Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > matematik tråden
Pages (9): « 1 2 3 4 5 6 7 8 [9]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
cviper
Lurking on TA

Registered: Sep 2001

quote:
Originally posted by reveal
Varför skulle man vilja göra det?

I vissa fall är det väldigt skönt att få bort eller undvika "jobbiga" termer, som är enkla att beräkna exakt. Detta gäller då mest för uppgifter där man faktiskt ska beräkna nåt, inte härleda ett uttryck (duh).

Dock inser jag att det kan slå fel om man inte aktar sig, eftersom man kan förlora information om dimensioner osv.

Old Post Sep-26-2004 12:44  Sweden
Click Here to See the Profile for cviper Click here to Send cviper a Private Message Add cviper to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by Cloudburst
läser IT, så matte är kanske inte vårt huvudämne, men andå 30p av 180p.

I gymnasiet lärde man sig "miniräknaren är din vän, använd den!". Sedan när man började på chalmers skulle vi köra igenom hela gymnasiematten med tenta på 1 vecka utan räknare och formelsamling.

Miniräknare och formelsamling, mina bästa vänner =/

quote:
Man lär sig inte hur det fungerar ifall man använder miniräknare...

klart man gör!? matte är inte att räkna plus och minus och så, utan hur man kommer fram till det!?

Old Post Sep-26-2004 16:56  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

quote:
Originally posted by St_Andrew
klart man gör!? matte är inte att räkna plus och minus och så, utan hur man kommer fram till det!?

Beror helt på vilken nivå man läser matte på...

Old Post Sep-26-2004 20:33 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
cviper
Lurking on TA

quote:

Däremot kan man t.ex. med TI-83, miniräknaren som rekomenderades när jag gick på gymnasiet, göra följande saker:

* lösa ekvationer numeriskt (oberoende av grad; kräver bara en bra gissning)
* integrera och derivera numeriskt
* räkna med komplexa tal

Bortsett från det, så kan man ju plotta funktioner, vilket är en ganska stor hjälp om man ska få en bild av hur en funktion beter sig. Och så har jag hört att miniräknaren som rekomenderades i år (eller kanske nästa år, kommer inte ihåg) faktiskt kan hantera symboler...

Men tyvärr så känns matten just nu som det handlar mest om att lära sig (onödiga) saker utantill, inte faktiskt om hur man löser problem. Visst kan man roa sig med att lösa t.ex. jobbiga (konstruerade) integraler i huvudet; men för tillfället känns det inte som en vettig sysselsättning. Inte när man har tillgång till böker, formelsammlingar, dator ...

Å andra sidan så läser vi på F -enligt några föreläsare- typ samma matte som folk gjorde för 20år sen, för 40 år sen, för 60 år sen etc etc.

Old Post Sep-26-2004 22:14  Sweden
Click Here to See the Profile for cviper Click here to Send cviper a Private Message Add cviper to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

folk är för upphängda på siffror så när dom sen hör om hur det fungerar på chalmers så blir dom skräckslagna.

Givetvis får man inte fjärdegradare med ett 15decimalstal som man ska lösa exakt, handlar ju om härledningar osv (där miniräknaren ändå inte hjälper till något mer än för kontroll möjligtvis)

ang. formelsamlingen, måste ni kunna formlerna i huvudet eller får ni veta det ni behöver så ni klarar det?
jag skulle köra direkt om man måste minnas själv, har sååå jävla dåligt minne

batteries not included.

- dave

Old Post Sep-27-2004 00:28  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
Originally posted by Vizay
ang. formelsamlingen, måste ni kunna formlerna i huvudet eller får ni veta det ni behöver så ni klarar det?
jag skulle köra direkt om man måste minnas själv, har sååå jävla dåligt minne

Man måste kunna allt i huvudet

Old Post Sep-27-2004 10:24 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

quote:
Man måste kunna allt i huvudet

de va som fan, tur att man inte valde chalmers

batteries not included.

- dave

Old Post Sep-27-2004 11:27  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
Originally posted by Vizay
de va som fan, tur att man inte valde chalmers

Gäller nog alla högskolekurser i matematik Själv läser jag tex på LTH och inte Chalmers

Old Post Sep-27-2004 12:51 
St_Andrew
I <3 NYC

jag gav just upp att läsa matte på högskola =/

hatar att komma ihåg saker =/

Old Post Sep-27-2004 20:18  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
cviper
Lurking on TA

quote:
jag gav just upp att läsa matte på högskola =/

hatar att komma ihåg saker =/

finns helt klart värre. t.ex. att förstå det man har kommit ihåg

Old Post Sep-27-2004 22:39  Sweden
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by cviper
finns helt klart värre. t.ex. att förstå det man har kommit ihåg

haha, kanske det men hitills har mina problem i skolan bestått i att jag inte kommer ihåg, inte att jag inte förstår, men så är ju gymnasiet inte så svårt heller aja, får se, kommer nog med största sannolikhet läsa mycket matte på högskola/universitet =/

Old Post Sep-28-2004 00:29  Europe

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > matematik tråden
Post New Thread    Post A Reply

Pages (9): « 1 2 3 4 5 6 7 8 [9]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackPlayed by chris lake on july 2006 [2007] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackDino Lenny - I Feel Stereo (Mara's Vocal Mix) [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 00:04.

Forum Rules: