Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Köp av digitalkamera
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
reveal
always in the mix

Registered: May 2001
Question Köp av digitalkamera

Jag tänker köpa mig en digitalkamera inom en snar framtid. De modellerna jag kollar på är Nikon Coolpix 3100 och Minolta DiMAGE XT.

Fördelar med Minoltan, som jag värdesätter, är att den är mycket mindre (ungefär samma yttermått, men bara hälften så "tjock") vilket tilltalar mig. Minoltan kan även spela in ljud, men det är kanske ingen större fördel.

Fördelar med Nikonkameran är att den använder vanliga batteri, medan Minoltan har ett "mobiltelefonsliknande" batteri, vilket man inte kan köpa i en vanlig affär om man skulle behöva. Nikonen har dessutom ett bättre grepp.

I fråga om bildkvalitet är det hugget som stucket, båda är i princip lika bra.

Har ni några tips? Vilken av ovanstående hade ni valt och varför?

Old Post Aug-06-2003 20:52 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Nyx
TB-303 Maniac

Registered: Oct 2002

Det beror ju helt på vad du värdesätter egentligen..

Jag hade iaf valt Nikon Coolpix 3100..den har fått bra betyg lite överallt! +att den går på AA batteri +den är billigare +att den kan spela in ljud vilket inte den andra kunde..vad ska man med inspelningsfunktion till utan ljud? (även om bildkvaliteten suger på digitalkamera)

Jag köpte en HP 735 (3.2mpix) för ett tag sen..billig men med väldigt bra prestanda! Har uppgraderat den med ett 128Mb SD-kort & en värsting-batteriladdare från claes, som laddar 8 nihm batterier på en gång! Kameran tar faktiskt väldigt bra bilder för priset +att den kan spela in filmklipp med ljud! (ca 10 min med mitt minneskort) Är helnöjd med den!

Old Post Aug-06-2003 21:31  Sweden
Click Here to See the Profile for Nyx Click here to Send Nyx a Private Message Add Nyx to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
fede
(((d[-_-]b)))

Registered: Sep 2002

Jag skulle också ha valt Nikon..
har haft en gammal nikon kamera i ett antal år och den är fortfarande som ny.. + de som nyx sade... att den har fått bra betyg överallt

Old Post Aug-06-2003 21:36 
Click Here to See the Profile for fede Click here to Send fede a Private Message Visit fede's homepage! Add fede to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Registered: Apr 2001

Kanske denna sita kan hjälpa eller nåt
http://www.tranceaddict.com/forums/...t=digitalkamera

Old Post Aug-06-2003 22:43  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

quote:
Originally posted by Nyx +att den kan spela in ljud vilket inte den andra kunde..vad ska man med inspelningsfunktion till utan ljud? (även om bildkvaliteten suger på digitalkamera)

Minoltan KAN spela in ljud, Nikonen kan INTE spela in ljud. Filmsekvenserna på Nikonen är dessutom begränsade till 20 sekunder, medan endast minnet sätter gränsen på Minoltan.

Att Minoltan är dyrare spelar ingen roll, den är inom min budget.

Slutligen, jag värdesätter en liten kamera, med en för stor finns verkligen risken att jag inte tar den med mig.

Är trots detta inte säker på vilken av de två jag vill ha...

steve: hmm, hade på känn att ämnet varit uppe förut stod dock inget vettigt i den tråden j/k aja, nu får diskussionen fortsätta här ändå

Old Post Aug-06-2003 23:13 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

Bara det faktum att du kan ha vanliga AA-batterier i en kamera är i mina ögon guld värt...jag skulle aldrig köpa en kamera med specialbatterier...spelar ingen som helst roll hur billig den är...but that's just my cents

www.laszlo.se

Old Post Aug-07-2003 19:09 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Nyx
TB-303 Maniac

Registered: Oct 2002

quote:
Originally posted by reveal
Minoltan KAN spela in ljud, Nikonen kan INTE spela in ljud. Filmsekvenserna på Nikonen är dessutom begränsade till 20 sekunder, medan endast minnet sätter gränsen på Minoltan.

Hmm..måste ha läst fel då..skulle dock ändå kört på Nikon!

Old Post Aug-07-2003 20:03  Sweden
Click Here to See the Profile for Nyx Click here to Send Nyx a Private Message Add Nyx to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smekbar
I smek, there for I am.

Registered: Apr 2003

tja om du vill kunna spela in lite film så e det väl ett rätt självklart val eller? finns ju ingen mening med 20sekunder ljudlös film...

Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se

Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com

Old Post Aug-07-2003 20:20  Iceland
Click Here to See the Profile for Smekbar Click here to Send Smekbar a Private Message Visit Smekbar's homepage! Add Smekbar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Connector
We are connected!

Registered: Nov 2001

jag kan rekomendera en http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/885.php som jag har själv. En mycket bra kamera! Kan slänga upp lite bilder jag har tagit med den om det inte räcker med de testbilderna som finns på sidan =)

Soundcloud!

Music by me

Old Post Aug-07-2003 20:23  Sweden
Click Here to See the Profile for Connector Click here to Send Connector a Private Message Visit Connector's homepage! Add Connector to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
GyLLe
56K Modem User

Registered: Mar 2002

min flickvän har en Fuji FinePix S602 å den är grym... lite klumpig kanske.. men bildkvaliteten väger upp det...

Old Post Aug-08-2003 00:50  Sweden
Click Here to See the Profile for GyLLe Click here to Send GyLLe a Private Message Visit GyLLe's homepage! Add GyLLe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002

reveal... köp en till mig me, när du ändå e i farten

Tom Cloud - Told You So

Old Post Aug-11-2003 13:56  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Virus
yes

Registered: Oct 2001

Skulle vilja ha en Sony Cybershot-V1, men det är önsketänkande.

Old Post Aug-12-2003 00:40  Sweden
Click Here to See the Profile for Virus Click here to Send Virus a Private Message Add Virus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Köp av digitalkamera
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackPlease ID track..popular tune [2005] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackFictivision Vs C-Quence - "Symbols" (Original Mix) [2003]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 04:36.

Forum Rules: