Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Dj san wereldberoemd behalve in nederland
  Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
magrec
Kleinenberg addict

Registered: Mar 2001
Dj san wereldberoemd behalve in nederland

Ik vond een leuk stukkie over dj san op partyscene.nl.
Aangezien ik hem wel zou willen interviewen voor ta maar dat het interview gedoe toch niet aanslaat doe ik het zo ff

Ondanks dat je naam in Nederland nog niet bij het grote publiek bekend is, laat je in het buitenland al geruime tijd flink wat stof opwaaien. Hoe is dat zo gekomen?

Dat heeft met name met mijn producties te maken. Dat zijn er nu al weer een stuk of 50 in totaal. De remixen die je eigenlijk kunt zien als bijzondere aanvulling op mijn discografie (een artiesten CV), vallen daaronder. Wanneer je remixen produceert voor verschillende labels -die allemaal een wereldwijde afzetmarkt hebben-, wordt je muziek via talloze distributiekanalen over alle uithoeken van de wereld verspreid. De keren dat je muziek op een compilatie CD geplaatst wordt, moet je ook niet vergeten. Als je nagaat dat alleen mijn productie ‘Solid Sessions – Janeiro’ al meer dan 1 miljoen compilatie cd’s heeft gehaald (door meer dan 1 miljoen mensen is gekocht), dan is het duidelijk dat slechts een heel klein gedeelte van mijn afzetmarkt in Nederland ligt.

Het draaien in het buitenland heeft weliswaar een positieve invloed op mijn naamsbekendheid, maar er zijn tegenwoordig maar bar weinig dj’s die de wereldtop halen op enkel hun draaikwaliteiten. Laten we zeggen dat de mate van populariteit bepaald wordt door het evenwicht tussen goede optredens/sets en succesvolle producties.

Mijn populariteit in het buitenland komt ook voort uit het feit dat zwaargewicht dj’s als; John Digweed, Sasha, Nick Warren, Seb Fontaine en consorten veel van mijn producties draaien/supporten. Solid Sessions – Janeiro heeft de deur naar het buitenland zeker voor mij opengezet, maar heden ten dage is het belangrijker om onder je eigen naam te produceren, vandaar dat ik samen met Roland K. SanProject ben begonnen en Dj San in de UK heb laten tekenen.

Dj’s en organisaties noemen jou het nieuwe talent. Wat vind jij ervan dat mensen jou het nieuwste talent noemen?

Naast een goed gevoel, doet het me beseffen dat ik op de juiste weg ben. Vooral wat de dj’s betreft, die zijn er namelijk niet altijd even happig op concurrentie en het geven van complimenten. Je kunt je niet voorstellen wat een dergelijke positieve quote van meneer Digweed wereldwijd teweeg brengt.

De laatste tijd lijkt alles waar ik al jaren voor aan het werk ben in een stroomversnelling te raken. Er is belangstelling vanuit organisaties uit landen waar ik nog nooit eerder heb gedraaid, zelfs genoeg voor het opzetten van een tour door Azië, Indonesië en zelfs Amerika (Exposure V world tour)! Mijn producties worden goed verkocht en ik werk sinds kort samen met één van ’s werelds grootste producers (waar ik al jaren fan van ben): Chris Cowie! Wie had dat gedacht?

Dj’s draaien tegenwoordig over de hele wereld en reizen daarom ook veel. Hierdoor maak je als dj natuurlijk heel wat mee. Wat is tot nu toe het leukste wat je in je dj-carriere hebt meegemaakt?

Het is moeilijk om zomaar het leukste moment te kiezen, aangezien de laatste tijd verschillende leuke momenten elkaar in rap tempo opvolgen…

Mijn laatste bezoek aan Malta was daar een goed voorbeeld van. Wat een ‘regulier’ optreden had moeten worden werd een spectaculair mini-weekje. Het betrof een boeking op vrijdag in de Sinners aldaar. Aangezien ik zaterdag moest draaien in de Q (Zwolle)”, moest ik zaterdagmiddag weer terug te vliegen. De promotor aldaar kon geen vlucht krijgen van vrijdag op zaterdag, dus vloog ik op woensdag al weg.

Vaak ben je bij boekingen in het buitenland meer aan het vliegen dan dat je er uiteindelijk verblijft. Dit was een welkome en heerlijke afwisseling. Aldaar bleek dat ik ieder half uur op Malta Radio werd aangekondigd en dat heel Malta vol hing met posters, spandoeken en flyers. Wat een warm welkom!

Op de avond van mijn optreden bleek ontzettend veel pers in de club aanwezig te zijn en sterker nog: de eigenaar van de grootste club van Malta; De Tattingers Club, bleek zich ergens verdekt in een hoekje te hebben opgesteld.

Het resultaat; een feature van 2 pagina’s in Malta’s #1 magazine en ik heb zojuist een maandelijkse residentie (2e vrijdag van de maand) in de Tattingers Club te Malta geaccepteerd! Best leuk, toch?

Dj San...

Je hebt samen met Roland K. SanProject opgericht. Wat doen jullie zo al op dit moment?

We hebben net de nieuwe SanProject productie genaamd Ancient Spirits, die uit zal gaan komen op Remark (één van de labels van GestureMusic.com), afgemaakt. Daarvoor hebben Roland K en ik een SanProject remix gedaan van mijn laatste eigen productie; Dj San – XLR8R (op Hook recordings UK), die binnen een maand in de winkel zal liggen.

Op dit moment zijn er ontzettend veel dj’s over de wereld. Waarin onderscheid jij je van de rest?

Weliswaar hebben sommige dj’s zich tot popidolen ontwikkeld, maar een dj werkt toch voornamelijk met materiaal van anderen. Dat wil zeggen dat wanneer je door wilt breken naar de absolute top, je platen dient uit te brengen. De tijden dat je de top bereikte door enkel en alleen een dj-set te laten bestaan uit platen die je in de winkel hebt gekocht is helaas verleden tijd. Dit is ook de reden dat ik in 1996 ben begonnen met produceren, wat inmiddels een kleine 40 platen (incl. remixen) heeft opgeleverd.

Daarbij komt dat ik heel erg mijn best doe om een eigen sound te creëren en te ontwikkelen. Ik houd mijn sets exclusief (promo) tot zeer exclusief (CDR van eigen tracks of testpersingen van bevriende producers). Dat wil zeggen dat 80% van de platen die ik draai nog niet in de winkel te verkrijgen zijn.

Ook vind ik het heel belangrijk om muziek studiotechnisch te kunnen analyseren. Als je jezelf dat eigen maakt kun je in de studio niet alleen horen hoe een productie in het ‘echt’ (in een club) klinkt, maar je kunt ook op klankkleuren en toonhoogtes gaan mixen terwijl het gros der Dj’s enkel op de beat mixt.

Dj’s staan erom bekend nogal veel aandacht te krijgen van vrouwelijk en mannelijk schoon. Vertel eens wat leuke groupie verhalen.

In Nederland valt het (waarschijnlijk vanwege onze nuchterheid) allemaal wel mee. Mijn ervaringen staan in schril contrast met die van jongens als Sasha, maar betreffen met name Engeland. Ik heb daar namelijk iets meer dan een jaar als dj gewerkt en gewoond.

Erg verbaasd was ik bijvoorbeeld toen ik na een optreden in Club Vortex (Londen) terugkeerde in de hal waar mijn appartement aan grensde en er een meisje tegen mijn deur lag te slapen. Ze had bij een willekeurig iemand uit de flat aangebeld en gezegd dat ze mijn vriendin was en haar sleutel was vergeten.

Maar je kunt ook je groupies verbaasd doen staan hoor. Ik vind het leuk om na mijn set me in het publiek te mengen en af en toe (stiekem) een dansje te wagen. Zo was ik een aantal weken geleden in Schotland (Aberdeen) en daar waren ze helemaal verbaasd over het feit dat ik zo ‘gewoon’ was gebleven!

Aan de andere kant schrikt dat de ‘die hard’ groupies af, want die gaan enkel en alleen voor ‘stardom’. Die plaatsen je op een voetstuk en de enige ruimte die je na je set in ‘mag’ is de VIP room. Gelukkig maar dat ik een dj en bovenal een mens ben aan wie het nut van VIP rooms niet echt besteed is.

Het festivalseizoen staat weer voor de deur. Wat is jouw lievelingsfestival?

Voor mijn meest indrukwekkende festivalervaring moet ik teruggaan naar Engeland. Een aantal zomers geleden werd ik gevraagd te draaien op het Nottingham Carnival Festival in Nottingham Park. Tot mijn grote verbazing stond ik ‘mainstage’ geprogrammeerd met Laurent Garnier en Mister C. Ik zal nooit vergeten hoe we met zijn drieen arm in arm stonden te springen en de menigte het uit schreeuwde…

Welke verdovende middelen gebruikt dj San om een wereldset neer te zetten.

‘Helaas’ moet ik jullie teleurstellen. Ik hoop niet dat jullie me nu als saai zullen betitelen, maar het leven als dj/producer is al hectisch genoeg. Mijn middelen voor een wereldset liggen voornamelijk bij het publiek. Zij zijn degenen die ervoor kunnen zorgen dat ik me via hun emotie oplaad, wat mijn prestatie absoluut naar een hoger niveau tilt. Dat kan zelfs een vorm van trance tot gevolg hebben, dus waar waren die drugs ook al weer voor?

Welke collega dj bewonder je? En waarom is dat?

Het zou voor de hand liggen om iemand als John Digweed te kiezen. Niet dat ik de beste man niet bewonder, maar mijn hart gaat meer uit naar de talentvolle dj’s die een jarenlange strijd leveren om door te breken (“Hang in there lads!”). En dan te bedenken dat tegenwoordig één hitje en een spoedcursus mixen vaak genoeg is om wereldwijde boekingen te genereren. Hoe frustrerend is dat!?

Waar ik kan, bied ik jonge/talentvolle dj’s/producers de helpende hand, want er is niets zo mooi als de glimlach op hun gezichten (en de bijbehorende ‘boost’) als ze weer een stapje hoger op ‘de ladder’ zetten.

Meer info over dj San vind je op zijn officiele website: www.djsan.nl

San is zo goed jammer dat dat niet erkend wordt hier

Old Post May-21-2003 10:24  Christmas Island
Click Here to See the Profile for magrec Click here to Send magrec a Private Message Add magrec to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
joesterizor
Supreme tranceaddict

Registered: Jun 2001

leuk stukje Magrec!
San is zeker 1 van Nederlands betere djs..
van onderwaardering is er ook zeker sprake in NL.

Old Post May-21-2003 11:11  Netherlands
Click Here to See the Profile for joesterizor Click here to Send joesterizor a Private Message Add joesterizor to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SnuggLe
drs. Betweter

DJ San is ook een ontzettend goede DJ!! Ik download al tijden sets en producties van hem, en de kwaliteit druipt eraf. Jamer dat te weinig mensen kwaliteit weten te herkennen. Zo gaat het veel vaker.
Door de mp3 wereld heb ik de luxe veel te kunnen luisteren en downloaden (naja, kon, toen ik nog 100 mbit op de uni had), waardoor ik wel wat dj's heb ontdekt. Namen als DJ Stigma, DJ San, Zagros, Dazzle, Fred Numf.... Sommigen zijn nu bekend, sommigen zijn nog steeds onbekend, maar draaien/produceren WEL kwaliteit. Jammer dat alles breed geaccepteerd moet zijn om het label kwaliteit opgespeld te krijgen. NL heeft zoveel te bieden, ik vind het jammer dat mensen zoveel op namen afgaan.

Greetz,
SnuggLe

ps. Deze column stond op Partyscene.nl, die ik jullie niet wil onthouden:
Er was een tijd dat we vol ontzag naar Amerika en vooral Engeland keken. Daar gebeurde het. Inmiddels zijn we, al het interne gezeik en gekanker daargelaten, een absolute grootmacht geworden op dansgebied. Soms gaan we, mezelf inkluis, daar weleens aan voorbij. Geloof me op mijn woord dat de grote buitenlandse jocks angstvallig in de gaten houden wat hier gebeurt. En daar vervolgens hun voordeel mee doen. Laat ik even een opsomming geven. Op het nieuwe Deep Dish-album, Toronto, no. 25 op Global Underground, staan een Sander Kleinenberg en een Matthew Dekay track, de nieuwe Chocolate Puma staat op het Roger Sanchez album alsmede een nummer van Tom de Neef (weliswaar een Belg, maar niettemin een hele fijne, Nederlandstalige Belg). Het langverwachte album van Junkie XL komt eraan, inklusief gastoptredens van alle zangers en zangeressen die in de geschiedenis van de popmuziek wat in te brengen hadden en hebben. Het eerst soloalbum van Remy schijnt een killer te zijn. John Digweed slaapt er in ieder geval erg onrustig van (in positieve zin dan). Plaatsgenoot Dj Stef komt ook met een solo-album en daar krijgt Danny Howells weer de kriebels van. Dan krijgen we de festivals, outdoor en indoor. De line up van 4 Elements kennen we al. Sterker dan ooit. De geruchten gaan dat er op Dance Valley een Excession/Bedrock tent komt. Wie daar gaan draaien, laat zich raden. Conclusie: als de internationale Dj-elite de naam Nederland hoort, dan gaan de voelhorens recht overeind staan. Ik vond dat dit even mocht worden gezegd.

Check ook dat stukje van de Bedrock tent op DanceValley

Old Post May-21-2003 12:10 
Click Here to See the Profile for SnuggLe Click here to Send SnuggLe a Private Message Add SnuggLe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
magrec
Kleinenberg addict

Mja zagros was vroeger wel bekend hoor. Bij de jonge garde van nu niet zo.

En dat van bedrock en excession is al zo goed als zeker

Old Post May-21-2003 12:18  Christmas Island
Click Here to See the Profile for magrec Click here to Send magrec a Private Message Add magrec to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Teknikol
terug uut 'de west'!

Registered: Aug 2002

M.U.S.E & DJ San - Dendera (Promo Vinyl) DIE Dj San?

Old Post May-21-2003 15:57  Netherlands
Click Here to See the Profile for Teknikol Click here to Send Teknikol a Private Message Add Teknikol to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
kolkiewolkie
muziekjunk

Registered: Sep 2001

Als ik in Nederland ben moet ik dan tóch een keer naar the Q toe en es kijken wat het dan is . Mogen ze in the Q best trots op zijn, zo´n grote als resident

Hard = goed

Old Post May-21-2003 18:27  Netherlands
Click Here to See the Profile for kolkiewolkie Click here to Send kolkiewolkie a Private Message Add kolkiewolkie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dj_spare
Sjef Jembek

Registered: Apr 2002

San... ik heb al een paar producties van hem gehoord... ennuh op 21 juni ga ik hem horen in Sphere in Lelystad, waar hij dan draait...

Old Post May-23-2003 19:38  Netherlands
Click Here to See the Profile for dj_spare Click here to Send dj_spare a Private Message Visit dj_spare's homepage! Add dj_spare to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
New Wave
We are all a number......

Re: Dj san wereldberoemd behalve in nederland

quote:
Originally posted by magrec
Aangezien ik hem wel zou willen interviewen voor ta maar dat het interview gedoe toch niet aanslaat doe ik het zo ff

Vind je het heel gek ?
De dj's die je geinterviewd heb die kenne wij alleen.
Die andere knakkers van TA die willen alleen interviews van Filterheadz, Tiesto of mauro Picotto...de rest boeit ze geen ene niks

Old Post May-24-2003 07:11  Netherlands
Click Here to See the Profile for New Wave Click here to Send New Wave a Private Message Add New Wave to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Massive
bollocks

Registered: Jul 2001

quote:
Originally posted by Teknikol
M.U.S.E & DJ San - Dendera (Promo Vinyl) DIE Dj San?

ja

Old Post May-25-2003 15:35  Netherlands
Click Here to See the Profile for Massive Click here to Send Massive a Private Message Add Massive to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Dj san wereldberoemd behalve in nederland
Post New Thread    Post A Reply

Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackHelp ID this kickin' tune.. [2003] [3]

Click here to listen to the sample!Pause playbackBrother Brown ft Frankee - Star Catching Girl [2008]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 23:11.

Forum Rules: