Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Yttrandefrihet vs. religion
Pages (13): « 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Kaveh
Azizi

Registered: Feb 2004

Hela grejen är ju humor på internationell nivå Kan tänka mig vilken utomordentligt rolig komedi detta skulle varit för hypotetiska utomjordingar som sitter och kikar på vad som händer på jorden.

- www.kavehazizi.com -
- www.myspace.com/kavehazizi -

Old Post Feb-08-2006 19:17  Sweden
Click Here to See the Profile for Kaveh Click here to Send Kaveh a Private Message Visit Kaveh's homepage! Add Kaveh to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by Kaveh
Hela grejen är ju humor på internationell nivå Kan tänka mig vilken utomordentligt rolig komedi detta skulle varit för hypotetiska utomjordingar som sitter och kikar på vad som händer på jorden.

Sant, kolla bara på www.cnn.com och deras huvudnyhet: "Bush urges end to cartoon violence"

Liksom bara orden "Cartoon Vilolence"!

Old Post Feb-08-2006 19:20  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
BFS
tranceaddict

Registered: Oct 2005

quote:
Originally posted by Aendy
Måste man tycka något så konkret? Kan man inte bara gilla läget och se på faktorerna som utlöser sådant här utan att ha ett speciellt ställingstagande till allt. Tycker varken bu eller bä i detta, lika lite som jag gjorde med attacken mot WTC. Jag kan ha känslomässiga uppfattningar om det hela men antagligen är jag väl cynisk och avtrubbad men jag tar ingen ställning åt något håll.

Nej du har rätt, onödigt skrivet av mig. Jag är lite uppretad + att jag blir less när folk plockar billiga poäng med hjälp av fakta utan konkreta åsikter.

Förlåt Rebel

EDIT: WTC var ett väldigt dåligt exempel, du är lite avtrubbad och cynisk ja!

Old Post Feb-08-2006 20:15  Sweden
Click Here to See the Profile for BFS Click here to Send BFS a Private Message Add BFS to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Kaveh
Azizi

quote:
Originally posted by BFS du är lite avtrubbad och cynisk ja!

Tror inte att han är ensam om det.

- www.kavehazizi.com -

Old Post Feb-08-2006 21:14  Sweden
Click Here to See the Profile for Kaveh Click here to Send Kaveh a Private Message Visit Kaveh's homepage! Add Kaveh to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

Jag har redan uttryckt var jag står i den här konflikten. Jag anser att det är bristen på kunskap om varandra som bidragit till att den här konflikten kunnat eskalera.
Många verkar ha väldigt extrema åsikter och räds inte längre för att visa dem. Nästan som om det blivit OK att bespotta muslimer. jag har till och med hört folk säga "De där muslimjävlarna bränner ju danska flaggan". Då är man inte mycket bättre än just de där som bränner flaggan.

Slutligen vill jag rekommendera alla att läsa den här läsarintervjun i DN med Leif Stenberg, universitetslektor i Islamologi. Han besvarar många viktiga frågo.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=3

Bland annat just varför man inte avbildar Muhammed och andra profeter inom Islam. Och den politiska rollen i konflikten.
Helt klart den bästa informationen om konflikten jag läst hittills.

Old Post Feb-08-2006 21:24  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by RebeL9
Jag har redan uttryckt var jag står i den här konflikten. Jag anser att det är bristen på kunskap om varandra som bidragit till att den här konflikten kunnat eskalera.
Många verkar ha väldigt extrema åsikter och räds inte längre för att visa dem. Nästan som om det blivit OK att bespotta muslimer. jag har till och med hört folk säga "De där muslimjävlarna bränner ju danska flaggan". Då är man inte mycket bättre än just de där som bränner flaggan.

Slutligen vill jag rekommendera alla att läsa den här läsarintervjun i DN med Leif Stenberg, universitetslektor i Islamologi. Han besvarar många viktiga frågo.

Bland annat just varför man inte avbildar Muhammed och andra profeter inom Islam. Och den politiska rollen i konflikten.

Personligen har jag inget emot Islam som religion, jag har heller inget emot massinvanding eller att den "svenska kulturen" försvinner (jag är för princip fri invandring och skiter fullständigt i om det skulle innebära att julafton försvinner eller att månggifte blir lagligt, det egentligen enda jag tycker man ska begära av folk som kommer till Sverige är att dom accepterar några grundläggande rättigheter, såsom yttrandefrihet, religonsfrihet, allas lika rätt inför lagen etc.)

När man läser såsom det du just postade tex där dom besvarar hur många Muslimers identitet är samma sak som deras religion och dom inte kan ta att den kritiseras, då tycker jag seriöst inte att dom passar in i vårat samhälle. Nu är ju det såklart bara en liten del som är sådan, men dom som inte klarar det tycker jag hursom inte ska bo här (självklart ska vi inte skicka ut dom, men dom borde imo fundera över sina situationer).

Har inget med främlingsfientlighet att göra, bara att det är omöjligt att få våra två samhällen att fungera ihop (dvs ett samhälle där man måste kunna ta att bli skämtad och kritiserad, och ett annat samhälle där religionen är såpass viktig att man inte ens får skämta om den).

Och tyvärr är det ju som sagt många missförstånd i allt det här, men tyvärr denna gång tycker jag att det finns mycket belägg i kritiken (dvs den kritik som kommer från seriöst håll).

Old Post Feb-08-2006 21:46  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
November
Supreme tranceaddict

Registered: Jan 2005

Känner eg bara att det här ett väldigt känsligt ämne..
På ett sätt kan jag förstå muslimer för att dom blir berörda och kränkta..
Men sen kan jag också tycka att dom borde veta om icke-muslimernas (sh!t tror inte ens att det ordet existerar och då menar jag rent grammatiskt) okunnighet om deras religion. Dom har levt med våran okunnighet så länge att dom eg borde vara rätt vana vid den. Men när jag nu ändå håller på å spånar så självklart faller ju den tanken in att dom ngnstans har tröttnat på den och vill markera..

Att vara en muslim är inget jag egentligen vet vad det innebär och många med mig, och det betyder ju inte att vi vill vanhelga deras religion.. Vi har ju bara ett annat sätt att vara och tänka och att praktisera vår religion om vi ens har någon.
Men när dom börjar ta till våld och bränna ner byggnader och utsätta andra för för fara och blir hotfulla så blir jag bara ledsen
För att även om jag inte förstår den eller är insatt i den muslimska religionen så tycker jag att när man utövar våld i guds namn så är det FEL.
Bojkottning kan jag förstå absolut!..
Men faen Bränna flaggor och bränna ner byggnader och upplopp och grejor...
Nu råkar jag tro på gud men inte på religion ...tycker inte om pekpinnar och krig där folk dör i guds namn.. ... Har alltid antagit att gud står för kärlek och för främjande av liv.
Men nu handlar det här iofs inte om mig ..

Men det känns som att istället för samtal och möten där vi kan bli upplysta och få insikt om andas religioner och andras behov. så bränns det flaggor och föds hat. Hat gör mig ledsen...

Kulturkrockar som det här borde kunna lösas på bättre sätt än med mordhot och upplopp..

Ja lätt för mig att säga va

Nåja... end of rant/

Old Post Feb-08-2006 22:25  Sweden
Click Here to See the Profile for November Click here to Send November a Private Message Add November to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
BFS
tranceaddict

Registered: Oct 2005

quote:

Fast vilken sida anser du ha gjort mest fel egentligen?

Old Post Feb-08-2006 22:48  Sweden
Click Here to See the Profile for BFS Click here to Send BFS a Private Message Add BFS to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:
Nästan som om det blivit OK att bespotta muslimer. jag har till och med hört folk säga "De där muslimjävlarna bränner ju danska flaggan". Då är man inte mycket bättre än just de där som bränner flaggan.

jag måste bara säga, vem bryr sig om flaggan, allvarligt. Jag får inga enormt svallande känslor för att någon tuttar fyr på en färgad tygtrasa. Förstår symboliken men ärligt....

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Feb-08-2006 22:52  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by Aendy
jag måste bara säga, vem bryr sig om flaggan, allvarligt. Jag får inga enormt svallande känslor för att någon tuttar fyr på en färgad tygtrasa. Förstår symboliken men ärligt....

Haha, håller med.

Men tydligen är det bra business där nere nu:

http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L06153755.htm

Old Post Feb-08-2006 22:59  Europe
Kaveh
Azizi

Personligen tycker jag att många koncenterar sig för mycket på karikatyrhistorien i sig. Jag ser den mer som en (slumpvald) anledning till att starta en konflikt. T ex så tvivlar jag på att det hade blivit såpass stor uppståndelse pga dessa teckningar när världspolitiken befann sig i ett annat läge för ett antal år sedan.

För inte beror väl all deras ilska endast på dessa teckningar, den huvudsakliga konflikten har helt andra och mycket mer betydande orsaker. Karikatyrgrejen är väl bara en naturlig följd av den spänning mellan arabvärlden och väst som legat över världspolitiken de senaste åren.

(Tillförde nödvändigtvis inte något helt nytt till diskussionen, var mer ett konstaterande )

- www.kavehazizi.com -

Old Post Feb-08-2006 23:30  Sweden
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

quote:
Originally posted by BFS
Fast vilken sida anser du ha gjort mest fel egentligen?

mest fel har egentligen Jyllands Postens redaktör gjort. Eftersom han publicerat bilderna i ett syfte att provocera. Det är ju ingen hemlighet direkt att Jyllands Posten är en tvivelaktig blaska av formatet Expressen-deluxe. Speciellt med tanke på att det just kommit fram att Jyllands Posten för tre år sedan inte publicerade kariaktyrbilder med argumentet att det kunde väcka anstöt och vrede hos folk. Dubbelmoral någon?
Jag har inget emot att en debatt om yttrandefrihet förs. Tvärtom skulle det vara väldigt positivt om en sådan debatt fördes och medier i mellanöstern kämpar ju för möjligheten att kunna yttra sig regeringskritiskt etc. Och det skulle gynna dem om de fick draghjälp från västvärlden. Men knappast på det här viset. Detta har istället gjort deras förmånga att yttra sig svårare precis som Al-Arabiyas chef uttryckte det i Aktuellt igår.

Old Post Feb-09-2006 05:23  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Yttrandefrihet vs. religion
Post New Thread    Post A Reply

Pages (13): « 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackYet another ID [2006] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackAxwell - Feel The Vibe (Extended Vocal Mix) [2006]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 11:40.

Forum Rules: