Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Val 2006
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden
Love Poundin' Sensation Val 2006

Vet att det är ett år kvar, men valdebatterna har redan börjat och jag tyckte det vore roligt att ha en tråd med saker, allt eftersom fler saker kommer upp. Vet inte hur stort intresset är men vi gör ett försök iaf

Personligen vet jag inte vad jag ska rösta om, tycker alla partier är skit i Sverige. Men en sak är säker, jag ska INTE rösta på den nuvarande regeringen, eller dess samarbetspartier.

Sverige är på väg åt på tok för fel håll enligt mig, ett sämhälle med mer och mer regleringar och "rätta" åsikter, ett samhälle där staten får tänka mer och mer, och individen får allt mindre ansvar. Nu snackar jag inte enbart om ekonomi, Sverige går trots allt ganska bra (även fast jag tror det kunde gå MYCKET bättre om vi ändrade lite), men sociala friheter som vi bortrövas en efter en utan att nånsinn reflektera över det. Sen så klart, har vi saker som arbetslösheten, som regeringen nu ska lösa lite kortsikting lagom till valet, men som sedan kommer öka ännu mer (tom Per Nuder erkänner att budgetpropositionen inte kommer göra nån långsiktig förändring). Sen har vi problemen med facken som fortsätter att göra det allt svårare för Sverige att konkurera på en internationell marknad, helt sjukt enligt mig vilken makt dom har.

Ta bara idag, se detta:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6

Regeringen ska skapa en språkmyndighet. Japp, du läste rätt. Seriöst, finns nog LITE bättre saker att göra för våra skattepengar (typ ta hand om gamla pensionärer som ligger och ruttnar nånstanns), men inte bara det, vem fan har sagt att det är statens uppgift att säga hur vi ska använda vårat språk!? Eller ens vilket jävla språk vi ska använda?! Språket ska ju fungera som en självutvecklande sak, där vi som använder språket är dom som bestämmer hur det ska användas, inte våran jävla kommunist regering som vill bestämma över allt och alla.

Blir så arg

Discuss.

Old Post Sep-30-2005 13:25  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired



Registered: Dec 2001
Location: Stockholm & in my mind

jag är inne lite på samma spår som du, avskyr när dom ska sätta in fler och fler lagar för att styra vad vi får och inte får göra, i slutändan ska staten ha all bestämmanderätt och folket bara rätta sig om nuvarande politiker får bestämma.

Jag vill definitivt inte leva i ett land som mer och mer börjar likna ett kommunistiskt styre. Lika rättigheter, löner osv till alla, visst klingar det jättefint men det funkar aldrig i praktiken eftersom människan är girig och inte vill dela med sig fullt ut.


___________________
quote:
Originally posted by davedresden
i suggest getting the gabriel & dresden prog-a-minute. in 3 easy steps you too could change the face of dance music.

batteries not included.

- dave

Old Post Sep-30-2005 16:18  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zoric
Rojiblanco and Bianconeri



Registered: Mar 2005
Location: Primera División and Serie B

Shit, Det här är det enda min lärare i Samhällskunskap snackar om. Han är galen angående valet 2006.

Old Post Sep-30-2005 17:00  Sweden
Click Here to See the Profile for zoric Click here to Send zoric a Private Message Visit zoric's homepage! Add zoric to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict



Registered: Aug 2001
Location: Hammervillageheights

quote:
Originally posted by zoric
Shit, Det här är det enda min lärare i Samhällskunskap snackar om. Han är galen angående valet 2006.


Inte helt chockerande...


___________________
I never had any friends later on like those I had when I was twelve. Jesus, does anyone?

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Sep-30-2005 17:06  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zoric
Rojiblanco and Bianconeri



Registered: Mar 2005
Location: Primera División and Serie B

quote:
Originally posted by Aendy
Inte helt chockerande...


Men det börjar bli rätt jobbigt. Hela tiden är det politik.

Old Post Sep-30-2005 17:09  Sweden
Click Here to See the Profile for zoric Click here to Send zoric a Private Message Visit zoric's homepage! Add zoric to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by zoric
Men det börjar bli rätt jobbigt. Hela tiden är det politik.


Politik är skitkul ju, folk behöver byta inställning

Old Post Sep-30-2005 17:39  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zoric
Rojiblanco and Bianconeri



Registered: Mar 2005
Location: Primera División and Serie B

quote:
Originally posted by St_Andrew
Politik är skitkul ju, folk behöver byta inställning


Jag håller med till viss del. Men när det blir för mycket av det så orkar jag inte att bry mig längre. Det räcker med en timme per dag tillsammans med min klass. Visserligen är den här läraren riktigt bra, Han lär ut så jävla bra och berättar saker som folk inte har en aning om, Men han är mänsklig, Han kan inte allt, Ingen kan allt

Old Post Sep-30-2005 17:46  Sweden
Click Here to See the Profile for zoric Click here to Send zoric a Private Message Visit zoric's homepage! Add zoric to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac



Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK

quote:
Originally posted by Vizay
jag är inne lite på samma spår som du, avskyr när dom ska sätta in fler och fler lagar för att styra vad vi får och inte får göra, i slutändan ska staten ha all bestämmanderätt och folket bara rätta sig om nuvarande politiker får bestämma.

Jag vill definitivt inte leva i ett land som mer och mer börjar likna ett kommunistiskt styre. Lika rättigheter, löner osv till alla, visst klingar det jättefint men det funkar aldrig i praktiken eftersom människan är girig och inte vill dela med sig fullt ut.


Det är bra att en regering gör vad de existerar för.. nämligen att styra folket. Folket KAN inte styra de själva fullständigt, det ser man här i Holland utmärkt. Vår regering har lämnat över nästan allt för borgaren och det leder till total kaos. Jag tycker faktiskt att Sverige är en jättebra exempel för hur det ska vara.

Drogpolitiken är det främsta exempel från vårt land som är mest känd. Många utländare gillar det och handlar knark fritt inom landet, den negativa sidan är att det Holländska folket ser (mjuk)knark mer o mer som en vanlig "snack" som har altid funnits. Liksom godis, man vet det är fel o inte bra för kroppen men man tar det ändå. Resultatet är att mer o mer personer använder det, blir beroende, t.o.m. barn. Men det syns inte att de är beroende för att det är lagligt här. Och om en annan regering skulle försöka göra det illegal igen i framtiden, som det har altid varit, skulle det leda till stora protester, det är garanterat. Det är detsamma som om man skulle förbjuda alkohol totalt i Sverige imorgon.

En annan bra exempel är vårt socialsystem, något som ni troligtvis är inte insatt in alls, men det kommer väldigt nära till Amerikanska systemet där alla är ansvarig för dem själva. På den första januari 06 byter regeringen om hälsosystemet så att varje borgare är ansvarig för sin egen "sjukdomsförsäkring". Något som inte ens existerar i Sverige för att staten försäkrar borgaren automatiskt för att du betalar skatt. Om man har dåligt om pengar är det möjligt att du inte kan betala sjukdomsförsäkringen som kostar omkring 1300 SEK i månaden per person. (räkna om det för en familj med 2 föräldrar o 2 barn).
Om man kan inte betala det 3 månader i råd blir den uppsagt och är man oförsäkrad. Får man en bilolycka då så är det säkert att du får betala pengar tillbaka tills du dör.
Annars är det så att alla vanliga behandlingar inom socialvården är för borgarens räkning. En vanlig besök till läkaren kostar 400 SEK, en vanlig besök till tandläkaren 750SEK, har du ett håll i en tand är det 1300SEK/styck o det kan lätt bli dyrare om det krävs en svårare behandling. Där en dag i sjukhuset kostar 80 SEK i Sverige kostar det 10.000 SEK i Holland. (skojar inte). Så behåll gärna er socialsystem för att det suger som fan att leva med såna stora risker hela tiden.


___________________
GHF Community - for all your EDM needs!

Old Post Sep-30-2005 18:16  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired



Registered: Dec 2001
Location: Stockholm & in my mind

scul: givetvis är det precis som du nämner så att sverige och svenskarna har det väldigt bra när man tittar på dom aspekterna du nämner, framförallt sjukvården där vi faktiskt betalar löjligt lite för behandling.

Men det du tar upp är skräckexempel på hur det kan bli, jag personligen tror på en balans mellan frihet och överstatligt styre. Precis som du säger så kan folk inte ta hand om sig själva fullt ut och bestämma vad som är bäst för oss MEN det betyder inte automatiskt att vi mår bäst av ett totalt överstatligt styre.
När en regering lägger fram sånna förslag som att beskatta socker och fett då börjar jag bli orolig, jag vill själv kunna bestämma vad jag ska stoppa i mig och inte.


___________________
quote:
Originally posted by davedresden
i suggest getting the gabriel & dresden prog-a-minute. in 3 easy steps you too could change the face of dance music.

batteries not included.

- dave

Old Post Sep-30-2005 18:59  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac



Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK

quote:
Originally posted by Vizay
scul: givetvis är det precis som du nämner så att sverige och svenskarna har det väldigt bra när man tittar på dom aspekterna du nämner, framförallt sjukvården där vi faktiskt betalar löjligt lite för behandling.

Men det du tar upp är skräckexempel på hur det kan bli, jag personligen tror på en balans mellan frihet och överstatligt styre. Precis som du säger så kan folk inte ta hand om sig själva fullt ut och bestämma vad som är bäst för oss MEN det betyder inte automatiskt att vi mår bäst av ett totalt överstatligt styre.
När en regering lägger fram sånna förslag som att beskatta socker och fett då börjar jag bli orolig, jag vill själv kunna bestämma vad jag ska stoppa i mig och inte.


Ja precis men jag vill också ha balansen du nämner och den hitter jag inte hit Det får inte vara anarki (som verkar nästan närma i NL, säkert om man tittar på en annan ämne som polis- och justitidepartementet), men ingen sovjetrepublik heller. Förresten det är kanske en skräckexempel för dig men verklighet för mig :X
Förslaget att beskatta socker och fett finns inte enbart i Sverige men också här, men om EU-regeringen hade mer inflyttande skulle det aldrig kunna hända längre att en särskilt land införar en sån oförklarbar lag ... Jag har tappat förtroende i alla partier i mitt eget land o har fan ingen aning vad att välja för att det finns ingen som gör vad jag vill. Däremot finns det flera personer inom EU-regeringen som gör vad jag vill men de har inte tillräckligt inflyttande

Btw om nån har lust gärna skriv något om Svenska partierna, jag har ingen koll alls. Tror mina liberala åsikter skulle komma mest överens med moderatorna?


___________________
GHF Community - for all your EDM needs!

Last edited by ScuL on Sep-30-2005 at 19:22

Old Post Sep-30-2005 19:16  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by ScuL
Det är bra att en regering gör vad de existerar för.. nämligen att styra folket. Folket KAN inte styra de själva fullständigt, det ser man här i Holland utmärkt. Vår regering har lämnat över nästan allt för borgaren och det leder till total kaos. Jag tycker faktiskt att Sverige är en jättebra exempel för hur det ska vara.

Drogpolitiken är det främsta exempel från vårt land som är mest känd. Många utländare gillar det och handlar knark fritt inom landet, den negativa sidan är att det Holländska folket ser (mjuk)knark mer o mer som en vanlig "snack" som har altid funnits. Liksom godis, man vet det är fel o inte bra för kroppen men man tar det ändå. Resultatet är att mer o mer personer använder det, blir beroende, t.o.m. barn. Men det syns inte att de är beroende för att det är lagligt här. Och om en annan regering skulle försöka göra det illegal igen i framtiden, som det har altid varit, skulle det leda till stora protester, det är garanterat. Det är detsamma som om man skulle förbjuda alkohol totalt i Sverige imorgon.


Även fast det är mycket poppulärare att ta droger i Holland så kan jag ju inte riktigt hålla me dig här. Holland har - trots sin högre konsumption - trots allt en lägre andel missbrukare och andra drogrelaterade problem.

I Sverige har vi den här tendensen att alltid försöka förbjuda allt, men det är dött lopp eftersom folk ändå kommer använda droger, spelar ingen roll om det är lagligt eller olagligt. Imo så är det bättre att använda sig av "harm reduction", så folk lär sig hur dom ska använda drogerna, och hur dom inte ska använda droger, och vilka droger som faktiskt är riktigt farliga. Ungefär som när USA försöker lära ut "abstinence only", altså att man inte ska ha sex innan äktenskapet, som det enda säkra preventin medlet. Går ju bra, USA har kanske världens högsta abortion rate, samt STD rate, enbart för att dom aldrig får lära sig "harm reduction", utan istället att man inte ska göra det alls.

Vi kan ju oxå se när länder har försökt att förbjuda alkohol, det har ju gått åt helvete varje gång, och i dom flesta fall har alkoholkonsomptionen ökad då istället

Så imo går holland rätt väg där.

quote:
En annan bra exempel är vårt socialsystem, något som ni troligtvis är inte insatt in alls, men det kommer väldigt nära till Amerikanska systemet där alla är ansvarig för dem själva. På den första januari 06 byter regeringen om hälsosystemet så att varje borgare är ansvarig för sin egen "sjukdomsförsäkring". Något som inte ens existerar i Sverige för att staten försäkrar borgaren automatiskt för att du betalar skatt. Om man har dåligt om pengar är det möjligt att du inte kan betala sjukdomsförsäkringen som kostar omkring 1300 SEK i månaden per person. (räkna om det för en familj med 2 föräldrar o 2 barn).
Om man kan inte betala det 3 månader i råd blir den uppsagt och är man oförsäkrad. Får man en bilolycka då så är det säkert att du får betala pengar tillbaka tills du dör.
Annars är det så att alla vanliga behandlingar inom socialvården är för borgarens räkning. En vanlig besök till läkaren kostar 400 SEK, en vanlig besök till tandläkaren 750SEK, har du ett håll i en tand är det 1300SEK/styck o det kan lätt bli dyrare om det krävs en svårare behandling. Där en dag i sjukhuset kostar 80 SEK i Sverige kostar det 10.000 SEK i Holland. (skojar inte). Så behåll gärna er socialsystem för att det suger som fan att leva med såna stora risker hela tiden.


Håller med om att sjukvården ska vara statens uppgift, det tillsammans med skolan och polisen är imo det staten borde satsa sina allra mesta pengar på, tyvärr är ju inte så fallet i detta land.

Sen tror jag det kostar nått i stil med 750kr för ett besök till tandläkaren i Sverige oxå?

Old Post Oct-01-2005 12:06  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac



Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK

quote:
Originally posted by St_Andrew
Även fast det är mycket poppulärare att ta droger i Holland så kan jag ju inte riktigt hålla me dig här. Holland har - trots sin högre konsumption - trots allt en lägre andel missbrukare och andra drogrelaterade problem.

I Sverige har vi den här tendensen att alltid försöka förbjuda allt, men det är dött lopp eftersom folk ändå kommer använda droger, spelar ingen roll om det är lagligt eller olagligt. Imo så är det bättre att använda sig av "harm reduction", så folk lär sig hur dom ska använda drogerna, och hur dom inte ska använda droger, och vilka droger som faktiskt är riktigt farliga. Ungefär som när USA försöker lära ut "abstinence only", altså att man inte ska ha sex innan äktenskapet, som det enda säkra preventin medlet. Går ju bra, USA har kanske världens högsta abortion rate, samt STD rate, enbart för att dom aldrig får lära sig "harm reduction", utan istället att man inte ska göra det alls.


Håller fortfarande inte med, kanske är det så för att jag ser det varje gång i dagliga livet Det är så att folket tar det som är lagligt nu "for granted", o de tror att det är inte farligt alls, resultatet är att avändning av farligare droger har ökat starkt. Okej det är kanske så att folk har bättre koll på vad de håller på med p.g.a. informationen de fick men jag har fan ingen aning vem som kommer att styra landet när alla har hjärnskador av det stora drogmisbruk som finns. Förresten siffrorna som sänds till utlandet säger ingenting. Vad gäller gräs är det omkring 80% av ungdomerna som använder det på gymnasiet, ingen rapport som kommer att berätta det men man ser det från sin egen erfarenhet. Men låt oss inte göra valtråden om i en debat om droger, det jag ville säga är bara att för långt liberalism leder till kaos för att folket behöver nån som styrar.

Om de 750, det lär kosta 400 i Sverige har jag upptäckt. Men trots om det inte är så stor skillnad finns det flera större skillnader när det gäller operationer o dyl.


___________________
GHF Community - for all your EDM needs!

Old Post Oct-01-2005 12:34  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Val 2006
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackPlease help me ID this [2004] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackdj tiesto - sparkles (Transa Remix) [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 12:07.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!