|
| quote: | Originally posted by RebeL9
Jag har redan uttryckt var jag står i den här konflikten. Jag anser att det är bristen på kunskap om varandra som bidragit till att den här konflikten kunnat eskalera.
Många verkar ha väldigt extrema åsikter och räds inte längre för att visa dem. Nästan som om det blivit OK att bespotta muslimer. jag har till och med hört folk säga "De där muslimjävlarna bränner ju danska flaggan". Då är man inte mycket bättre än just de där som bränner flaggan.
Slutligen vill jag rekommendera alla att läsa den här läsarintervjun i DN med Leif Stenberg, universitetslektor i Islamologi. Han besvarar många viktiga frågo.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=3
Bland annat just varför man inte avbildar Muhammed och andra profeter inom Islam. Och den politiska rollen i konflikten.
Helt klart den bästa informationen om konflikten jag läst hittills. |
Personligen har jag inget emot Islam som religion, jag har heller inget emot massinvanding eller att den "svenska kulturen" försvinner (jag är för princip fri invandring och skiter fullständigt i om det skulle innebära att julafton försvinner eller att månggifte blir lagligt, det egentligen enda jag tycker man ska begära av folk som kommer till Sverige är att dom accepterar några grundläggande rättigheter, såsom yttrandefrihet, religonsfrihet, allas lika rätt inför lagen etc.)
När man läser såsom det du just postade tex där dom besvarar hur många Muslimers identitet är samma sak som deras religion och dom inte kan ta att den kritiseras, då tycker jag seriöst inte att dom passar in i vårat samhälle. Nu är ju det såklart bara en liten del som är sådan, men dom som inte klarar det tycker jag hursom inte ska bo här (självklart ska vi inte skicka ut dom, men dom borde imo fundera över sina situationer).
Har inget med främlingsfientlighet att göra, bara att det är omöjligt att få våra två samhällen att fungera ihop (dvs ett samhälle där man måste kunna ta att bli skämtad och kritiserad, och ett annat samhälle där religionen är såpass viktig att man inte ens får skämta om den).
Och tyvärr är det ju som sagt många missförstånd i allt det här, men tyvärr denna gång tycker jag att det finns mycket belägg i kritiken (dvs den kritik som kommer från seriöst håll).
|