Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > 2005 års Top 10
Pages (3): [1] 2 3 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
montana
dub come save me

Registered: Mar 2003
2005 års Top 10

det är dags tror jag att börja runda av året och det är alltid kul att se vad dom svenska ta's har tyckt varit bäst detta år. motivera gärna varför och släng också in favorit klubbuppleverlser detta år, och era favorit dj's också.

Uncle Montana's Top 10

01. Orkidea - Beautiful (Marc Mitchell Remix)
det är så klyshat att säga att trancelåtar är vackra osv. men denna är en riktig pärla. det är så episkt utan att gå över gränsen till ostigt.
02. Bloc Party - Banquet (Phones Disco Edit)
phones proddade en riktig stänkare till låt åt bloc party och den är dansant redan i sin original form, men phones egna clubbiga re-edit är bättre än originalet. härliga effekter delar plats med väldigt sjyst sång
03. Steve Lawler - That Sound
Att steve lawler, som har stängt in sig inne ett mörkt rum med massa jungeltrummor nästan halva sin karriär, skulle prodda denna sommardänga var inget annat än en ren överraskning. 90tals house signerad todd terry och masters at work levererad 2005 av herr Lawler och hans studiokompanjon Pete Lorimer. detta vill jag se mer av.
04. Röyksopp - Alpha Male
det har var så mycket snack om nya röyksopp skivan, tycker inte att den lyckades nå nivån av "melody am" men det kommer den aldrig göra. men spåret "alpha male" är en fenomenal låt, det tillbakadragna introt skapar ett semi-episkt ljudlandskap som sveper in huvudmomentet som förenar rockmusiken och housen i en perfekt harmoni.
05. Thomas Bronzwaer - Close Horizon
roligaste grejen jag har hört om denna låt är från pvd som sa "imagine randy katana & sasha making a track together". vet inte om det skulle stämma in på Close Horizon men det är en bra låt. Härligt svepande synthar och bra energi, mer av detta tack.
06. Humate - Breed (Summer Of '89 Mix)
Breed var var en annorlunda låt från humate, lite mer technoactig men ändå en helt ok låt men det var remixen på b-sidan som lyckades charma dom flesta, speciellt oldschoolenthusiaster. en acidhouse remix som låter nästan som dom aciddängorna som kom från 80talet. låten har en generell varm känsla som blir kallare och mer avskärmande när den magiska silverlådan får arbeta som bäst
07. Daft Punk - Technologic (Vitalic Remix)
läste i en intervju med vitalic att han sa att han tyckte om technologic men ville göra nåt eget av den låten när han skulle remixa den, han ville också visa världen bangalther's riktiga röst. och det lyckades han rejält med faktiskt, tyckte inte alls om originalet men den hade en sjysst känsla, han lyckade att behålla den och göra nåt hårt fast ändå inte och bangalther låter rätt ok med sin normala röst.
08. Moneybrother - They're Building Walls Around Us (Spånka NKPG Remix)
Originalet är en härlig dänga som var rätt dansant men Spånka slängde på nåra brutna beats och lite mer djupa element och lyckades förbättra nåt som var redan bra.
09. X-Cabs - Reeva (Nicholas Bennison Remix)
att chris cowie skulle väcka upp x-cabs aliaset var en chock, men han lyckades väcka upp det bra och göra en rätt ok breakbeatlåt men det var bennison som gjorde den bästa versionen av låten med en rätt djup fast techig progtranclåt med ett skönt breakdown.
10. Silicone Soul - The Poisoner's Diary (Ewan Pearson Instrumental)
Har det varit som har varit en trend detta år var att man väckte up 80talet på ett annat sätt än hur man gjorde på 90talet. Ewan Pearson's italoinspirerade techhouse monster är en kall fast saftig historia.

skulle också säga att detta år ha varit ett rätt ok musik år, fast inte för trancens del. det är dags att vakna up och sluta göra såna sömnpiller och asotlåtar och låta trancen återfödas. också har veteranen ben liebrand lyckats göra den mest intressanta trancelåten i år. Den 60 minuters minimala "Modular 1", och att den sändes på asot var även en större chock.

Last edited by montana on Dec-22-2005 at 02:48

Old Post Dec-19-2005 14:48  Syria
Click Here to See the Profile for montana Click here to Send montana a Private Message Visit montana's homepage! Add montana to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
hustler
11433. STHLM Addict

Registered: Jul 2003

Ska vi verkligen köra trance och house i samma tråd? Tänkte på det här på jobbet idag och hoppades att vi skulle köra två separata trådar..

TRANCE

Agnelli & Nelson - Shiver (Original Mix)
C-Quence - Endorphine (Original)
Luminary - Amsterdam (Smith & Pledger Remix)
Way Out West - Killa (Orkidea Remix)
B&W - Mistaken (Fictivison Remix)
Armin van Buuren Feat. Gabriel & Dresden - Zocalo
Filo & Peri Feat. Fisher - Closer Now (Whiteroom Remix)
FB Feat. Edun - Whos Knockin? (Ferry Corsten Remix)
Kaveh Azizi - Feeling Alive (Sunglider Feat. Algarve Remix)
Ronski Speed & Sebastian Sand - Sole Survivor (Ronski Speed Remix)

Utan inbördes ordning. Återkommer med House listan, har inte bestämt mig där än.

Last edited by hustler on Dec-20-2005 at 07:23

Old Post Dec-19-2005 15:14  Sweden
Click Here to See the Profile for hustler Click here to Send hustler a Private Message Add hustler to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
montana
dub come save me

Registered: Mar 2003

gör som du vill, jag gjorde bara en lista för att jag tyckte det räckte

Old Post Dec-19-2005 15:27  Syria
Click Here to See the Profile for montana Click here to Send montana a Private Message Visit montana's homepage! Add montana to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

Personligen tycker jag inte tranceåret har varit dåligt, bara mindre bra. Som montana uttryckte det, lite väl mycket "jag ska få med min låt på asot" musik. Men en del pärlor skrapades ändå fram för min del

01 - Agnelli & Nelson - Shivver (Original mix)
Helt klart årets bästa låt enligt mig, på dansgolvet är den nästan i samma klass som deras holding on to nothing. Solklar etta!

02 - Phynn - Tempest (Original mix)
Väldigt trevligt när tranceproducenter vågar skippa alla högfrekventa supersaw ultramega leads och gör något annorlunda. Sen tycker jag huvudslingan i sig är briljant.

03 - Synergy - Hello Strings
Bra svensk skit. Gänget bakom synergy visar lite gamla takter och ger mig klara vibbar från förr, får mig på fall totalt på dansgolvet dessutom.

04 - Hammer & Bennet - Language (Santiago Nino Dub Tech Mix)
Har gått på loop många gånger här hemma och den hamnar nästan alltid i cd-spelaren när jag står och mixar. Brutalt tryck när den gasar igång runt 1 minut.

05 - Ernesto vs. Bastian - Dark side of the moon (Dogzilla pure filth remix)
Grymma vocals som klistrar sig bakom pannbenet samt ett lite småskitigt halvbrutalt beat gör den här dängan till en solklar toppkandidat. Också en otroligt bra låt för dansgolven.

06 - Rachael Starr - Till there was you (Gabriel & Dresden 12 step program)
Härligt udda vocals och ett medryckande beat, kan aldrig låta bli att skaka lite extra på rumpan till den här.

07 - Menno de Jong pres. Sayla - Majestic (Original mix)
Lite samma stuk som tempest fast med något sämre leadslinga. Bra tryck dock och väldigt medryckande.

08 - Marco V - More then a life away (Joy-t suko remix)
Tungt och skitigt beat, riktigt maffigt dessutom. Det känns nästan som att bli överkörd när den drar igång efter breaket. Mäktigt!

09 - Gareth Emery - Between Dreams (Original mix)
Vilket driv. En av få riktiga trancedängor som verkligen får igång mig. Kan bero på att den ändå hålls väldigt enkel.

10 - Mojado - Señorita (Mr. Sam vision)
Bra tryck, som vanligt väldigt bra beat när grabbarna i Mojado (Mr sam & Dimitri Andreas) slår sina skallar ihop. Hade kunnat placera sig högre hos mig om den inte ebbat ut i ett sånt otroligt antiklimax vid 4min 35s.

Många av dom här låtarna uppenbarades för mig under en fest som blev den absoluta toppfesten för min del 2005. Agnelli & Nelson @ mondaybar.
Förövrigt var både Armin och Ferry riktigt bra men dom genererade inte samma drag för mig som A&N

[edit]
Hustler: Passiva - Clouds like heaven släpptes i mars 2004, lite tidigare än 2005 kanske

batteries not included.

- dave

Old Post Dec-19-2005 15:40  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
hustler
11433. STHLM Addict

quote:
Originally posted by Vizay
[edit]
Hustler: Passiva - Clouds like heaven släpptes i mars 2004, lite tidigare än 2005 kanske

Såg det nu. My bad. Byter ut den mot din etta.

Edit: Kul att listorna skiljer sig åt lite måste jag säga. Hoppas nu att alla tar sig tid att skriva ner deras favoriter.

Old Post Dec-19-2005 16:46  Sweden
Click Here to See the Profile for hustler Click here to Send hustler a Private Message Add hustler to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

finns såååå satans många

Co-burn - We interup this program
Bedrock - Santiago (Pararell Sound Edit)
Trentemöller - Beta Boy (Dec 04, men vafan...)
Jark Prongo - Convoy
Blaze feat. Barbara Tucker - Most precious Love (Martin Solveig Edit)
Thomas Anderson - Washing up (Tiga Remix)
Deep Dish - Sacramento
Dean Coleman & Hernan Cattaneo - Behind The Music (Maurel & Fauvrelle Truck Mix)
DJ Hell Billie Ray Martin - Je Regrette Everything (Superpitcher Mix)
Tiefschwarz - Warning Siren

Bubblare:
Röyksopp - 49 Percent [Ewan Pearson Glass Half Full Remix]
Pryda - Aftermath
Co-burn pres. Dumb Blonde - We have the technology
Prydz - Knockout
Angello & Ingrosso - Yeah
Terry Grant feat. Jennifer Horne - I'll kill you [Chable Remix]
Modeselektor - Dancing box

www.laszlo.se

Old Post Dec-19-2005 19:56 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SkooB_E
Supreme tranceaddict

Registered: Apr 2004

01. Vadik - Mission 7
02. Tilt - Twelve (Orkidea Remix)
03. LNQ - People I Used To Know (Original Mix)
04. Filo & Peri Feat. Fisher - Closer Now (Whiteroom Remix)
05. Emery & Kirsch - Lose Yourself (Gareth Emery Remix)
06. Mark Thornton - Now I See (LNQ Remix)
07. Luminary - Amsterdam (Smith & Pledger Remix)
08. Way Out West - Killa (Orkidea Remix)
09. Lost Witness Feat. Tiff Lacey - Home (Mike Shiver's Catching Sun Remix)
10. Arizona - Paragon

Old Post Dec-19-2005 21:50  Serbia
Click Here to See the Profile for SkooB_E Click here to Send SkooB_E a Private Message Add SkooB_E to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
fede
(((d[-_-]b)))

Registered: Sep 2002

hustler:

DT8 Feat. Roxanne Wild - Destination (Original)

är från 2002

Old Post Dec-20-2005 07:15 
Click Here to See the Profile for fede Click here to Send fede a Private Message Visit fede's homepage! Add fede to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
hustler
11433. STHLM Addict

quote:
Originally posted by fede
hustler:

DT8 Feat. Roxanne Wild - Destination (Original)

är från 2002

vaaa faaaaan

blir det byte igen då

Old Post Dec-20-2005 07:23  Sweden
fede
(((d[-_-]b)))

Registered: Sep 2002

hmm, det är väldigt svårt : (
känns som att jag har glömt en massa men här kommer några iaf

D-Fuse featuring Jes - Living The Dream (Matthew Dekay remix)
Carrie Skipper - Time Goes By (Floris de Haan remix)
Deepsky feat Jes Brieden - Ghost (Filo & Peri remix)
DJ Preach - Timeport
Andrew Parsons and Emphased Reality - Underworld Dreams (Hawk Remix)
LNQ - People I Used To Know (Original Mix)
Lost Witness Featuring Tiff Lacey - Home (Mike Shiver Remix)
Big - A Promise (Dousk Vandalismic Mix)
Tilt - Twelve (Dousk Mix)
Hawk - Need for Cognition (Original Mix)

"bubblare"
Black Rock Feat Debra Andrew - Bluewater (Ernesto And Bastian remix)
Airbiscuit - Lately (Riley & Durrant Remix)
Varian - Endless Desire (Mark Otten Energetic Mix)
Alex Stealthy - Able to Forget
Mr Sam - Lyteo (Rank 1 Remix)
Mads Arp ft. Julie Harrington - Slow It Down (Mathilda Mix)
Lucas & Beltram - Trust Me (Original Mix)

m.fl.

Old Post Dec-20-2005 08:24 
Click Here to See the Profile for fede Click here to Send fede a Private Message Visit fede's homepage! Add fede to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NooN
[Kevin Rust]

Oh shit. Får hem och kolla igenom mitt arkiv och se vad som har spelats mest helt enkelt

Old Post Dec-20-2005 08:37  Sweden
Click Here to See the Profile for NooN Click here to Send NooN a Private Message Visit NooN's homepage! Add NooN to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

2005 måste vara det första året som jag kan minnas att jag lyssnat mer på annan musik än trance. ja annan musik än elektroniskt över huvud taget. håller med montana att trancen haft sitt kanske svagaste år sen starten. det har flera orsaker. till stor del beror det nog också på att housen kommit starkt tillbaka och överglänst trancemusiken. sedan har många tranceproducenter i princip återupprepat samma sound i flera år. det funkade kanske i början men tids nog tröttnar de flesta fort. slutligen beror det nog också på att samtliga stora av de så kallade "trancehjältarna" släppt mycket svaga album. Det började med PVD sedan Tiesto och när Armin släppte sitt album i år så trodde många att han skulle göra en starkare insats än hans förra skiva. Så blev inte fallet. Tvärtom blev det en riktig dålig skiva. Knappast representativt för trancemusiken på något vis. Dessutom ska man inte glömma den kanske största besvikelsen. PVDs The Politics of dancing 2. Hemlighetsmakeriet kring denna hade pågått i nästan 2 år. PVD hade utannonserat över 20 osläppta låtar men som aldrig gjorde det till den slutgiltiga skivan.
istället var det en hop halvdana låtar som redan spelats sönder av Armin.

Ser man bortom de breda lagren så upptäcker man snart att det fortfarande görs mycket bra trance i progpsy och progtrancegenren. Skivbolag som Tribal Vision Recordings, Iboga, Digital Structures, Propulsion etc har haft riktigt bra år och gjort ett otal finfina skivsläpp.

De låtar som jag ändå njutit mest av och återvänt till flera gånger är:

Oliver Lieb vs Preach - Papel (Preach remix)
årets helt klart bästa techtrancelåt i klassiskt Oliver Liebstil men som Preach tuffat till .

Cave - Temporal
Det tog en evighet innan den släpptes, men vilken låt sedan! Norrmannen visade att tribalistisk techno blandad med didgeridoo visst funkade.

L.S.G. - Netherworld 2005(Oliver Lieb remix)
Årets kanske enda remake på en oldie som varit bra. Och vem lyckas då inte bäst än den som gjort originalet? En fantastisk remix av mr Lieb som nästan når upp till originalet från 1997.

Blue Planet Corporation - Cosmic Dancer
Mer än två år försenad släpptes Cosmic Dancer på en helt okänd liten brasiliansk(!) label. Det gjorde inget. Låten var lika bra som första gången man hörde den.

Alex M.O.R.P.H. - New Harvest (Human Blue remix)
Originalet av New Harvest var väl inget man höjde på ögonbryna till men Human Blues remix är en riktig fullträff. Helt fantastisk remix på alla sätt och vis. En total remake som måste gjort Morph lite avundsjuk efteråt.

Vangelis - Procession (Juha Vilkamo vs. Orkidea Remix)
Orkidea har haft sitt bästa år någonsin. En mixskiva, ett album och flera riktigt vassa remixar på raken. Remixnen på Vangelis Procession är löjligt fin och gjord med stor respekt till originalet.

12 Moons - The Collective (Andromeda Remix)
Andromeda har nog varit Sveriges mest flitiga tranceproducent i år. Två album som båda varit riktigt fina. Guldklimpen framför andra var remixen på 12 Moon's The Collective. Så många fina samples att man blir helt varm.

X-Cabs - Reeva (Nicholas Bennison remix)
Efter att ha vilat i flera så väckte Chris Cowie liv i sitt forna X-Cabs och släppte Reeva. Bennison var inte sen med att leverera en riktig dräparremix. Tung, mörk och tjock.

Old Post Dec-20-2005 10:22  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > 2005 års Top 10
Post New Thread    Post A Reply

Pages (3): [1] 2 3 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackOld house/progressive song...PeeWee herman sampled in it. [2003] [11]

Click here to listen to the sample!Pause playbackAirwave - "Ladyblue" (Original Beat Mix) [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 21:30.

Forum Rules: