christian Ö.'s homepage! Add Christian Ö. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
cviper
Lurking on TA

Registered: Sep 2001

quote:
Originally posted by Christian Ö.
hmm, har ingen aning men kan man inte hävda att en hackare tagit in sig i ens dator och laddat hem musik? har man fortfarande ansvaret då?

Tja, jag skulle anta att det är ditt ansvar, eftersom det antagligen är din skyldighet att se till att ingen gör nåt olagligt med din dator.

Bortsett från det, så kan det bli lite svårt att förklara att nån ''hackare'' har råkat ladda ner X antal gigabyte mp3:or till din dator.

"Jaha, det var därför min 'Musik&Filmer' partition tog slut. Det hade jag ju ingen aning om.."

Old Post Jun-01-2005 21:42  Sweden
Click Here to See the Profile for cviper Click here to Send cviper a Private Message Add cviper to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
GyLLe
56K Modem User

Registered: Mar 2002

de där angående att man är ansvarig om hur ens dator används är väl lite som när ens bil fastnar på kort i en fartkamera. då hålls ju inte bilens ägare som ansvarig? om det inte är ägaren som kört bilen... eller har dom ändrat på den lagen?

Old Post Jun-02-2005 23:12  Sweden
Click Here to See the Profile for GyLLe Click here to Send GyLLe a Private Message Visit GyLLe's homepage! Add GyLLe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by GyLLe
de där angående att man är ansvarig om hur ens dator används är väl lite som när ens bil fastnar på kort i en fartkamera. då hålls ju inte bilens ägare som ansvarig? om det inte är ägaren som kört bilen... eller har dom ändrat på den lagen?

neh, e alltid den som kör som e ansvarig...

Old Post Jun-03-2005 01:53  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zoric
Rojiblanco and Bianconeri

Registered: Mar 2005

Det är så tråkigt att de förbjuder det här, Men ingen kommer ju egentligen att följa det, Inte vad jag tror i alla fall.

Å andra sidan så är det bra för musikindustrin. Men om man verkligen tycker om något så brukar man köpa det, Det brukar i alla fall jag oftast göra..

Old Post Jun-04-2005 22:00  Sweden
Click Here to See the Profile for zoric Click here to Send zoric a Private Message Visit zoric's homepage! Add zoric to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

quote:
Originally posted by zoric
Det är så tråkigt att de förbjuder det här, Men ingen kommer ju egentligen att följa det, Inte vad jag tror i alla fall.

Å andra sidan så är det bra för musikindustrin. Men om man verkligen tycker om något så brukar man köpa det, Det brukar i alla fall jag oftast göra..

[Pjox]

Gäller det här alla låtar, även gammla och liknande? Det gör det va?
Jag kan inte köpa den musiken jag värkligen tycker om. I alla fall inte i Sverige. Då får jag inte lyssna med tanke på att jag inte kan få tag på det. Känns kul.

Är det någon som vet vad straffet för att ladda ner låtar kommer att bli? [/Pjox]

batteries not included.

- dave

Old Post Jun-05-2005 09:42  Sweden

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Nedladdning av musik från nätet förbjuds
Post New Thread    Post A Reply

Pages (11): « 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbacklooking for id of the tune mr.van dyk dropped at ultra 3 [2004] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackVoodoo & Serano - Blood Is Pumpin' (Edit) [2006]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 12:13.

Forum Rules: