|
Hardtrancen på väg att dö ut?
Jag vet inte, är det bara jag, eller görs det allt mindre högkvalitativ hardtrance i dagsläget? Cosmic Gate har inte släppt något bra sedan "Human Beeings", vilket var mer än ett halvår sedan - och då var det ändå Dave 202 & Phil Green Remixen som imo rockade hårdast.
SHOKK bestämde sig för att lägga sina projektet på is för också snart ett år sedan. Flutlicht har jag heller inte sett/hört något nytt av på alldeles för länge. Dessa har enligt mig varit de allra största giganterna inom den genren de senaste 2 åren.
Yoji och DJ Scot släpper väl några hardtrance/hardhouse dängor med jämna mellanrum, men inget där heller som riktigt tilltalat mig på sistone. DJ Scot's senaste Feelin' Me är bara skräp enligt mig. Känns som man har hört det tusen gånger redan.
Kai Tracid - vad ska man säga om honom? Conscious var ju en besvikelse. Han har heller inte gjort något märkvärdigt sedan Trance & Acid. Derb, som tillsammans med Tracid gått under namnet Hennes & Cold, har heller inte gjort något bra sedan de massiva remixarna han spottade ut för lite ungefär ett år sedan. (Syftar på hans remixar av Trance & Acid, 4 Just 1 Day, Follw Me, Brookly Bounce - Bring it Back osv osv). Det enda av hans egna alster under senare tid som är värt att nämna är "This is Derb", som han också gjorde för snart ett år sedan. Men inget som över huvudtaget kommer i närheten av Derbus.
Jag vet inte - vad tror ni? Är det den techigare mörkare trancen a'la Marco V, Marcel Woods etc, som håller på att ta över den hårdare delen av trancescenen, eller har folk bara tröttnat och antingen insett att det luktar för mycket ost, eller tvärtom gått över till hardstylen?
Vad tror/tycker ni? Musikstilar föds, andra dör ut, det är en oskriven lag nästan lika självklar som Newtons gravitationslag - men det är lite tråkigt, och framförallt märkligt, att det bara verkar försvinne helt utan förvarning. Eller är det bara jag som inte haft ögon och öron öppna?
www.laszlo.se
|